• habibti

Fyllningar till tårta med 3 lager?

Hej.
    Jag behöver lite tips med fyllningar till en tårta med 3 lager.

Vanligtvis brukar jag göra två lager då blandar jag mosad banan, oboy och lite vispad grädde och på andra lagret brukar jag blanda mosade hallon och lite vispad grädde, nu till problemet vad kan man ha på det tredje lagret?

Jag har funderat på typ chokladfluff eller chokladpudding eller något då choklad är gott till både bananer och hallon, men jag vet inte. Jag har aldrig gjort chokladfluff tidigare, smakar det mycket choklad eller är det mer bara som ett fluff och man känner bara "touchen" av chokladen? haha hoppas nån förstår vad jag menar :)

Någon som brukar göra med 3 lager som kan ge mig lite tips på vad som är gott och så? :)

• Svar på tråden Fyllningar till tårta med 3 lager?
  • Nyfiken gul

vaniljkräm

nån form av sylt

Jag tror inte att du ska blanda så många fler smaker utan kör med något neutralt på tredje lagret, annars kan det bli för många smaker och det kanske riskerar att smaka "för mycket".  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • habibti

okej jo det kanske du har rätt i, känns som jag har tagit mig vatten över huvudet då jag aldrig har gjort något annat än "min" traditionella tårta.
    Sylt känns lite som kaka på kaka, då jag har hallon, men vanligkräm kan funka. 
    Tack för tipset :) 

• mammatillgossar

Glasskräm skulle passa, den är "neutral" och passar till de flesta fyllningarna. Kan ju bli lite för mkt blandning om du tar ännu ett lager med "stark" smak.. Glasskrämen är vaniljkräm och vispad grädde blandat :)

• habibti

Okej tack för tipset :)
    Jag ska köpa en sån är oblat att lägga på tårtan och det står att det blir bäst om den läggs på grädde. Men då till problemet, min son är inte så förtjust i grädde (hans tårta) så jag funderar på om man kanske kunde ha den där glasskrämen istället för grädde på "toppen", någon som har några erfarenheter av detta??

Sen funderar jag på om jag verkligen ska göra 3 våningar och sitter nu och tänker på 2 fyllningar istället.
    Jag är himla sugen på att prova chokladfluff och då har jag hört att hallonmousse passar till det. Men det känns som hela tårtan kommer bli en enda stor fluff av det, typ inget tuggmotsånd eller nånting. är det någon som har gjort med hallonmousse och chokladfluff? som kan försöka förklara för mig lite hur själva tårtan blir av den blandningen? Eller om ni har andra idéer till chokladfluffen :)

• mammatillgossar

Hallon och choklad är gott ihop!
    Glasskrämen går säkert ha på toppen, men personligen hade jag haft grädde eller sugarpaste/marsipan ändå :)
    Glasskrämen är ju åt det gula hållet.
    Hade du velat haft sugarpaste/marsipan egentligen? Du kan ju bara bre på lite grädde på den just under locket. Att det blir bäst på grädde är just för att locket ska mjukna lite av den "fuktiga" grädden så det behövs inte mycket..

• habibti

Jo det är det, har gjort tårtor med hallon och chokladpudding som fyllning och även banan och hallon som fyllning och chokladpudding istället för grädde (pga sonen då) och det har varit väldigt uppskattat men känner att jag vill göra något nytt men det känns samtidigt som en stor risk då jag vill att det ska bli perfekt och jag har en tendens av att inte få saker att bli perfekta haha

Har du (mammatillgossar) gjort chokladfluff någon gång? Om du har det kan du dela med dig lite av dina erfarenheter? :)

Jag har ju aldrig använt oblat tidigare, men den kommer nog inte täcka hela tårtan utan det blir i mitten den kommer ligga och sen tänkte jag försöka spritsa grädde lite snyggt runt om den, hur det nu ska gå då jag aldrig gjort det heller haha.
    Åh det ska bli så spännade och se hur detta slutar haha 

• mammatillgossar

Chokladfluff är enkelt, smält ihop grädde och choklad, låt stå i kylen under natten och sen är det bara att vispa. Misslyckades första gången då jag missade att det skulle stå svalt först, men annars har det blivit bra varje gång.
    Jag tror sonen blir glad även om du skulle tabba dig lite med något ;) Lycka till!

Svar på tråden Fyllningar till tårta med 3 lager?