• Anonym (Ont)

Ont på höger sida av magen, lite illamående, vad kan det vara???

Har ofta problem med gaser i magen och förstoppning, men det brukar sitta på vänster sida i magen och jag är inte illamående. Nu har jag ont en ont ovanför höften, typ mellan naveln och häften. Det kommer och går  och har haft det i fyra dagar, så länge att det väl knappast är blindtarmen? Blir illamående om jag äter och ibland förvärras smärtan när jag ätit, så det kanske ät tjocktarmsrelaterat ändå, vad tror ni?

När jag har ont är jag bara släppöm på höger sida av magen, precis på en viss punkt och smärtan känns inte på vänster sida. Tycker inte att äggstockarna borde sitta så högt upp, men det kanske är en äggstock?

Help!

• Svar på tråden Ont på höger sida av magen, lite illamående, vad kan det vara???
  • Anonym (snusmumrik)

Jag brukar känna när jag har ägglossning, från vilken sida, och det är som lite stickande eller kan jag ibland känna någon liten smärta.

Men när jag började bli öm och känna av det på riktigt hade jag en äggstockscysta. Det är ganska vanligt och oftast helt ofarligt. "Cysta" betyder bara vätskefylld blåsa och det bildas sådana ibland om en äggblåsa inte "dör bort" som den ska efter att månadens ägg har släppt. Dessa cystor kan växa sig rätt stora (min var som en clementin innan den sprack) och antingen spricker de av sig själv eller får man göra titthålsskirurgi för att ta bort dem.

Om inte detta går över så tycker jag att du borde gå till gyn och få ultraljud gjort, så ser de om det är nåt sånt. Det är då normalt att läkaren väntar några månader och ser om blåsan går tillbaka av sig själv, innan man funderar på något operativt. Men då vet du i alla fall om det är det och kan få någon tablett att ta så länge om det blir jobbigt.

• Anonym (c)

jag har samma problem som dig (ont), skulle vara intressant att få reda vad det beror på

• Anonym (c)

nja, för mig gör det ont längre ner än revbensbågen

• Anonym (samma)

Låter precis som för mig. Har haft ont i tre dagar nu, strålar liksom ner i höger höftben på nåt sätt ibland. Har jag ont imorgon med ringer jag vårdcentralen.

• Anonym (c)

Jag ringde vårdcentralen igår om detta (blev less på att ha haft ont i någon månad), de tyckte att jag skulle kolla upp detta på gyn, så de bokade in mig på en tid nästa vecka. Återkommer med vad jag fick reda på (om det var något speciellt)

• Anonym (samma)

Jag har försökt ringa vc idag, men de svarar inte. Börjar tro att det kanske är äggledarinflammation.

• Anonym (c)

Har varit på gyn idag och gjort en undersökning. Läkaren klämde på magen, kände lite och gjorde även ett ultraljud. Hon sa att allt såg bra ut (helt som det skulle), hon trodde att min smärta kunde bero på antingen en överansträngd muskel eller något organ (som tex tarmarna) som trycker lite, men det var inget jag behövde oroa mig över. 
    Riktigt skönt att höra, hoppas att det gäller er andra som har ont oxå 

Svar på tråden Ont på höger sida av magen, lite illamående, vad kan det vara???