• Sidika

Hjälp med stor och god tårta för många!

Hej!
    Behöver hjälp med recept på en stor och god tårta som ska räcka till ungefär 30 personer! Ska ha den på en namnfest nästa lördag och det vore bra om den var ganska enkel att göra också

Kom med era bästa recept och förslag :)

• Svar på tråden Hjälp med stor och god tårta för många!
  • Tygbiten

Jag brukar baka 3 rulltårtor ( rullar inte ihop dem) lägger dom på varandra med ett lager sylt och ett lager med vaniljkräm blandat med grädde. Sedan brer jag ut vispad grädde och dekorerar med bär/frukt och noblessplattor (choklad)
    Det räcker till många och går relativt snabbt att baka.

• Sidika

ah det var så jag tänkte göra med rulltårtor, men vet inte vad som blir gott i och hur jag skulle dekorera...tycker inte om sylt i för det blir så sött...

• Sidika

prinsesstårta antar jag att jag måste kavla ut en stor bit marsipan...är det lätt? annars är ju prinsesstårta väldigt gott :)

• Purpurbräcka
    Sidika skrev 2012-08-04 17:14:25 följande:
    ah det var så jag tänkte göra med rulltårtor, men vet inte vad som blir gott i och hur jag skulle dekorera...tycker inte om sylt i för det blir så sött...
    Man kan ta bara frukt eller bär som inte är kokta med en massa socker. Hallon tycker jag själv är fantastiskt gott!
  • vivianne
    Sidika skrev 2012-08-04 17:15:33 följande:
    prinsesstårta antar jag att jag måste kavla ut en stor bit marsipan...är det lätt? annars är ju prinsesstårta väldigt gott :)

Gör ett par prinsesstårtor och täck med färdigkavlade marsipanlock istället för en jättestor. Precis lika enkelt att göra och ser dessutom snyggare ut.

Hembakad prinsesstårta är jättegott!

En annan av mina favoriter när det ska vara tårta till många är dessertbuffé. 2-3 olika sorters kakor ("tårtliknande"), exotiska frukter. Då hittar alla något de gillar. Och det är dessutom väldigt dekorativt med ett bord dignande med godsaker!
  • Sidika

ja jag föredrar att använda okokta bär med socker, det är gott och hembakta prinsesstårtor har jag gjort förut så det vet jag är gott :) men räcker det med två? i springform på typ 24 cm? det blir pastasallad och bröd innan också..

Dessertbuffé lät ju urgott men vad för tårtliknande kakor kan man göra?

• Purpurbräcka
    Sidika skrev 2012-08-04 17:31:04 följande:
    ja jag föredrar att använda okokta bär med socker, det är gott och hembakta prinsesstårtor har jag gjort förut så det vet jag är gott :) men räcker det med två? i springform på typ 24 cm? det blir pastasallad och bröd innan också..

En liten varning för tårtbuffé! Risken finns att gästerna vill smaka på alla sorter och då kan det gå åt större mängder än man tänkt sig.  
  • vivianne

Det beror på vad du gillar och gillar att baka. Kladdkaka med riktigt god mörk choklad (inget kakao alltså), bär- eller fruktpaj efter säsong, kola- eller jordnötstårta, cheesecake, moussetårta, citron/limepaj är några exempel. Lättvispad grädde om någon av tårtorna "behöver" det. Små snapsglas med pannacotta, chokladmousse etc. om man orkar med det lite pilligare. Och såklart fruktfat med vindruvor, melon, ananas, kiwi, jordgubbar eller vad som nu är i säsong.

Mmmm, lyxigt!
  • vivianne

Det beror på vad du gillar och gillar att baka. Kladdkaka med riktigt god mörk choklad (inget kakao alltså), bär- eller fruktpaj efter säsong, kola- eller jordnötstårta, cheesecake, moussetårta, citron/limepaj är några exempel. Lättvispad grädde om någon av tårtorna "behöver" det. Små snapsglas med pannacotta, chokladmousse etc. om man orkar med det lite pilligare. Och såklart fruktfat med vindruvor, melon, ananas, kiwi, jordgubbar eller vad som nu är i säsong.

Mmmm, lyxigt!
  • vivianne
    Purpurbräcka skrev 2012-08-04 17:50:07 följande:
    En liten varning för tårtbuffé! Risken finns att gästerna vill smaka på alla sorter och då kan det gå åt större mängder än man tänkt sig.  

Visst smakar man på allt men de flesta tar ju pyttebitar just av den anledningen.
  • Tygbiten

Jag brukar ha lättsockrat hemkokt äppelmos i mina tårtor. Brukar vara uppskattat eftersom det blir en frisk smak

• Mys mymla
    Sidika skrev 2012-08-04 17:15:33 följande:
    jag brukar använda vanliga färdig kavlad och bara skära till :D so döljer jag skarvarna med lite gräddblommor eller marsipan rosor eller annan decore

Annars köra jag bara vanliga socker kakas bottnar som jag delar i tre delar t och fyller med tunt lager hallonsylt och blåbärs sylt och på med ett lock  och sen vanilj kräm blandat med grädde så det inte blir så gräddigt på med en lock dra på lite grädde och på med en marsipan lock så har jag en tårta.

sen kör jag en till sockerkakas botten delar på tre delar, blandar marabo mint choklad med grädde och har längst ner, på med ett lock sen lite jordgubbssylt och vanlijkräm på med slut locket spritsar på vanlig grädde som jag haft vanilj socker i och täcker tårtan sidorna med och lite kakao grädde uppe på locket.

och så tårta tre. kör jag oftast en vanlig jordgubbstårta nu när det är sesång, sockerkaka igen tre delar som blöts med lite fruktcocktail saft, längst ner är det mosade jordgubbar sen på med ett lock och där lägger jag gräddblandad vaniljkräm och så på med slut locket täck med tunt täcke grädde och fyll med stora hela jordgubbar höst upp och skivade på sidorna.

Svar på tråden Hjälp med stor och god tårta för många!