• Liafia

Hjälp mig välja bästa Blue Village/Sunwing Resort. Cypern, Rhodos, Kreta

Behöver lite sol eftersom sommaren aldrig kommer och sitter nu och kollar resor med avresa slutet av augusti/början september.
    Har kommit fram till att vi vill ha det så smidigt och praktiskt som möjligt, inte göra så mycket mer än att vara, sola och bada. Funderar ev på all inclusive även då jag egentligen är mycket kritisk till detta eftersom jag fåt för mig att maten är tråkig och äcklig Flört
     Reser med två små barn 2,5 år och 10  mån gamla.
    Har kollat på Blue Village/Sunwing på Cypern, Rhodos och Kreta men hur ska man veta och kunna välja?
    Någon som varit där senaste åren och kan komma med lite tips, råd och synpunkter?

• Svar på tråden Hjälp mig välja bästa Blue Village/Sunwing Resort. Cypern, Rhodos, Kreta
  • zbaby

Vi kom hem från Sunwing resort Kreta (Kolimbari) i torsdags.. Det var grymt! Ett riktigt bra hotell!! Vi pendlade mellan poolen och havet.
    Frukostbuffe ingick och resten kunde man köpa till. Finns typ 7 restauranger i den lilla byn men ledsnar man kan man ta bussen till Platanias(20 min bort) eller taxi för 19 euro. Det är en typisk liten turistort med butiker..
    Vi hyrde bil två dagar och drog till Heraklion och Chania. Och till en strand som var magisk på sydkusten, Elafonisi!
    Maila mig om du undrar ngt mer! Lycka till!

• Liafia

Tack för din input. Kul att ni var så nöjda. Ska kolla på detta alternativ.
    Finns det någon mer som kan hjälpa oss här?

• Fru Fröken

Rhodos SW resort är vår favorit men om man vill ha bra strand är Cypern bättre. På Cyperns SW håller de på att renovera så det kan ev. störa om man åker i höst. Rhodos SW har 2 riktigt bra poolområden som man kan variera emellan. 
    Jag tror att ni får det bra vilket ni än väljer. Kreta SW har jag inte varit men det är lång transfer dit ( 2 timmar slingrig väg, mår barnen lätt illa skulle jag undvika det alternativet).

• Liafia

Fru Fröken, har ni testat Blue Village? Några fler Sunwing? Fler synpunkter? Vi reser ju med väldigt små barn, några synpunkter kring det? Kreta SW ska vara super men som sagt lång transfer och det drar ju ner. Dock är det bara jag som blir åksjuk. Strand vill vi gärna ha, men maten är nästan det viktigaste för oss.

• Liafia

Någon mer måste väl veta något? Eller kanske ha något annat bra tips?

• Fru Fröken

Vi har varit på blue village Callisto på Cypern och det var bra pool, strand och barnklubb. Maten var lite enformig men det blir nog lätt så om man har All Inclusive.
    Vi har åkt med små barn (från 6 mån) och det har gått jättebra på så barnvänliga hotell. De har ju t.o.m. läkare på hotellet (eller som kommer dit) om det behövs, vår bebis fick öroninflammation men doktorn kom till hotellrummet och undersökte (detta var på SW resort på Cypern).

• Liafia

Fru fröken - ni verkar ju ha besökt ett antal anläggningar. Om du ska rejta topp 3 vilka blir det i så fall? Och hur var området, närområdet och maten där?

Vi vill ju ha en så smidig semester som möjligt och göra så lite som möjligt (har haft ett väldigt krävande år och mår alla därefter) vi har rest mycket med och utan barn men aldrig på sån här typ av resa. Vi hyr vanligen hus utomlands några veckor men nu vill vi bara få vara en vecka.

Det jag "oroar" mig mest för är maten. All inclusive eller inte. Normalt är maten det viktigaste för oss men nu vill vi helst slippa momentet att sitta på en restaurang och invänta en 3-rätters med skrikande barn bara för att sen inse att maten är dålig och extremt dyr i förhållande till kvalitet. Samtidigt är jag ingen buffé-älskare särskilt inte om den är tråkig.
    Jättetacksam för svar.

