• Anonym (Annat efternamn)

Gifta sig för ett efternamn! Lagligt?

Hej! Vet ej dom detta är rätt ställe att lägga ettsånthär ämne men jag kör endå. Är det teoretiskt lagligt att gifta sig med en person bara för att få dens efternamn om båda går med på det? Vilka juridiska problem kan uppstå? Om man nu skriver ett äktenskapsförord och gifter sig statligt utan fest eller något och sedan skiljer man sig. Kan man göra så? Nu undrar jag teoretiskt och inte moraliskt. För det är väl jätte svårt att byta efternamn annars? Med vänlig hälsning, en som vill ha ett annat efternamn

• Svar på tråden Gifta sig för ett efternamn! Lagligt?
  • hellokill3r

Det är skitenkelt att byta efternamn, och askrångligt att gufta sig och sen skilja sig? Vad snackar du om liksom?

• Anna Paulita

Det är väl bara att byta efternamn.

• sirisdotter

Hade en   kollega som gjorde det....   Gifte sig till svenskt efternamn -  och informerade inte mannen om att hon inte hade för avsikt att vara ihop med honom....   Lite snopet att vara bröllopsvittne då.

• Selfish Geene

Man får väl gifta sig av vilken orsak man vill!?
    Men hälften av allt du äger känns som ett högt pris att betala för ett efternamn tycker jag.. 

Jag vill inte hitta på ett eget utan det existerar redan. Om jag inte fattat fel så får man inte bara byta efternamn sådär. Det är okej att byta tillbaka till ett innan man var gift eller till sina föräldrars efternamn, ändra stavning eller hitta på ett eget. Men jag kan alltså helt utan problem bara ändra efternamn sådär? Tex om jag nu heter svensson och vill byta till shepard går det aldeles utmärkt?

• Selfish Geene
    Anonym (Annat efternamn) skrev 2012-08-04 16:58:50 följande:
    Jag vill inte hitta på ett eget utan det existerar redan. Om jag inte fattat fel så får man inte bara byta efternamn sådär. Det är okej att byta tillbaka till ett innan man var gift eller till sina föräldrars efternamn, ändra stavning eller hitta på ett eget. Men jag kan alltså helt utan problem bara ändra efternamn sådär? Tex om jag nu heter svensson och vill byta till shepard går det aldeles utmärkt?
    Du får absolut byta efternamn (det finns några som man måste ärva eller gifta sig till tex adliga efternamn eller "Bernadotte", men i stort sett får du heta vad du vill.)
    Du får betala en slant om du tar ett helt nytt namn (som ingen av dina föräldrar bär) men det handlar inteom några astronomiska summor

Hur mycket kostar det då ungefär?

• sirisdotter

1 800 kr  kostar det idag att ändra sitt efternamn efter en skilsmässa.

Svar på tråden Gifta sig för ett efternamn! Lagligt?