• Gaytjej

    BLW - Baby Led Weaning - era bästa tips?

    (Jag vet att det finns en annan tråd, men den är över 1000 inlägg lång och lite rörig att sätta sig in i...)

    Kan ni inte dela med er av era bästa tips (böcker, nätsidor, bloggar, recept) när det gäller BLW? 

    Tack på förhand! 
     


    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Svar på tråden BLW - Baby Led Weaning - era bästa tips?
  • skogsvitter

    Hm jag fattar inte riktigt varför man ska krångla till det? Vad är BLW för dig?
    För mig är det inte recept, bloggar eller böcker... för mig är det helt vanlig mat, den mat som redan finns på bordet men som barnet äter själv. Vår dotter fick det vi erbjöd, men inte i puré eller mosad form utan i form av stora bitar, stavar, klyftor etc som hon kunde hålla i handen.

    Får jag fråga vad ett BLW-recept skulle innehålla, som andra recept inte gör..?

  • skogsvitter

    Det är ju betydligt enklare än att stå och koka barnmatspuréer på egen hand. Man ger ju bara de olika livsmedelen precis som de är.

  • Gaytjej
    skogsvitter skrev 2012-08-04 11:36:43 följande:
    Hm jag fattar inte riktigt varför man ska krångla till det? Vad är BLW för dig?
    För mig är det inte recept, bloggar eller böcker... för mig är det helt vanlig mat, den mat som redan finns på bordet men som barnet äter själv. Vår dotter fick det vi erbjöd, men inte i puré eller mosad form utan i form av stora bitar, stavar, klyftor etc som hon kunde hålla i handen.

    Får jag fråga vad ett BLW-recept skulle innehålla, som andra recept inte gör..?
    Jag kan inget om BLW och jag kan inte så mycket om mat överhuvudtaget. Behöver alltså tips om hur man kan göra och inspiration på plockmat för de minsta! Vad är fiffigt att ge, vad bör man undvika osv. Oavsett om man kallar det för en metod eller ifall man låter knodden bara hänga med 'naturligt'..

     
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Majlisen

    Blodpuddingstavar uppvärmda i mjölk (finns en sort utan socker), smörgås (vanlig formfranska eller liknande) med leverpastej, mjukkokta morotsstavar, broccolibuketter, finns en hel del

    Titta på vad man inte får ge på livsmedelsverket och så är allt annat tillåtet Vi har kört en kombination på blw och puréer, främst ellas i påse då, som hon kan äta ur själv (deras fruktpure). Men banan är också uppskattat! Har bara brutit loss en Större bananbit (typ 1/3 del) och gett

  • skogsvitter
    Gaytjej skrev 2012-08-04 11:43:39 följande:
    Jag kan inget om BLW och jag kan inte så mycket om mat överhuvudtaget. Behöver alltså tips om hur man kan göra och inspiration på plockmat för de minsta! Vad är fiffigt att ge, vad bör man undvika osv. Oavsett om man kallar det för en metod eller ifall man låter knodden bara hänga med 'naturligt'..

     
    Så din bebis ska precis börja med smakportioner? Man följer livsmedelsverkets rekommendationer om vad man ska undvika innan 1 års ålder:
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Spadbarn/

    I övrigt kan du ge exakt vad som helst. Klassiska saker att börja med brukar vara potatis, morot, broccoli, palsternacka, blomkål, gurka och liknande grönsaker, kyckling och fisk (mört kött som är lätt att tugga även utan tänder) men även annat kött kan gå bra att gnaga på, frukter som päron, mango, persika, banan, melon, apelsin osv.
  • jensljungkvist

    Denna artikel om plockmat är kanske av intresse för dig?

    www.riktigbarnmat.se/2012/08/02/plockmat-2/

    Det finns dessutom en påbörjad sektion med tips på recept:

    www.riktigbarnmat.se/recipe-category/plockmat/

    Men generellt är ju BLW ett sätt att vänja ditt barn vid mat istället för bröstmjölk. Weaning betyder ju just avvänjning. Personligen tror jag på ett mellanting med att ge puréad mat tillsammans med plockmat. Det är ju ändå barnet som bestämmer vad som ska sväljas.


  • tutubi

    Som Skogsvitter säger så kan du egentligen bara ge av det ni äter i lagom stora och greppvänliga bitar :)
    Se bara till att inte salta och att det är näringsrik och bra mat förstås.

    Annars finns det böcker om BLW du kan läsa bla. denna
    http://www.bokus.com/bok/9780091923808/baby-led-weaning/
    som jag tyckte var bra och intressant. Samma författare har också skrivit en kokbok
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0091935288 men det är väl kanske lite overkill, men jag tyckte iaf att det var rolig läsning :)


  • Gaytjej
    Sammanställer det ni tipsat om so far + lägger till ett recept jag fått av en kompis.
    Fråga: Om man ska ge apelsin, hur bör man  dela klyftorna då? Skala av skinnet?

    Grönsaker & Rotfrukter
    mjukkokta morotsstavar
    potatis
    palsternacka
    blomkål
    broccolibuketter
    gurka och liknande grönsaker

    Kött
    kyckling och fisk (mört kött som är lätt att tugga även utan tänder) men även annat kött kan gå bra att gnaga på
    Blodpuddingstavar uppvärmda i mjölk (finns en sort utan socker)

    Frukter
    päron
    mango
    persika
    banan
    melon
    apelsin osv


    Annat
    smörgås (vanlig formfranska eller liknande) med leverpastej

    Recept
    Bananstavar
    2 dl havregryn knivhackas i matberedare. Blanda i en mosad banan. Blanda vidare. Tryck ut till stavar. In i ugnen 200 grader i ca 15 min 
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Swing Kids

    Precis vad jag letat efter, bra tips på BLW för nybörjare. Tack!
    Vi håller på att testa för fullt nu men det mesta hamnar på golvet eller i knät 

Svar på tråden BLW - Baby Led Weaning - era bästa tips?