• Fru Fröken

Det är svårt att rejta hotellen, beror på vad man vill ha. Rhodos SW är bästa hotellområdet men ingen toppenstrand och inget att se i omgivningarna, då får man ta buss eller taxi till Rhodos stad (iofs inte så krångligt men ändå)
    Callisto och SW Cypern ligger nära varandra, lika nära till Sandy bay båda två. Finns restauranger etc precis utanför områdena. 

All inclusive blev kanske lite tjatigt men otroligt smidigt när man åker med barn. Om man inte har AI på SW har de bra mat på Fino-restaurangerna, lite dyrare men bra kvalitet. Gratis barnbuffé till barnen som man kan hämta innan ens egna mat kommer, smidigt.

Vi var på Cypern i slutet av aug förra året och det var väääldigt varmt, kanske är Rhodos lite svalare. Beror ju också på hur känslig man är för värme! 

• Liafia

Fru Fröken - lutar nu STARKT åt Rhodos. Vill bara veta några praktiska saker först om du har tid och ork?

Vi har varit på Rhodos i Rhodos stad 2 ggr tidigare innan vi fick barnen så vi har sett det mesta där men hur är det i Kallithea och området kring hotellet? Finns det något att se/äta/shoppa alls eller ligger hotellet helt öde?

Hur var maten i all inclusive, enformighet kan jag överleva men smaklöst, ofräscht, dålig kvalitet klarar jag inte.

Hur långt är det mellan poolområdena och vilket är bäst?

Vilken byggnad rekommenderar du att man bor i?

Hur "dålig" är egentligen stranden?

Verkligen verkligen tacksam för hjälpen.

• zbaby

Hmm, måste bara tillägga att det tog bara 40 min på ganska stora vägar från Chanias flygplats till hotellet.. Inte två timmar..

• Liafia

Zbaby - jag trodde först du menade resorten i makriaglos dit transfer är 2,5 tim. Kollade på ditt alternativ som såg KANON ut, tyvärr fanns ingen flygtid som passade för oss. Men sparar förslaget till nästa år. Tack!!

• Fru Fröken
    zbaby skrev 2012-08-07 20:56:28 följande:
    Hmm, måste bara tillägga att det tog bara 40 min på ganska stora vägar från Chanias flygplats till hotellet.. Inte två timmar..
    I Kolimbari finns inget Sunwing resort men du kanske har varit på något annat fint hotell där?

Liafia:
    Maten var fräsch och bra kvalitet, bra bröd och goda sallader, tzatziki, fetaost, oliver etc. Enformigt blir det ju som sagt men det är inget fel på maten.

Det finns i princip ingenting utanför hotellet på Rhodos, då måste man åka iväg till Rhodos stad.

Vi gillar Helios-delen bäst med utsikt mot poolen men du bor inte dåligt någonstans egentligen. AI-restaurangen ligger närmast Helios-delen men det är ju inte jättelångt mellan husen. 

Stranden är inte jättedålig, grovkornig sand/sten. Den blev bättre om man orkar gå en bit bort på stranden. Där har barnen klarat av att bygga sandslott etc.

• Heranell
    Liafia skrev 2012-08-07 20:52:12 följande:
    Fru Fröken - lutar nu STARKT åt Rhodos. Vill bara veta några praktiska saker först om du har tid och ork?

Vi har varit på Rhodos i Rhodos stad 2 ggr tidigare innan vi fick barnen så vi har sett det mesta där men hur är det i Kallithea och området kring hotellet? Finns det något att se/äta/shoppa alls eller ligger hotellet helt öde?

Hur var maten i all inclusive, enformighet kan jag överleva men smaklöst, ofräscht, dålig kvalitet klarar jag inte.

Hur långt är det mellan poolområdena och vilket är bäst?

Vilken byggnad rekommenderar du att man bor i?

Hur "dålig" är egentligen stranden?

