• jaghetersophia

Barnsäkra kamin

Vad har ni hjort för att barnsäkra er kamin eller öppna spis så barnen inte bränner sig?. Finns ju såna där flexgrindar, men det är ju så brett mellan spjälorna så jag tycker barnen ändå borde komma åt kaminen då genom att sticka in armen (Vår kamin står i ett hörn med en dörröppning på ena sidan så det går ju inte att fästa upp grinden på lagom långt avstånd så de inte når kaminen om de skulle sticka in en arm). Ett annat alternativ är ju att sätta upp gnistskydd och förankra i väggen (visst, det är tätt så barnen inte kan sticka in armen, men då är de så låga så barnen kan klättra över gnistskyddet istället). ja vette tusan hur jag ska barnsäkra kaminen.. det blir ju omöjlig för mig att vara ensam och hålla koll på en 6 månaders, 1½åring och 2½-åring till vintern så att de inte går i närheten av kaminen...

• Svar på tråden Barnsäkra kamin
  • SilverEmma

Vi har haft en grind till vår kamin, visst fick de in armarna om de testade men de nådde inte fram till glaset på framsidan utan bara täljstenen som är runtom. Den blir visserligen också skitvarm men inte så att de hinner bränna sig om de tar bort handen direkt de känner värmen. Barnen var nästan 1½ och 2½ när vi satte in den och vi började mata direkt om hur farligt det kunde vara och lät dem känna värmen från en decimeters avstånd. De har aldrig varit på kaminen och försökt känna själva, nu har vi haft den i ett år.

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • veh

Min syster har en sådan flexgrind framför sin öppna spis. Och några vänner har den framför sin kamin. I båda fallen står det ju förvisso inte i ett hörn, men inte ens när barnen sticker in armarna så når de ju fram till spisen. Men man skulle ju kunna tänka sig att surra fast någon form av metallnät på insidan i så fall, såvida man kan göra det på ett sätt så man undviker vassa kanter... En annan variant på kamin/eldstadsskydd såg jag på en engelsk hemsida, www.babysecurity.co.uk/categories/307/Safety-Gates-%26-Stair-Gates/Fireguards-%252D-BabyDan-Hearthgate/ Kompostgaller har jag annars hört talas om, som en "billighetslösning". Problemet är väl stabiliteten i det, samt svårighet att fästa i väggen.

• stor grön drake

Flexgrind.
    ett barn som står framför känner värmen, och sträcker de fram handen kommer de känna hettan, eftersom det blir en med vilja kontrollerad rörelse kommer de att dra sig tillbaka när det blir för hett, som mest kommer de åt spisen med fingrarna och kommer då bränna sig men samtidigt lära sig utan att ta större skada tå fingertoppar har tjockare hud från början. flexgrinden hindrar även att man av misstag trillar på spisen under lek och bus.

Min mamma har inget skydd alls vid sin, hon ställde vedkorgen framför glasluckan tills han började gå, sen är det att vakta och tjata akta spisen som gäller...

• Busbellan

Vi har faktiskt aldrig haft något skydd alls och det har inte varit några problem. Det blir ju varmt en bra bit runt om spisen så dottern gick faktiskt aldrig så nära att hon satte handen mot

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Barnsäkra kamin