Umgängesschema
Ligger i skilsmässa och kommer ej överens om umgänget. Barnen är 2,5 resp 1,5 år gamla. Har i någon månads tid kört ett schema där maken har barnen varannan helg samt två dagar mitt i veckan den andra veckan. Det har fungerat så där. Barnen är klängiga och gnälliga de första dagarna dom kommit hem. Barnen har testat vid 2-3 tillfällen att sova hos maken i 3 nätter i rad och det har barnen reagerat mycket på. Vaknar hysteriskt gråtande och skriker rakt ut på natten, kontrollerar att jag är kvar bredvid dom, slår mig, sitter mycket i knät, vill sova på mig, tror att jag ska lämna dom när vi ska ut tillsammans och nu senast slog stora barnet mig och skrek nej pappa, då vi satte oss i bilen och jag återigen berättade var vi skulle. Jag har berättat om det här till maken som anser att jag tolkar för mycket och till min fördel, anser att reaktionerna kan betyda att dom saknar honom. Han anser att barnen är redo för att vara ifrån mig längre tid nu än de 2 dgr vi haft sedan i mars/april. Har försökt vid två tillfällen få med honom till familjerätten för att reda ut detta med utomstående som sätter barnen främst. Han har tackat nej, då dom ringt till honom, och sagt att nu har han bestämt sig för hur han vill ha det.
Imorgon får jag barnen tillbaka och kräver att jag då talar om hur vi ska lösa umgänget. Jag föreslog 2+2+3 som jag läst om, men båda vi tycker att det blir ganska hattigt, men vad jag har förstått så är det en bättre lösning för så små barn som våra är. Han vill att vi knåpar på vidare med ett schema där man har barnen 3-5 dgr i veckan, vilket jag inte tycker är rätt mot barnen då dom reagerat som dom gjort.
Jag är absolut inte ute efter att barnen och maken inte ska träffas. Jag är tacksam att maken vill ha sina barn. Tills för någon vecka sedan åt vi middag tillsammans varje dag, då barnen var hos mig, för att jag ville att dom skulle få umgås med varann osv. Nu gör vi inte det längre då jag inte orkar träffa honom pga påtryckningar om att vi ska hitta tillbaka till varann, konflikter osv.
Historien är så mycket mer komplicerad men jag orkar inte gå in på det och jag kommer att gå via tingsrätten som jag hoppas tar ett beslut som är rätt för barnen men hur ska vi göra tills det är över?
Att jag bara skulle säga nej till flera nätter än 2 per v går han inte med på och skulle ändå ha barnen så många nätter hos sig som han vill, jag varken kan eller vill gå hem till honom och hämta barnen mot hans vilja.