• Shea 1

Lazy eye och ögonlapp- tips???

Vår son har just fått glasögon och han kommer att behöva synträna med lapp då han har ett sk lazy eye (skelar inte). Vi har börjat med lappen lite smått, men han avskyr den verkligen. Inte så konstigt egentligen eftersom han ser väldigt dåligt när vi sätter på lappen.

Har någon tips på hur vi kan motivera honom till lappen? Han är fyra år. 

• Svar på tråden Lazy eye och ögonlapp- tips???
  • Betty Ballbreaker

Hade själv lapp och hatade det, speciellt när den skulle tas av och klistret fastnade i huden. Enda gången jag tyckte den var lite rolig var när jag fick måla den svart och leka att jag var en cool pirat.

• Shea 1

Min sambo hade också lapp och avskydde det. Numer finns det glittriga lappar med olika mönster som jag tänkte köpa, men det är inte lätt att motivera ändå... Imorse klarade han dock 30 minuter (utan muta) och nu 30 minuter till med angry-birdsmuta. 

• camcam

Min dotter är 6 år nu. har haft lapp sen hon vart bebis.
    men det har aldrig funkat hemma, men dom senaste åren
    har dom haft lappen på dagis ist. Å det har gått suveränt!!! förra året
    hade hon lapp mellan 8-15 å hemma funkar ens inte 30 min...
    Helt enkelt, man kan köra med mamma men inte med fröken... =)

• Shea 1

Vi har tänkt tvärtom, att han ska slippa på dagis, men vi kanske ska prova. Idag och igår klarade han 2 h, det tyckte jag var super!! Vi använde mutmetoden, det funkade. Vi har liksom inget annat att ta till...idag var det ett inslaget såpbubblerör, så det behöver ju inte vara några märkvärdigheter.

På "receptet" står det 2-3 h/dag, vet inte om de brukar öka på dagstiden eller om vi klarar oss undan med 2-3 h, vad tror du?  

camcam skrev 2012-08-08 19:56:13 följande:
    Min dotter är 6 år nu. har haft lapp sen hon vart bebis.
    men det har aldrig funkat hemma, men dom senaste åren
    har dom haft lappen på dagis ist. Å det har gått suveränt!!! förra året
    hade hon lapp mellan 8-15 å hemma funkar ens inte 30 min...
    Helt enkelt, man kan köra med mamma men inte med fröken... =)

• Shea 1

Köper ni lappar på apoteket eller på nätet?

• oceanney

Vad är skillnaden mellan 'lazy eye' och att skela, trodde det var samma sak, måste man göra någonting åt det? Min mamma hade lapp när hon var barn, en väninna som är sjuksköterska sa att jag hade 'a lazy eye' när hon tittade på ett bebisfoto på mig som vi jämförde på min då nyfödda dotter. Hon sa att min dotter också har det.  Bor utomlands så hon sa det på engelska och jag trodde att det lazy eye var skela på engelska, men det verkar alltså inte vara fallet? Så det låter som någonting ärftligt? Jag har inga problem nu i vuxen ålder, mitt eventuella fel upptäcktes och korrigerades aldrig men som barn såg jag alltid dubbelt när jag var trött. Trodde det var normalt, ha ha!  

• Shea 1

Min pojke har ett lazy eye men han skelar inte. Min sons pappa har ett lazy eye också, men hans lappträning fungerade inte så han ser fortfarande väldigt dåligt på det ögat. Man kan skela om man har lazy eye också, men man måste inte göra det. Sedan kan man skela utan att ha lazy eye också :)

Om jag förstått det rätt så innebär lazy eye att synnerven är underutvecklad. För min son innebär det att han upplever att han ser jättesuddigt på det ögat, men synfelet är inte så jättestort. Nu har han fått glasögon men ser ändå suddigt med sitt lazy eye. För att utveckla synen på det dåliga ögat måste han synträna med en lapp på det bra ögat.

Till mig har de sagt att han har allt att vinna på att synträna och allt att förlora på att inte göra det. I extremfallen kan man förlora synen på det dåliga ögat.

Om jag var du skulle jag kontakta en ögonläkare i det land du bor, för din dotters räkning alltså.

• oceanney
    Shea 1 skrev 2012-08-09 09:00:03 följande:
    Min pojke har ett lazy eye men han skelar inte. Min sons pappa har ett lazy eye också, men hans lappträning fungerade inte så han ser fortfarande väldigt dåligt på det ögat. Man kan skela om man har lazy eye också, men man måste inte göra det. Sedan kan man skela utan att ha lazy eye också :)

Om jag förstått det rätt så innebär lazy eye att synnerven är underutvecklad. För min son innebär det att han upplever att han ser jättesuddigt på det ögat, men synfelet är inte så jättestort. Nu har han fått glasögon men ser ändå suddigt med sitt lazy eye. För att utveckla synen på det dåliga ögat måste han synträna med en lapp på det bra ögat.

Till mig har de sagt att han har allt att vinna på att synträna och allt att förlora på att inte göra det. I extremfallen kan man förlora synen på det dåliga ögat.

Om jag var du skulle jag kontakta en ögonläkare i det land du bor, för din dotters räkning alltså.

Stort tack för svar!!! Ska absolut följa upp med dottern för säkerhets skull, men utifrån din beskrivning misstänker att min väninna måste ha menat skelning. Hon kan ju inte se på ett gammalt foto på mig att jag ser suddigt... 
  • MaNiMi

Min yngste son klarade inte av att ha lappen direkt på huden (han fick en massa tics och andra obehag, han har numera en tourette- och aspergerdiagnos)
    Hursom så löste det sig genom att vi fick sätta lapp på glasögonen ist, inte det mest optimala kanske, men bättre än inget alls iaf!

Svar på tråden Lazy eye och ögonlapp- tips???