• Anonym

Extra pappadagar vid kejsarsnitt?

Hej

Vår dotter föddes med akut kejsarsnitt. Jag har sedan innan förlossningen ansökt om föräldrapenning. Min sambo ska ta ut sina 10 dagar på en gång. Men jag undrar nu, då jag hört från flera källor att pappan kan vara hemma fler dagar då barnet förlösts med snitt. Stämmer detta?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Extra pappadagar vid kejsarsnitt?
  • Försäkringskassan

Hej!

Nej, barnet andra förälder får inga extra dagar för att barnet blivit fött med kejsarsnitt. Om det skulle uppstå komplikationer i  samband med förlossningen och du behöver vara sjukskriven kan den andra föräldern i så fall ansöka om föräldrapenning i stället för dig.

Hälsningar
    Elin, handläggare 

• Anonym

Ett kejsarsnitt är en stor operation i buken, varför ska min rehabilitering ske på mina föräldradagar när jag ändå inte kan ta hand om barnet? Man är ju knappast kapabel att arbeta dagen efter en sån operation heller. OM jag hade opererat gallan, ett magsår eller en blindtarm, förväntas jag jobba dagen efter då eller är det föräldradagar dom gäller där också om man ska vara hemma?

• Försäkringskassan

Hej!

Såsom tidigare handläggare skriver så kan man endast få sjukpenning om man blir sjukskriven av läkare p.g.a  komplikationer i samband med kejsarsnittet av den orsaken att du inte kan vårda ditt barn
    Den andra föräldern kan först ta ut sina 10 dagar och sedan kan ni ta ut "dubbeldagar" utav föräldrapenningen vilket innebär att ni kan ta ut föräldrapenning för det nyfödda barnet samtidigt som mest under 30 dagar.

Hälsningar
    Gerd, handläggare

Svar på tråden Extra pappadagar vid kejsarsnitt?