• Mi Ni Mi

Nån som kan hjälpa mig att hitta info om mega colon ?

De misstänker att min son har det och jag har letat som en galning på nätet men inte hittat nåt som är riktigt bra.
    De ska göra nån undersökning på honom under nakos på sjukhuset i Lund men jag vill veta mer..
    Jag är en sån människa som måste ha enormt mycket information om saker..

• Svar på tråden Nån som kan hjälpa mig att hitta info om mega colon ?
  • Beccabecca

Jag har försökt, men hittar bara massa jobbiga läkartexter. Jag vet ju inget om vilka symtom din son har. Men om du söker på megacolon (ihopskrivet) på google och väljer svenska svar så får jag upp en hel del om förstoppningar och om läkemedel som har med behandling att göra. Kankse kan ge dig något att läsa där???

• 0405

Denna sjukdom kallas också Hirschsprungs sjukdom/aganglionos (kanske kan söka på detta?) och innebär en avsaknad av nåt som kallas ganglieceller (=nervceller) i nedre delen av tarmarna, vilket gör att den drabbade biten av tarmen inte kan transportera tarminnehållet.

Resultatet blir en kraftig förstoppning. Förstoppningen utvidgar tarmen kraftigt ovanför den drabbade tarmbiten. Symtomen kan både uppkomma direkt efter födseln eller hos äldre barn. Nyfödda brukar få omväxlande förstoppningar och diarré (diarrén orsakas av bakterieangrepp på det stagnerade bajset). Äldre barn brukar ha en kronisk förstoppning med kraftig uppspänd buk och dålig viktökning.

Diagnos ställs bla genom tjocktarmsröntgen och biopsi från tarmen (i vävnaden som tas finns då inga ganglieceller om man har megacolon).

Behandlar gör man genom att operera bort det drabbade tarmpartiet.

Det finns lite att läsa om denna sjukdom på www.ilco.nu och www.galligalli.com. Är du bekant med medicinska termer så finns det mycket att läsa om du söker på de namn jag nämnt på megacolon. Lycka till!

• Mi Ni Mi

Tack. På galligalli hittade jag massor.
    Vi väntar på akut tid på röntgen...

• Mi Ni Mi

Pendlar mellan sjukhuset och hemmet nu....

Stackarn vet nog knappt vilket som är hemma
    Har varit på röntgen idag och det gick relativt bra.. Han skrek bara i slutet, nu är han inte så glad för kontrastskiten ska ju ut och det kan han inte själv.....

De började med en bild på tamarna utan konrtast.

Sen över på sidan och en katater i rumpan. Den brydde han sig inte direkt om, han är ju så van att ha tremometern där... Kontrast sprutades in långsamt och det gick bra fram tills på slutet när Milo bestämde sig för att han inte ville mer.. Han skrek mest missnöjt för att visa att det minsann inte var kul.
    Läkaren ska ringa oss imorron och ge besked hur vi ska gå vidare...

Ny väntan

Gårdagen var en annan femma!!!!

Röntgen skulle ringa oss fre eller mån men vid lunch igår ringde jag själv till dem.. Då säger tanten att de skulle kalla oss inom 2 veckor..
    Ringde barn kliniken....
    Hon kollade i journalen och där stod det rtg inom 3 dygn!!!

Då skulle jag ringa sekreteraren och få en telefontid till vår doktor...

Ringer dit...

"Ja du kan få en tid på fredag "!!!!!

Ringer mottagningen igen och får prata med en elak sköterska....
    "Jag vet ingenting om fallet men jag kan be läkaren ringa upp er men det blir nog inte idag"...

Då får jag ett bryt....
    Hotar att vända mig till ett annat sjukhus eller åka in till akuten och vänta ut dem, sen lägger jag på luren.. Gråter som en galning....

Thomas ringer mig och han får en dos av mitt humör han med... Det slutar med att Thomas ringer barn och får läkaren att ringa upp honom på jobbet.... Och vi får en akut rtg idag kl 10..
    Men att man ska behöva bryta ihop !!!!!!
    Och att det är de som gjort fel.....
    Jag blir bara trött...

• zazzi

Låter inte roligt för er... Hur kom ni på att han hade just den sjukdomen?

• Mi Ni Mi

Det var kirugen som började misstänka det eftersom han inte kan bajsa själv.. Vi var på kirurgen för att han har haft en del komplikationer efter en navelbråcks operation... Som för övrigt kommit tillbaka nu igen

• Caspersmamma

Ojj, jag lider med er. Svensk sjukvård är inte alltid så lätt att ha att göra med. Jag skickar massor mer styrkekramar för det behöver du. /Maria

• Beccabecca

Låter jobbigt!
    Skickar också över några kramar och hoppas att din lille kille får den vård han behöver.
    Lycka till!

• Frågade

Hej, såg ditt inlägg nu. Hur gick det dör din son? Vad fick han för behandling? Har hört att man kan få megacolon av förstoppning, stämmer det? Eller vad orsaker det annars?

Svar på tråden Nån som kan hjälpa mig att hitta info om mega colon ?