Verkligen verkligen tacksam för hjälpen.
    Jag kan svara lite istället! Runt hotellet finns just ingenting. Samhället/byn Kallithea ligger en bra bit söder om hotellet. Det finns en liten matbutik på hotellområdet (dyr), några hundra meter därifrån en riktig mataffär om man vill handla billigare. Vi tog taxi in till Rhodos stad på kvällarna för att se oss omkring och äta middag, taxin kostar 7 euro. Vi hade bara frukost, det var buffé och fanns hur mycket som helst att välja på.
    Buffén köpte vi ett par kvällar, den var helt OK, 24 euro per vuxen och gratis för barn - och det var väl tur, för min dotter levde i princip på vattenmelon och pommes när vi var där....
    Vi trivdes jättebra, bekvämt, luftkonditionerat, rymligt, bra pooler etc. Stranden precis nedanför hotellet är kanske inte den mest badvänliga, men eftersom barnen i princip vägrade att bada i havet så var vi mest vid poolen ändå. 
    Vilken byggnad som är bäst vet jag inte. Vi bodde på Athena. Fördeln är att man har nära till receptionen och butikerna. Tvättstuga finns i källaren i Athenabyggnaden, inget vi nyttjade men det kan ju bara bra att veta.   

Det finns två poolområden, inte så nära varann, men båda poolområdena har vad man behöver. 

Väljer ni all inclusive är det ju inga problem med ex. lunch, men vi som inte hade det lagade typ pasta och korv på rummet (lgh med pentry), betydligt billigare än att köpa mat i serveringen vid poolen, plus att det var skönt att få en paus från solen mitt på dagen.

På det stora hela tyckte jag att det var jättebra. Vi var där i juni.    
  • Liafia

Tusen tack för era svar.
    Tror säkert det blir bra vart vi än åker egentligen. Är ju ute efter att bara vara, sola och bada egentligen.
    Dock gillar jag inte riktigt grejen att det inte finns något kring hotellet, tycker det är trevligt att ta en promenad eller strosa runt i lite butiker på eftermiddagen. Känns lite meckigt att åka buss för att göra detta, taxi utan bilstol känns inte som ett alt.
    Dessutom oroar jag mig för att tröttna på maten och ändå äta ute.
    Ja, verkliga i-landsproblem

• Butterscotch

Vi var på Sunwing Rhodos i maj och tyckte att det var riktigt bra! Vi bodde i de lägenheterna som har privat pool (eller nja, man delar med 2-3 grannar) och det var ju fantastiskt skönt att kunna hänga där ifred och utan att behöva packa ihop massa prylar för att gå och bada. Havsutsikt är inte heller fel.

Vi valde inte all inclusive, utan åt på antingen Fino-restaurangen på anläggningen eller gick på någon restaurang i närheten eller inne i Rhodos stad. Det går superfort att ta sig dig, vi åkte taxi på under 10 minuter. Det går bussar också. Några kompisar åkte några veckor efter oss och de hade all inclusive och var väldigt missnöjda. Det är ju ofta rätt kass mat på all inclusive, tyvärr.

• Liafia

Butterscotch - på någon restaurang i närheten? Fanns det något i närheten? De flesta säger ju att det är dött runt hotellet eller åkte ni taxi dit också? Taxi är inget alternativ för oss eftersom våra barn är så små och vi aldrig skulle sätta oss i en bil utan bilstolar. Dessutom har vi varit på Rhodos 2 ggr tidigare då i Rhodos stad utan barn och var inte så imponerade av maten på restaurangerna där.

En fråga till alla - om ni bor på Kallithea som
    ju ligger lite off och inte har all inclusive och äter middag i Rhodos stad på kvällen. Var sjutton äter ni lunch? Kokar alla pasta på rummet? Jag hänger inte med och kanske missar någon "självklarhet"?!

• Butterscotch
    Liafia skrev 2012-08-08 20:52:25 följande:
    Butterscotch - på någon restaurang i närheten? Fanns det något i närheten? De flesta säger ju att det är dött runt hotellet eller åkte ni taxi dit också? Taxi är inget alternativ för oss eftersom våra barn är så små och vi aldrig skulle sätta oss i en bil utan bilstolar. Dessutom har vi varit på Rhodos 2 ggr tidigare då i Rhodos stad utan barn och var inte så imponerade av maten på restaurangerna där.

