• Liten elak och intelligent

Faktatidning till nioåring. National Geographics för svår?

Min flicka fyller nio snart och hon är som en svamp när det gäller fakta av alla de slag. Hon älskar faktatexter. Nu vill vi ge henne en prenumeration på en tidning men vilken faktaspäckad tidning passar en nioåring? Jag funderade på National Geographics men kanske är den alldeles för svår? Vad finns det mer? Finns det någon annan tidning ni skulle rekommendera till en nioåring (kan vara annat än fakta också)?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-06 07:02
    Jag tänker förstås på svenska National Geographics.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-06 07:05
    Och National Geographic heter det ju....inte Geographics. För tidigt på morgonen. ;)

• Svar på tråden Faktatidning till nioåring. National Geographics för svår?
  • Punkster

Illustrerad vetenskap kanske? Den är ju lite mer åt det populärvetenskapliga hållet. Du kan ju prova att köpa lösnummer av några olika tidningar och fråga henne vilken hon tycker bäst om.

• YokohamaNr2

Nu bor jag i England men jag trodde att National Geographic hade en speciell barntidning? vet att min son har någon kortlek med National Geographic Kids och att vi har kollat på hemsidan som var riktad mot barn.

• Skarpa

Jag tror att Illustrerad vetenskap passar de flesta nioåringar bättre. Lättare språk och lite "häftigare" artiklar- NG har ju en del fokus på kulturer också, vilket kan vara intressant, men att läsa om typ en grupp graffitimålare i Uzbekistan är kanske inte en nioårings förstahandsval.

Feed me cookies and I'm all yours ♥
  • nicke nyfiken76

Det beror ju helt och hållet på hur duktig barnet är på att läsa och inte på barnets ålder. Min snart 9-åring hade inte fixat det.

• Fanny b

Jag tror också Illustrerad vetenskap generellt passar 9-åringar bättre.  Om barnet ifråga gillar histora kan jag rekommenda diverse olika tidningar om populär historia, där rubrikerna är intressanta och artiklarna korta.

• Lovali

Jag röstar också på  Illustrerad Vetenskap , den brukade jag gå till bibilioteket & läsa när jag var typ 10 år.

Svar på tråden Faktatidning till nioåring. National Geographics för svår?