• estetbarnet

Pappa från Japan

Jag är i en väldigt komplicerad situation för tillfället och jag vet inte hur reglerna fungerar med allt som jag går igenom. 

Jag har bott i Japan i ca ett år snart och jag åker snart tillbaka till Sverige. Men jag lyckades bli gravid under min vistelse här i Japan. Pappan kommer från Japan.

Pappan känner att han inte vill ha något med mig eller barnet att göra! Inget alls! Han vill absolut inte skriva på några papper eftersom han är rädd för att han måste ha ett stort ansvar då och att hans drömmar går då i kras.

Jag känner att jag vill att han skriver på att han pappan men jag vill inte ha något annat från honom. Jag vill inte ha pengar, vill inte att han träffar barnet eftersom för honom är barnet inte hans. Jag vill inte ha något med honom och göra! Jag känner bara att det är ett barns rätt att ändå veta vad ens pappa heter och var han kommer från. 

Om han skriver på att han är pappan måste han då ha ett ansvar, ge pengar osv även om jag inte vill ha det? 

• Svar på tråden Pappa från Japan
  • Anonym

Nej, du väljer ju själv om du vill gå efter honom hos japanska myndigheter. FK kommer inte hjälpa dig eller tvinga dig att ta underhåll från honom.

Men du ska ju inte heller då ta underhåll från FK i Sverige, för det är ju ditt val att han inte ska behöva betala för sitt barn.

Det är många i sverige som inte betalar underhåll för sina barn på grund av överenskommelser de har med den andre föräldern, det är inget konstigt. Dock så tycker jag verkligen att han ska skriva på faderskapspappren så att barnet en dag kan söka upp sin pappa och även ärva honom en dag.

• Anonym

Självklart måste du uppge barnets far så familjerätten får utreda faderskapet. Barnet har rätt till sitt ursprung. Men, pengar behöver du inte ta emot. Men, pengarna är egentligen barnets, som du förvaltar (dvs försörjer barnet med). Har du råd att under 18-21 år helt ensam försörja ditt barn så strunta i pengarna. Kom bara ihåg att i tonåren kan de kosta 3-4000 kr/månad. Så jag hoppas du har en bra utbildning och välbetalt arbete.

• Anonym

Om barnet får ärva eller ej beror ju på japanska lagar. Vet inte hur det fungerar med det dock.

Barnet kan ju få veta vem pappan är oavsett om han skriver på eller ej.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-04 08:18:38 följande:
    Om barnet får ärva eller ej beror ju på japanska lagar. Vet inte hur det fungerar med det dock.

Barnet kan ju få veta vem pappan är oavsett om han skriver på eller ej.
    Barn ärver sina föräldrar i japan också.
  • Troysan

Tänkvärt kanske är att ni kan vara överens om skyldigheter för pappan om han nu vill avsäga sig dessa. Men hur är det med hans rättigheter den dagen han vill ha dem?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-04 08:24:29 följande:
    Barn ärver sina föräldrar i japan också.
    Ja men frågan är ju hur lagen reglerar det, speciellt när det rör sig om ett barn som inte ens kommer att registrerar i Japan.
  • umbrella
    Troysan skrev 2012-08-04 08:27:01 följande:
    Tänkvärt kanske är att ni kan vara överens om skyldigheter för pappan om han nu vill avsäga sig dessa. Men hur är det med hans rättigheter den dagen han vill ha dem?

Självklart har pappan också rättigheter, men i det här fallet där han uttryckligen inte vill ha något med barnet att göra och vägrar skriva på faderskapspapperen kan jag tycka att han avsäger sig sina rättigheter till barnet. Han kommer ju inte heller att ha några skyldigheter eftersom TS kommer att ta hand om barnet själv i Sverige och FK knappast kan driva in pengar från en japansk medborgare.
  • Anonym
    umbrella skrev 2012-08-04 08:35:21 följande:

Självklart har pappan också rättigheter, men i det här fallet där han uttryckligen inte vill ha något med barnet att göra och vägrar skriva på faderskapspapperen kan jag tycka att han avsäger sig sina rättigheter till barnet. Han kommer ju inte heller att ha några skyldigheter eftersom TS kommer att ta hand om barnet själv i Sverige och FK knappast kan driva in pengar från en japansk medborgare.
    Du kan tycka vad du vill men i verkligheten kommer han att få umgänge med barnet om han vill ha det om t.ex 10 år.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-04 08:33:53 följande:
    Ja men frågan är ju hur lagen reglerar det, speciellt när det rör sig om ett barn som inte ens kommer att registrerar i Japan.
    Vad är det som säger att barnet inte kommer registreras i japan? Ts kan själv göra det och även söka medborgarskap för barnet med hjälp av faderskapspappren.
Svar på tråden Pappa från Japan