• Flo

Hur menar ni när ni säger att pojknamn/flicknamn är lättast?

Man hör ständigt i namntrådarna att det var SÅ mycket lättare att hitta namn till flickorna än till pojkarna eller att pojknamn är lättare... 

Jag har dock fått olika förklaringar om uttrycket så nu undrar jag:

Vad menar DU när du säger "det är svårt/svårare med pojknamn/flicknamn"?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-04 16:41
    Nu blev det två olika frågor..
    En i rubriken och en i texten.

Frågan som gäller är: Vad menar du när du säger att det är SVÅRARE med pojk-/flicknamn?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur menar ni när ni säger att pojknamn/flicknamn är lättast?
  • Lufsan

Flicknamn hade jag tänkt ut innan men pojknamn har jag inte funderat på. Därför skulle det bli svårare att hitta ett pojknamn. Har kollat på pojknamn men har ännu inte hittat så många som jag gillar. 

(Vi får barn i januari) 

En dag i sänder.
  • April barn

Jag brukar säga att flicknamn är lättare eftersom jag och sambon är överens om massor, pojknamn får vi nästan tvinga fram ett om vi måste som båda tycker är ok.

? MA v.18 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011? Bf 27 Januari 2013 ♥
  • BinaBurner

Jag tycker att det var lika svårt att hitta bra namn oavsett kön. Det finns många fina namn, men det är för mig inte bara att ta första bästa fina. Det ska passa ihop med efternamnet och de släktnamn som vi valde att föra vidare. Jag tycker dessutom att det är värt att tänka över vad namnet sänder för budskap till den som hör det och tycker att det är roligt att fundera över om namnets betydelse passar ens barn. Vi hade (endast) två tilltalsnamn som vi var överens om att vi kunde tänka oss på barnet och valde det ena direkt efter förlossningen.

• castillo

Jag hade lättare att hitta flicknamn en pojknamn. Dels för att jag hade många favorit namn som var till flickor som både jag och min man kom överens om. Medans pojknamn hitta jg ibte mycket som jg kände mig bekväm med och de få namnen jag fann passade inte min man alls. Men vi fick en underbar son som heter theodor efter ett av mina favorit barn program från jag va liten en dock program bella och theo. Namnet betyder gudsgåva och min man gilla det med. Det va det ända namnet vi kom överens om han andra namn är släktnamn

Flo skrev 2012-08-04 16:40:56 följande:
    Man hör ständigt i namntrådarna att det var SÅ mycket lättare att hitta namn till flickorna än till pojkarna eller att pojknamn är lättare...  Jag har dock fått olika förklaringar om uttrycket så nu undrar jag: Vad menar DU när du säger "det är svårt/svårare med pojknamn/flicknamn"? TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-04 16:41 Nu blev det två olika frågor.. En i rubriken och en i texten. Frågan som gäller är: Vad menar du när du säger att det är SVÅRARE med pojk-/flicknamn?

• Mrs Green

Vi hade svårt att enas om ett pojknamn. Det var säkert 10 flicknamn som vi båda gillade, men inga pojknamn. Alla namn jag gillade totalsågade min man... till slut kom på vi på ett i alla fall som båda gillade, men det var jättesvårt. 

• TaSe

Vi har jättesvårt att komma överens om ett pojknamn den här gången, men det beror på att det är fjärde pojken som snart kommer. Flicknamn har vi aldrig fått användning för...

• happy 78

Med pojknamn va det svårare för att vi inte hittade så många som kändes rätt men det blev ju lätt på sitt sätt eftersom vi inte hade så många att välja på. Med flicknamn så va det svårt för att vi hade sååå många fina som vi ville ha. Men blev lite lättare när hon kom. Då kändes namnet vi valt rätt. Så jag röstade inte eftersom jag tyckte både och

• EmmaRoSa

Har tre pojkar och de va lätta att komma på, väntar en flicka nu och tycker det är lite svårare denna gången även om vi fastnat för ett nu som vi gillar.

• sina

Pojknamn var lätt eftersom vi hittade ett nästan på direkten - ett namn vi båda gillade, vars betydelse vi gillade, som har burits av folk vi gillar, som passar med efternamnet...

Flicknamn var svårare. Vi hittade massor som vi gillade, men inget som vi älskade. Tvåan var lite lättare - vi hade samma pojknamn kvar, och några överblivna från flicklistan. Blir det en trea lär det vara ännu lättare.

Sen visar statistiken att bland pojkar är det färre namn som används, och alltså fler bärare av samma namn. Pojkar får överlag mer traditionella, rejäla namn. Med flickorna kan folk tillåta sig att sväva ut lite mer och pynta till det. Detta kan ju också ha betydelse. "Det är svårare att hitta pojknamn för det finns inga fina och ovanliga." Eller. "Det är svårare att hitta flicknamn för det finns så många att välja mellan."

Svar på tråden Hur menar ni när ni säger att pojknamn/flicknamn är lättast?