får era barn leka med vapen? varför?
Jag har två barn 2 och 4 år. De har leksaksvapen såsom vattenpistoler, ett jaktvapensliknande gevär och två pistoler (utsågade ur en bräda bara), samt en utsågad typ k-pist.
Vattenpistolerna har de bara för att busa och leka med vatten, de ser ju lite skojigare ut än vanliga sprutflaskor tycker vi. De andra vapnen har de för att de leker att de jagar räv osv. Min man är jägare och även tävlar i skytte så vapen är en helt naturlig del i vårt liv. K-pisten kom nog till bara lite i farten för att min man tyckte det var skoj (han har en gedigen militär utbildning).
Vi har fått lite kommentarer från vänner och nu brukar jag plocka undan alla vapen när vi får besök, utom vattenpistolerna för de verkar av någon anledning vara mindre "provocerande". Jag har förstås inget emot att ta bort vapnen om folk inte gillar dem, men jag kan bara inte förstå varför det skulle vara så farligt och när jag har frågat runt så har jag inte fått några bra svar, mer än att det är en princip för att vapen är farliga...
Tycker ni att det är konstigt att barn leker med vapen och i så fall varför?