• Anonym (vapenvan)

får era barn leka med vapen? varför?

Jag har två barn 2 och 4 år. De har leksaksvapen såsom vattenpistoler, ett jaktvapensliknande gevär och två pistoler (utsågade ur en bräda bara), samt en utsågad typ k-pist.

Vattenpistolerna har de bara för att busa och leka med vatten, de ser ju lite skojigare ut än vanliga sprutflaskor tycker vi. De andra vapnen har de för att de leker att de jagar räv osv. Min man är jägare och även tävlar i skytte så vapen är en helt naturlig del i vårt liv. K-pisten kom nog till bara lite i farten för att min man tyckte det var skoj (han har en gedigen militär utbildning).

Vi har fått lite kommentarer från vänner och nu brukar jag plocka undan alla vapen när vi får besök, utom vattenpistolerna för de verkar av någon anledning vara mindre "provocerande". Jag har förstås inget emot att ta bort vapnen om folk inte gillar dem, men jag kan bara inte förstå varför det skulle vara så farligt och när jag har frågat runt så har jag inte fått några bra svar, mer än att det är en princip för att vapen är farliga...

Tycker ni att det är konstigt att barn leker med vapen och i så fall varför?

• Svar på tråden får era barn leka med vapen? varför?
  • Anonym

Mina barn får leka med precis det dem vill. Däremot skulle jag inte köpa vapen till dem, de tenderar att låta så himlans mycket. Vattenpistoler rknar jag inte som vapen då.
    Skulle någon köpa vapen i present till dem skulle jag inte beslagta dem.
    Varför? För att jag inte orkar bry mig helt enkelt.
    Nej, jag tycker inte att det är konstigt att barn leker med vapen, däremot är det irriterande om de låter.
    Varför? Ja, därför?

• Ulli

Imorgon High Caparral, iiiiihhhaaa mycket pang och Lucky Luke

• Anonym

Nej jag tycker inte det är konstigt. det är inte vapnen som är farliga i sig utan människan bakom som håller i det. Jag är också en gammal pistolskytt och hade såklart mina vapen hemma och alla ,speciellt tjejer var livrädda för även ett tomt vapen. Dom ville gärna titta men inte hålla, åhh är det laddat? Ja självklart har jag ett skarp laddat vapen hemma,not.

Man ska ha respekt för vapen men farliga blir dom ju inte direkt förrän en dåre håller i dem :)
    Mina barn(döttrar) var aldrig intresserade av att leka med vapen,vattenpistoler eller gevär hade dom men inget annat. Hade dom velat ha det så hade jag skaffat det. Inget säger att barn blir vapengalningar för att man leker med vapen eller blir mördare eller att man tycker krig är ok. 

• LadyViolette

Nej, mina barn får inte leka med vapen, tycker det ser illa ut och ser ingen anledning till att mina barn ska springa runt med en exakt kopia av en kalashnikov. 

• Ulli
    Anonym skrev 2012-08-05 21:34:27 följande:
    Nej jag tycker inte det är konstigt. det är inte vapnen som är farliga i sig utan människan bakom som håller i det. Jag är också en gammal pistolskytt och hade såklart mina vapen hemma och alla ,speciellt tjejer var livrädda för även ett tomt vapen. Dom ville gärna titta men inte hålla, åhh är det laddat? Ja självklart har jag ett skarp laddat vapen hemma,not.

Man ska ha respekt för vapen men farliga blir dom ju inte direkt förrän en dåre håller i dem :)
    Mina barn(döttrar) var aldrig intresserade av att leka med vapen,vattenpistoler eller gevär hade dom men inget annat. Hade dom velat ha det så hade jag skaffat det. Inget säger att barn blir vapengalningar för att man leker med vapen eller blir mördare eller att man tycker krig är ok. 
    hear hear
  • Anonym (----)

min barn leker med pistoler och svärd och så, ser inget fel med de. så länge de är leksaker så bryr jag mig inte. är själv uppväxt som jehovas vittne och där var vapen förbjudna men jag ser inget fel med de nu som vixen. 

• Anonym
    LadyViolette skrev 2012-08-05 21:35:21 följande:
    Nej, mina barn får inte leka med vapen, tycker det ser illa ut och ser ingen anledning till att mina barn ska springa runt med en exakt kopia av en kalashnikov. 

Då kommer de att springa runt med en toarulle istället , same same but diffrent att förbjuda är att göra det mer intressant..........=mer farligt och intressant senare...............
  • Snusklubba

Nej. Jag gillar inte barnens beteende som kommer av lekarna. Mina barn är uppenbart för små för att klara av det och då får dom inte ha det.

Deras far är jägare och varit stort vapenintresserad och det har jag inget emot. Inte heller om barnen skulle vilja följa med till skjutbana eller något. Därför att då lär dom sig dels om det, och det är något dom gör, det har ett syfte sas.  
    Istället för som det annars blir, dom bara springer runt och "skjuter" varandra. Det blir för hetsig lek ingen av dom klarar av.

• Anonym (Mom)

Mina grabbar har vattenpistoler och star wars-svärd.

Dom älskar ju vattenpistolerna för att vi brukar ha vattenkrig ute varma dagar, hela familjen. Sedan är ju star wars ett favorit tvspel. Dom brukar klä ut sig och lillasyster till stormtroopers :-P  

Jag vet inte om jag skulle köpa leksaker som ser ut som riktiga pistoler, gevär eller k-pistar. Det tar lixom emot. Jag vill att barnen ska vara snälla emot varandra och inte hålla på att jaga varandra med pistoler.
    Jag vill inte heller att dom ska se eller spela våldsamma spel, såna som är avsedd för att döda varandra. Kommer aldrig köpa ett sånt spel till dom. Jag gillar inte heller att min sambo har såna spel, dom får han sälja tills dom blivit så gamla att dom vill börja spela sånt.

Här på sin höjd får dom spela super mario, sonic och lego star wars    

• Anonym (vapenvan)
    Anonym skrev 2012-08-05 21:34:27 följande:

Det är precis så jag också tänker. Respekt och säkerhet är a och o, när det gäller riktiga vapen.

Det kanske är det som är grejen. En del som inte kan hantera vapen själv tycker att det är så himla läskigt med vapen att de för över den läskiga känslan på leksakerna också..
Svar på tråden får era barn leka med vapen? varför?