En fråga till alla - om ni bor på Kallithea som
    ju ligger lite off och inte har all inclusive och äter middag i Rhodos stad på kvällen. Var sjutton äter ni lunch? Kokar alla pasta på rummet? Jag hänger inte med och kanske missar någon "självklarhet"?!
    Det ligger några restauranger i närheten, vi åt bland annat supergod pizza på en pizzeria fem minuters gångväg från hotellet. Går man 5-10 minuter till finns det fler restauranger. Dessutom finns som sagt Fino på hotellområdet, oväntat bra a la carte-restaurang för att vara på ett charterhotellområde. Lunch åt vi hemma i lägenheten kanske 2 av 5 dagar, i övrigt åt vi på hotellet (på andra restauranger än bufférestaurangen).

Till Rhodos stad går det bussar också, ganska frekvent tror jag.
  • Pärlemo

Nu har jag inte läst att svar så det kanske finns risk för upprepning, men med tanke på att du har så små barn så skulle jag INTE välja Kreta. När du är på sj Leva hotellen är alltbekvämt och anpassat färdig och dina barn men Kretas flygplats är rena mardrömmen. Pyttelitet, rörigt och massor med folk. finns inget att göra förutom att trängas, svettas och vänta Mao ingen hit med småbarn! Man vill ju inte komma hem helt slutkörd efter semestern. Jag skulle satsa på Turkiet eller Cypern. kan varmt rekommendera Blue Village Callisto som har bra anpassat för små barn. Haren liten rutschande vid den grundaste delen av poolenochfräscha rum med hög standard. Lycka till meddin resa!

• Kajsa K

Vi är på SW Sandy bay, Cypern nu. Det är ganska varmt de flesta dagar men är man vid stranden är det inga problem. Nära till Sandy bay stranden (några minuters gångväg) , men även till Nissi beach om man vill. Dock är denna stranden inte lika långgrund och barnvänlig som Sandy bay. Poolerna är fina, det finns en babypool och två barnpooler som ligger brevid varandra samt att den större poolen har varierade djup.
    Vi har latasca inclusive vilket vi tycker är väldigt bra då maten går att variera samtidigt som man får möjlighet att äta på andra ställen utanför hotellområdet 2 luncher och 2 middagar/ vecka.

Förra hösten var vi på OBC Makrigialos, ett ställe som vi verkligen älskade och säkerligen kommer återvända till. Där hade vi inclusive. Där var det buffé till lunch men till kvällen beställde vi från ala carte meny. Mycket fina pooler (babypool och en pool med varierat djup, grannkomplexet hade fler barnpooler), toppen strand och nybygda och frächa lägenheter/rum. Dock var det inte så mycket att se runt omkring om man vill detta. Detta ställe är lugnare än SW Makrigialos men det är grannkomplexet så närheten till både vatten jympa samt alla barnaktiviteter är mycket bra. Vi tyckte däremot att det var skönt med lite lugnare kvällar trots att vi reste med en 4,5 åring.

Båda ställen har även mycket bra utbud av träning i fitness delen.    

• heisjoc

Cypern är lämplig för familjer med barn. Det bästa är floden lata.
    Diabilder ont ryggen och alla smycken och ringar måste avlägsnas innan glidning.
    Vattenparken är lämplig för små barn, det finns bara ett fåtal större bilder.
    Maten är ok men vardagliga likhet är tråkigt. Alla inc. drycker, öl och glass suger.
    Cypern är ett paradis för tjuvar och tjuvar grupper, Panthea ffff och Callisto är deras favorit.
    Medan vi var där för tre lägenhet var uppdelad och alla kontanter och smycken mm
    stals. Dörrlås är patetiskt, och det är därför tjuvar har invaderat rum på nätterna.
    Samma upprepas i Callisto hotell. Tjuvarna var ungefär 12 år gamla pojkar, styrs av en vuxen skandinaviska ser man.
    Lokala butiker försöker stjäla vanligtvis 50 och 100-eurosedlar med butiker kommersiella besättningar med olika trick.
    Hotellet har inte en riktig kundskyddet eller natt bevakning så att du är i din egen risk där.
    Klimatet är varmt, men inte mycket saker är inte särskilt vänliga och platsen är mycket osäkra.
    Allt tillsammans tror jag du har det bättre att tänka två gånger för att gå till dessa Hotells eller Cypern.
    Familjen från Finland, höst 2012

Svar på tråden Hjälp mig välja bästa Blue Village/Sunwing Resort. Cypern, Rhodos, Kreta