Vän med hemsk hund.. varför så känsligt att påpeka det?
Jag har en vän som är helt underbar. Dock undviker jag att umgås med henne pga. av hennes hund.
Hunden är hemsk. Den hoppar och skäller konstant och är totalt ouppfostrad och skitjobbig.
Förutom att den skäller hela tiden, hoppar den upp i soffan osv och ska sitta i knät som en bebis..
den morrar, dreglar och är allmänt äcklig.
Jag har bett henne att koppla den, stänga in den i ett annat rum osv när jag är där men det gör hon oftast inte. Jag har sagt rakt ut att jag inte tycker om den.
När jag var där senast, hade hunden varit ute och var pisseblöt, hoppade upp i mitt knä för att "torka sig", jag putte då ner den från knät lite försiktigt. Vännen blev då jättearg och började prata med hunden...
"åhhh, "oj oj" är så dum mot dig, usch vad hon är hemsk" och så blängde hon på mig. Hon kommer också med små pikar tex "Ja, de som inte tycker om djur är inte bra människor".. dessutom pratar hon bebisspråk med hunden hela tiden.... Jag känner bara för att säga att jag gillar visst djur, men inte just hennes hund, för så är det.
Men nu till frågan. Hur kan det vara så EXTREMT känsligt att inte tycka om någon annans husdjur? HUR kan man ta det personligt? Jag märker att vännen börjat ta avstånd från mig pga detta...
Varför kan man inte bara rycka på axlarna och inse att alla tycker inte om alla djur? Hur kan man försvara ett sånt dåligt beteende hos en hund, som så uppenbart är helt ouppfostrad och jobbig??
Till sist... hur kan man kalla ett djur för sin bebis, och säga att djuret betyder mer än en människa?
Jag har märkt detta beteende hos många... det ÄR inte samma sak att säga "jag gillar inte din hund" som att säga "jag gillar inte ditt barn"...? Jösses säger jag....