• Anonym (oj oj)

Vän med hemsk hund.. varför så känsligt att påpeka det?

Jag har en vän som är helt underbar. Dock undviker jag att umgås med henne pga. av hennes hund.

Hunden är hemsk. Den hoppar och skäller konstant och är totalt ouppfostrad och skitjobbig.
    Förutom att den skäller hela tiden, hoppar den upp i soffan osv och ska sitta i knät som en bebis..
    den morrar, dreglar och är allmänt äcklig.

Jag har bett henne att koppla den, stänga in den i ett annat rum osv när jag är där men det gör hon oftast inte. Jag har sagt rakt ut att jag inte tycker om den.
    När jag var där senast, hade hunden varit ute och var pisseblöt, hoppade upp i mitt knä för att "torka sig", jag putte då ner den från knät lite försiktigt. Vännen blev då jättearg och började prata med hunden...
    "åhhh, "oj oj" är så dum mot dig, usch vad hon är hemsk" och så blängde hon på mig. Hon kommer också med små pikar tex "Ja, de som inte tycker om djur är inte bra människor".. dessutom pratar hon bebisspråk med hunden hela tiden.... Jag känner bara för att säga att jag gillar visst djur, men inte just hennes hund, för så är det.

Men nu till frågan. Hur kan det vara så EXTREMT känsligt att inte tycka om någon annans husdjur? HUR kan man ta det personligt? Jag märker att vännen börjat ta avstånd från mig pga detta...
    Varför kan man inte bara rycka på axlarna och inse att alla tycker inte om alla djur? Hur kan man försvara ett sånt dåligt beteende hos en hund, som så uppenbart är helt ouppfostrad och jobbig??

Till sist... hur kan man kalla ett djur för sin bebis, och säga att djuret betyder mer än en människa?
    Jag har märkt detta beteende hos många... det ÄR inte samma sak att säga "jag gillar inte din hund" som att säga "jag gillar inte ditt barn"...? Jösses säger jag....                  

• Svar på tråden Vän med hemsk hund.. varför så känsligt att påpeka det?
  • Anonym

Du behöver väl inte tycka om hennes hund och hon behöver väl inte tycka om ditt barn? Jag tycker att många vänners barn är äckliga och vill absolut inte ha dem nära pga snor, smuts, dregel, att de är ouppfostrade osv. Så respektera varandra så ska du se att det funkar bättre.

• Anonym (Svårt läge)

Det är ett svårt läge för dig och jag kan bara krasst konstatera att du kritiserar henne genom att kritisera hunden.

Jag älskar djur men vissa människor borde inte ha dem. De kan ju inte uppfostra sina djur och om min vän skulle bett mig koppla hunden hade jag gjort det.

Jag har en sådan vän som inte har koll på sina hundar och jag har börjat undvika henne för att inte bli arg och
    ta i.

Så tyvärr är det bara att beklaga. Lycka till i allafall.

• Anonym (oj oj)
    Anonym skrev 2012-08-06 10:03:52 följande:
    Du behöver väl inte tycka om hennes hund och hon behöver väl inte tycka om ditt barn? Jag tycker att många vänners barn är äckliga och vill absolut inte ha dem nära pga snor, smuts, dregel, att de är ouppfostrade osv. Så respektera varandra så ska du se att det funkar bättre.

Men jag känner mig inte respekterad när jag har hennes skällande, hoppande, dreglande hund uppe i knät och inte ens får putta ner den utan att hon reagerar som om jag har försökt mörda hennes lilla bebis.

Jag har ingen egen hund, men så mycket förstår jag att nåt måste ha gått fel i uppfostran av den, eller vad man nu kallar det.... 
  • Anonym (oj oj)

Hur kan man inte förstå skillnaden mellan att kritisera en hund och en människa...? 

• Anonym
    Anonym (oj oj) skrev 2012-08-06 10:07:05 följande:

Men jag känner mig inte respekterad när jag har hennes skällande, hoppande, dreglande hund uppe i knät och inte ens får putta ner den utan att hon reagerar som om jag har försökt mörda hennes lilla bebis.

Jag har ingen egen hund, men så mycket förstår jag att nåt måste ha gått fel i uppfostran av den, eller vad man nu kallar det.... 
    Hon väljer om hon vill ha en odräglig hund. Precis som du väljer om du vill ha odrägliga barn.
  • Anonym (oj oj)
    Anonym skrev 2012-08-06 10:08:23 följande:
    Hon väljer om hon vill ha en odräglig hund. Precis som du väljer om du vill ha odrägliga barn.

Jo, absolut... men det är fascinerande hur hon kan välja att ha en hund som beter sig så att hennes vänner känner sig obekväma. Att värdesätta en hund framför annat på det sättet...
  • Wimlan

Jag undrar verkligen, precis som du TS! Jag har katt idag och har haft hund förut och har aldrig nånsin begärt att andra ska gilla mins djur. De flesta har gjort det, min hund var verkligen jättefin, skällde aldrig och tycktes intuitivt förstå när människor inte ville ha honom nära sig, klängandes. Men ibland får jag gäster som avskyr katter t ex och det är ju bara att hålla sitt husdjur borta. Varför skulle jag värdera det? Jag gillar inte hundar som är distanslösa och hoppar och skäller. Det är naturligtvis inte hundens fel, men jag bryr mig inte om vems felet är - jag vill i allafall inte bli utsatt för såna hundar. Jag markerar det tydligt och märker att ägaren blir stött, men det bryr jag mig absolut inte om! Om inte ägaren kan ta hänsyn till mig genom att säga åt sin hund eller hålla den borta, då får de skylla sig själva om de får höra vad jag tycker om hundens dåliga, stressade beteende.

• Anonym (Wildrat)

Har inga råd om din lätt störda kompis men när det gäller hunden tycker jag att du ska kolla lite på Cesar Milan och hans tekniker. Särskilt den om "claim your space". Se till att vara mot hunden så att den inte kommer till dig. Skällandet kan du nog inte göra så mycket åt men du kan iaf få den att inte hoppa upp i knät på dig. 

• Tramsa
    Anonym (oj oj) skrev 2012-08-06 10:08:04 följande:
    Hur kan man inte förstå skillnaden mellan att kritisera en hund och en människa...? 
    För rätt många människor innebär en kritik av deras husdjur en kritik av dem själva. Inte så konstigt egentligen eftersom husdjur i allmänhet beter sig som deras ägare tillåter dem att bete sig och ett odrägligt djur är odrägligt pga sin ägare. Förmodligen tycker din vän att hunden (och i förlängningen hon själv) är jättegullig och inte kan göra något som andra uppfattar som obehagligt. 
  • Anonym
    Anonym (oj oj) skrev 2012-08-06 10:10:30 följande:

Jo, absolut... men det är fascinerande hur hon kan välja att ha en hund som beter sig så att hennes vänner känner sig obekväma. Att värdesätta en hund framför annat på det sättet...
    Det är väl inget konstigare  än att vissa har odrägliga ouppfostrade ungar som förstör vänskap?
Svar på tråden Vän med hemsk hund.. varför så känsligt att påpeka det?