• LPW

Matt eller blankt kakel- bara en smakfråga?!

Vi har nu bestämt oss för vilken storlek vi skall ha på vårt kakel i badrummen, men skall vi välja vitt matt eller blankt kakel? Där jag bott tidigare har jag bara haft blankt kakel och jag undrar därför om det bara är en smakfråga eller det finns någon fördel/nackdel med resp kakelsort (tänker främst på städning, hur vattenstänk syns osv)?

• Svar på tråden Matt eller blankt kakel- bara en smakfråga?!
  • väntar o längtar

Vi har matt kakel i badrummen och jag tycker nog att det syns stänk lite mindre på ett sätt... Å andra sidan så syns exempelvis stänket efter sonens tandborstning väldigt väl.

Jag tror att så länge man har ett slätt kakel/klinkers utan "raspiga" kanter så är det enkelt att städa.

Blankt eller matt är nog endast en smakfråga. Fundera på hur det passar med porslinet och armaturer.

• Jenny70

Jag tycker att matt är betydligt snyggare, men att blankt är enklare att torka av.

• Linda1976

halvblankt tycker jag! På helblankt syns ju minsta lilla intorkade vattendroppe. Nog för att jag är renlig, men jag orkar inte skura duschen efter _varje_ gång.

• Jonna i stormen

När vi gjorde vårt badrum sa de till oss att matt är något svårare att rengöra. Jag personligen håller nog ändå med ovanstående skrivare om att matt är snyggare än blankt, men det beror nog också lite på stilen ni ska ha i ert badrum.

• LPW

Tack för era svar! Det vi funderar på är antingen 10*20 cm liggande plattor (matta) i kombination med en glasbård (är egentligen inte så förtjust i bårder, men är den i glasmosaik/glaskakel så kan jag tänka mig det) alternativt plattor som är 30*45 cm (blanka alt matta). På golvet blir det skiffermosaik (5*5 cm) alt en riktigt snygg klinkers (16*16 cm) som ser ut ungefär som sten (gråsvart). I just detta badrum skall vi ha vårt badkar och en kommod som är 90 cm bred i ek från Vedum- en helt ny modell som heter "Prio".

• Jenny70

Vi har stoora plattor, 20x25 - finns bild i galleriet ifall du är nyfiken på att kika. Matta. Lite vågiga oxå, faktiskt. Tror nästan det gör att det är lite svårare att se ifall dom är "skitiga"...himla bra ju!

Svar på tråden Matt eller blankt kakel- bara en smakfråga?!