• Anonym (N)

Blivit lurad på tradera - få namn på den som äger bankkontot?

Jag har blivit lurad på tradera!! Känner mig så kränkt!

Vann budgivningen av en jacka och förde över pengar. Efter det får jag ett mail från Tradera att säljaren är avstängd. Försöker då att maila till säljaren men mailen är inte tillgänglig längre. Vad ska jag göra? Känns som att polisen ändå inte gör någonting.

Jag har personens kontonummer, hur kan jag göra för att få fram vem som står på det?

Tacksam för all hjälp och råd!

• Svar på tråden Blivit lurad på tradera - få namn på den som äger bankkontot?
  • slemtorsk i din bralla

nej.. det är otroligt stark banksekretess i Sverige och så länge det inte är ett grövre brott där säljaren riskerar fängelse så lär du inte få ut några som helst personuppgifter varken från bank eller Tradera. tyvärr

• Lena

Polisanmälan är sättet du kan få tillbaka dina pengar på.

• Jeninan

Okej så ingen ide ens o försöka på banken? Finns namn på tradera men antar att det är fejkat...

• pigglo

När man vinner en auktion får man ju ett mail med just namn och adress så det borde du väl redan ha eller? Och eftersom du har kontouppgifter så förutsätter jag att du läst detta i just nämnda mail.

• slemtorsk i din bralla
    Jeninan skrev 2012-08-04 15:49:25 följande:
    Okej så ingen ide ens o försöka på banken? Finns namn på tradera men antar att det är fejkat...
    nej.. banken får absolut inte lämna ut sådanna uppgifter, den enda som möjligtvis kan få ut sånt från banken är Polisen men då måste det finnas ganska grova brott bakom
  • vivianne

Polisanmäl! Dels för att polisen är den enda som kan få de uppgifter du efterfrågar (som nämnts i tråden kan inte du själv få fram dem) och dels för att brottsstatistiken ska bli rätt.

Kostar fem minuter i telefon...

• Anonym
    pigglo skrev 2012-08-04 19:24:31 följande:
    När man vinner en auktion får man ju ett mail med just namn och adress så det borde du väl redan ha eller? Och eftersom du har kontouppgifter så förutsätter jag att du läst detta i just nämnda mail.
    Det är väldigt vanligt att de som ägnar sig åt att blåsa folk på tradera och blocket med fler sidor kapar en identitet, alltså använder sig av andra personers identitet när de genomför sina blåsningar, då är enda sättet att spåra dem via bankkontot.

TS skall polisanmäla den som lurat henne om nog många gör det kommer polisen förhoppningsvis utreda ärendet och de kan begära ut kontouppgifterna på banken.
  • Jeninan

Nu vet jag vem som är kontoinnehavare. Ska jag fråga om jag får tillbaka mina pengar eftersom hon inte skickat någon jacka? Eller vad ska jag göra? Polisen kommer ju inte göra nåt.....

• Anonym (Livet på Tradera)
    Jeninan skrev 2012-08-19 13:48:09 följande:
    Nu vet jag vem som är kontoinnehavare. Ska jag fråga om jag får tillbaka mina pengar eftersom hon inte skickat någon jacka? Eller vad ska jag göra? Polisen kommer ju inte göra nåt.....
    Om du har fått det från banken har någon begått ett rejält brott.

Men oavsett: Vem är det du ska fråga om du får tillbaka pengarna? Banken?
    Det enda som gäller vid sånt här är polisanmälan. Förmodligen är ni fler som blivit bedragna och om samtliga polisanmäler så är chansen större att personen åker fast.
    Jeninan skrev 2012-08-19 20:25:48 följande:
    Tänkte fråga personen...
    Önskar dig ett stort lycka till och hoppas att det går bra. {#emotions_dlg.flower}
  • GeRDiS

Eller ring din bank o säg att du fört över pengar till fel konto, då kan dem ta tillbaka transaktionen

GeRDiS skrev 2012-08-19 20:50:07 följande:
    Eller ring din bank o säg att du fört över pengar till fel konto, då kan dem ta tillbaka transaktionen
    Nej det kan de inte göra bara sådär.
    Kontoinnehavaren (den som tagit emot pengarna) måste godkänna att banken får dra tillbaka pengarna (vilket personen inte lär göra om den nu lurat TS).
  • Hallonet

Det där hände mig med, men personen som försökte lura mig var ganska iq-befriad och använde sitt personkonto på Nordea... Bara att söka på nätet, mao. Dum fråga kanske, för du har säkert koll, men det råkar inte vara ett personkonto du fört över till?

• Hallonet

Förlåt, missade att du hade koll på vem det var. Kör en mini-terror, sms:a, mejla, skicka brev (sök på eniro, hitta,se ratsit,se). Och uttryck dig bra, så du inte kan åka dit för ngt... Men var tydlig med att du vill ha dina pengar tillbaka inom si och så lång tid annars polisanmäler du. Då ger du personen chansen att åtgärda.

• firewoman

Och när du fått fram ett namn bakom kontot driver du in skulden via Kronofogden. Det fungerade effektivt för mig även om jag fick vänta påpengarna nästan ett år men eftersom ddet var ränta ffrån dag 1och även ersättning för alla kostnader jag haft gjorde det inte nåt att vänta. Hon som försökte lura oss fick sig defenitivt en näsbränna med en betalningsanmärkning några år framöver.

• Anonym

Det finns ett sätt som man om man har tur kan kringgå banksekretessen. Du kan gå till banken och i kassan be att få sätta in typ 50 kr på detta bankkonto. När denne knappar in bankkontonumret så ber du att dubbelchecka, typ jag ville bara innan du sätter in dem att du kollar att kontot tillhör Lisa Larsson (exempelvis du hitter på ett eget namn). De flesta bankkassörskor säger då att nej det tillhör inte Lisa Larsson, utan xxx xxxx (namnet på bedragaren). Ibland gör det inte det men du har ju inte förlorat något. Du sätter ju inte in de där 50 spännen heller eftersom att det inte var Lisa Larsson som hade kontot.

Annars är det bara Nordea som har spårbara konton, dvs personkontotn med personnumret som kontonummer.

Det är bara polisen och skatteverket och kanske någon mer som har möjlighet att kringgå banksekretessen.

• GeRDiS
    Anonym (Livet på Tradera) skrev 2012-08-19 20:53:57 följande:
    Nej det kan de inte göra bara sådär. Kontoinnehavaren (den som tagit emot pengarna) måste godkänna att banken får dra tillbaka pengarna (vilket personen inte lär göra om den nu lurat TS).

Ok?! När samma sak hände mig, ringde ja banken sa att jag skulle föra över pengar till min mamma men hade tryckt fel, inom loppet av 3 min hade ja mina pengar tillbaka, hon sa att det var vanligt och man behövde inte bekymra sig över att inte få tillbaka pengarna, de enda som kunde vara, att de tog lite tid!!
Svar på tråden Blivit lurad på tradera - få namn på den som äger bankkontot?