• Anonym (pillerringsprial)

Vilket preventivmedel ska jag välja??

Hjälp mig snälla!

Jag har dragit ut på det länge nu, men nu måste jag ta tag i preventivmedelsfrågan efter att ha varit utan i 2 år.
    Kondom funkar, men spontaniteten dör..

Mina funderingar ligger på piller, spiral eller p-ring. Men vilka piller? Vilken spiral?

Jag vill ha ett säkert preventivmedel med så få biverkningar som möjligt, och det jag helst slipper är viktuppgång.

Jag är 26 år, har två barn. Tog p-piller innan den första graviditeten, Trinovum 28, de gick jag upp i vikt av och de kilona har jag aldrig lyckats få bort igen.
    Mellan första och andra barnet tog jag mini-piller, Mini-P, de gick jag också upp i vikt av..

Jag är 163 lång, ca 63 kg. Innan mens lägger jag alltid på mig något kilo i vätska.. Anledningen till att jag började med p-piller från första början var en hemsk mensvärk, men den verkar ha gett med sig lite och blivit mildare efter två graviditeter.

Så finns det någon med "samma kropp" och problem som mig? Vad har du för preventivmedel, och hur funkar det för dig? 

Tack för svar!! :) 

• Svar på tråden Vilket preventivmedel ska jag välja??
  • Nyfiken gul

kopparspiral - är inne på tredje spiralen  och tänker aldrig mer använda något annat.

jag behåller min naturliga menscykel eftersom den inte innehåller några hormoner = ingen viktuppgång och du slipper dessutom övriga hormonbesvär som kan följa också tex finnig hy, fett hår osv med andra hormonpreparat.

åt p-piller från o till men blev ett monster av dom så aldrig mer.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (pillerringsprial)
    Nyfiken gul skrev 2012-08-05 20:19:32 följande:
    kopparspiral - är inne på tredje spiralen  och tänker aldrig mer använda något annat.

jag behåller min naturliga menscykel eftersom den inte innehåller några hormoner = ingen viktuppgång och du slipper dessutom övriga hormonbesvär som kan följa också tex finnig hy, fett hår osv med andra hormonpreparat.

åt p-piller från o till men blev ett monster av dom så aldrig mer.  
    Tack för svar :)

Du har inte fått/fått värre mensvärk och utdragna blödningar?
    Något negativt med den?

• Nyfiken gul
    Anonym (pillerringsprial) skrev 2012-08-05 20:21:57 följande:
    Tack för svar :)

Du har inte fått/fått värre mensvärk och utdragna blödningar?
    Något negativt med den?
    inget negativt för min del i alla fall.  Har samma längd på mens som tidigare. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Tom Araya

Vilket preventivmedel ska jag välja??

Ta den bara munnen eller baken. Skrattande

• Anonym

Kondom är det enda alternativet för mig, vägra förstöra min kropp med annat. Förstår inte hur spontaniteten försvinner med kondom men men...

• Skit i det du

Kopparspiral röstar jag för =)

Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • Squeezetoy

Kopparspiral.

Har ätit trionetta/trinordiol innan jag fick barn. Bytte till p-ring för att det kändes väldigt praktiskt. Men det funkade bara bra fram till första mens, sen hade jag tre månader med konstant mensvärk, humörsvängningar som jag aldrig varit med om annars och mellanblödningar. efter 4e ringen så sa jag aldrg mer.

Under amning har jag ätit Mini-Pe efter första barnet, Inget bra, Småblödningar hela tiden.
    Cerazette efter andra barnet, samma där men ännu värre.

Ringde till mödravården och då sa dom att kopparspiralen borde funka, Jag vill inte prova hormonspiral eftersom det är samma hormoner som i minipillren, ville inte riskera att sätta in en sån för att bara kunna ha den 3-4 månader.

Med kopparspiralen hade jag först mer blödning och mer ont än normalt. Men det blev bättre och bättre, nu är det ungefär som det skulle vara utan spiralen. Blödningen håller i normalt (för mig 4dgr), enda skillnaden är eg. att jag oftast under 2a dagen blöder betydligt mer än jag skulle göra normalt. Å andra sidan är det inte så mycket att skydd inte räcker till.
    Mycket praktiskt är det också, behöver inte bry mig mer än att kolla trådarna någon gång ibland. Efter att min mamma stött ut två kopparspiraler så har jag därför tagit för vana att kolla trådarna efter jag haft mens.

• Micke1968

Ligg med steriliserade män

• Anonym (Inga biverkninga)

Vill du slippa risken för biverkningar går allt med hormoner fetbort.
    Jag använder pessar, det har jag insatt mest hela tiden, för spontant sex. Dvs jag tar ut och tvättar det varannan dag, som man ska, och fyller på med gel när det behövs.
    Kopparspiral också okej, men då är det smart med menskopp, eller just det -pessar. ( Jag har mitt som menskopp också) 
    Det finns inget helt säkert preventivmedel. Vill du ha det säkrare, använd två metoder när du har ägglossning.

Svar på tråden Vilket preventivmedel ska jag välja??