• Anonym (Mamma)

Umgängesschema

Ligger i skilsmässa och kommer ej överens om umgänget. Barnen är 2,5 resp 1,5 år gamla. Har i någon månads tid kört ett schema där maken har barnen varannan helg samt två dagar mitt i veckan den andra veckan. Det har fungerat så där. Barnen är klängiga och gnälliga de första dagarna dom kommit hem. Barnen har testat vid 2-3 tillfällen att sova hos maken i 3 nätter i rad och det har barnen reagerat mycket på. Vaknar hysteriskt gråtande och skriker rakt ut på natten, kontrollerar att jag är kvar bredvid dom, slår mig, sitter mycket i knät, vill sova på mig, tror att jag ska lämna dom när vi ska ut tillsammans och nu senast slog stora barnet mig och skrek nej pappa, då vi satte oss i bilen och jag återigen berättade var vi skulle. Jag har berättat om det här till maken som anser att jag tolkar för mycket och till min fördel, anser att reaktionerna kan betyda att dom saknar honom. Han anser att barnen är redo för att vara ifrån mig längre tid nu än de 2 dgr vi haft sedan i mars/april. Har försökt vid två tillfällen få med honom till familjerätten för att reda ut detta med utomstående som sätter barnen främst. Han har tackat nej, då dom ringt till honom, och sagt att nu har han bestämt sig för hur han vill ha det.

Imorgon får jag barnen tillbaka och kräver att jag då talar om hur vi ska lösa umgänget. Jag föreslog 2+2+3 som jag läst om, men båda vi tycker att det blir ganska hattigt, men vad jag har förstått så är det en bättre lösning för så små barn som våra är. Han vill att vi knåpar på vidare med ett schema där man har barnen 3-5 dgr i veckan, vilket jag inte tycker är rätt mot barnen då dom reagerat som dom gjort.

Jag är absolut inte ute efter att barnen och maken inte ska träffas. Jag är tacksam att maken vill ha sina barn. Tills för någon vecka sedan åt vi middag tillsammans varje dag, då barnen var hos mig, för att jag ville att dom skulle få umgås med varann osv. Nu gör vi inte det längre då jag inte orkar träffa honom pga påtryckningar om att vi ska hitta tillbaka till varann, konflikter osv.

Historien är så mycket mer komplicerad men jag orkar inte gå in på det och jag kommer att gå via tingsrätten som jag hoppas tar ett beslut som är rätt för barnen men hur ska vi göra tills det är över?

Att jag bara skulle säga nej till flera nätter än 2 per v går han inte med på och skulle ändå ha barnen så många nätter hos sig som han vill, jag varken kan eller vill gå hem till honom och hämta barnen mot hans vilja.

• Svar på tråden Umgängesschema
  • SupersurasunkSara

Alla barn är olika men det brukar inte rekommenderas mer än dagumgänge tills barnet är ett år, täta sådana, helst varannan dag sen en övernattning, vid två år, två övernattningar i följd och vid tre år varannan v. Alla barn klarar dock inte varannan v, någonsin.
    Hur mycket hade han dem själv innan skilsmässan? Vilken anknytning/trygghet har de till  honom?

En vän till mig gjorde så hr medan barnen var små och det fungerade kanon för dem:

Mån-ons mamma, mamma lämnade på dagis, pappa hämtade och hade ons-fre då han lämnade på dagis och mamma hämtade och hade helgen. Mamma lämnade på dagis på måndagen och pappa hämtade och hade mån-ons och då hade mamma ons-fre, pappa helgen, sen började det om.

• Anonym

Tycker ni har hattigt nu och att di läser in för mycket, barn reagerar vid omställningar det gör väl du med vid stora omställningar och när du utvecklas så varför skulle inte de också få göra det men bästa med barn är att de kommer vidare iallafall en del går det snabbare för och andra tar det längre tid för men kör man på din idé att minska ug så kommer du få samma reaktion senare när ni ska öka på det igen, byt var fjärde dag eller femte så barnen får en chans att få rutiner på båda ställena och komma in i dem, superbra ni äter mat ihop alla men tänk på att det kan förvirra barnen mycket

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-08-05 07:23:23 följande:
    Tycker ni har hattigt nu och att di läser in för mycket, barn reagerar vid omställningar det gör väl du med vid stora omställningar och när du utvecklas så varför skulle inte de också få göra det men bästa med barn är att de kommer vidare iallafall en del går det snabbare för och andra tar det längre tid för men kör man på din idé att minska ug så kommer du få samma reaktion senare när ni ska öka på det igen, byt var fjärde dag eller femte så barnen får en chans att få rutiner på båda ställena och komma in i dem, superbra ni äter mat ihop alla men tänk på att det kan förvirra barnen mycket
    Håller med om förvirringen när ni äter ihop Sambons barn var ytterst förvirrad när de inte hade ordnat umgänge. Sambon åkte dit ibland och nattade när mamman inte fick i ordning på det, då somnade barnet med pappa och vaknade men pappa var inte där. Eller så åkte han dit och passade barnet medan mamman gick till tvättstugan el liknande. Tydliga rutiner och bestämda dagar och att hålla stenhårt på dem till de flyter på bra tror jag är bäst. SEN kan man ev ändra om något uppstår som ifall pappan eller du blir bjudna på barnfritt bröllop/40 års fest el liknande som inte kommer igen så att säga, då kan man ju byta så att man kan gå på det, men som sagt, tills barnet är tryggt i rutinerna bör man inte hatta fram och tillbaka.
  • Anonym (svårt)

Det är jättesvårt det där. Barns reaktioner är svåra att tolka. Jag är lite i samma sits. De mår inte bra hos pappan ich reagerar starkt hemma hos mig för det är där de är trygga men pappan vill gärna få det till tvärtom fast det är väldigt tydligt vad barnen känner och mår bra av.
    Vi har kommit överens efter mkt om och men men jag hade nog föreslagit familjerätten först och se om de kan medla och ni kan komma överens, ananrs får du väl gå till tingsrätten.

Jag tror dock att ni ska hålla er ifrån varandra och inte träffas. Jag och mitt x gjorde också saker ihop tills för ca 1 månader sedan och vi separerade för 1.5 år sedan men jag märker att det bara blir struligt för barnen. Jag tror att det är bättre att ni har ert eget liv.

Svar på tråden Umgängesschema