• Anonym

Tips vart man kan göra privata ultraljud i stockholm?

Jag har äntligen plussat igen efter ett tidigare MA i våras. Nu tar oron över att något ska gå snett igen. Är nu i 4+1.. När kan man tidigast göra ett ultraljud? Och vart kan man göra det? Sist slutade hjärtat slå omkring v 8-9, så runt den tiden vill jag ju ha extra koll.. Sist upptäcktes det i vecka 13. Om nåt skulle gå galet den här gången så vill jag veta det tidigare. Någon som gjort så tidiga ultraljud? Vart gick ni?

• Svar på tråden Tips vart man kan göra privata ultraljud i stockholm?
  • katalysator

Jag har aldrig gjort något utöver rutinprogrammet, men jag vet att man kan göra det på Mama Mia.

• LovelyDi

Ultraljudsbarnmorskorna i Liljeholmen! Jättetrevlig personal och gott om tider. Gjort flera ultraljud där och alltid varit nöjd. Jag gick dit i vecka 9, också efter ett ma som upptäcktes i vecka 13, för att lugna mig. Känslan när man då såg det pickande hjärtat var helt obeskrivlig. Brast ut i gråt av lättnad, hade inte förstått hur nervös och spänd jag var inför första ultraljudet. Jag håller tummarna och lycka till!!

• LovelyDi

Glömde säga att de flesta inte gör ultraljud på en förrän vecka 8-9 för innan kan det vara svårt att se hjärtat. Så väntan under veckorna innan brukar kännas superlång...

• Anonym

I vecka 6 eller 7 kan man vanligtvis se hjärtljud via vul.

• Anonym
    LovelyDi skrev 2012-08-06 11:31:43 följande:
    Ultraljudsbarnmorskorna i Liljeholmen! Jättetrevlig personal och gott om tider. Gjort flera ultraljud där och alltid varit nöjd. Jag gick dit i vecka 9, också efter ett ma som upptäcktes i vecka 13, för att lugna mig. Känslan när man då såg det pickande hjärtat var helt obeskrivlig. Brast ut i gråt av lättnad, hade inte förstått hur nervös och spänd jag var inför första ultraljudet. Jag håller tummarna och lycka till!!

Tack för tipset, ska ringa dom och boka en tid.
    Så nervigt efter att upplevt ett ma, så jäkla rädd att nåt ska gå fel igen :(
    Men om man får se ett tickande hjärta så förstår jag att man känner sig lugnare.
  • Silke
    LovelyDi skrev 2012-08-06 11:31:43 följande:
    Jag rekommenderar dem också!!!! De är jätteduktiga och man får fint bemötande. Kom ihåg att vi har fritt vårdval i Stockholm, så din barnmorska på mvc kan remittera dig dit. Alla "standardundersökningar" får du alltså göra där om du vill. Extra ultraljud därutöver gissar jag att du får bekosta själv, men det kan det ju vara värt för att slippa oron. Själv var jag inne akut på DS för ett misstänkt missfall. Då syntes ingenting på vul (v.5+6). Några veckor senare fick jag remiss av mvc till ul och då konstaterades ett pyre med hjärtslag (v.9+1). Tydligen är det jättesvårt att se något på ett tidigt ul, då ska man ha en väldig tur, och enligt Ultraljudsbarnmorskorna kan man inte veta säkert hur det står till förrän i v.8-9.

Lycka till! 
  • Flisan79

Vill du komma undan billigt och få tid snabbt rekommenderar jag sibyllekliniken eller ultragyn odenplan. De rekommenderar som sagt 7+ för att vara på den säkra sidan.

• Flisan79

Juste, kostade 250 på båda om jag inte mins fel. 50 kr extra på ultragyn om man ville ha bild.

• Krila

Sibyllekliniken rekommenderar jag med. Va där på Köns-ul i v 24. Väldigt trevliga, proffsiga och billiga! Och könet stämde;)

Svar på tråden Tips vart man kan göra privata ultraljud i stockholm?