Herrejesus, vilken sur sköterska på Sophiahemmet!
Jag bara måste skriva av mig lite, jag blev lätt förvånad över bemötandet i luren... Jag nådde mottagningen kanske två min före telefontiden gick ut, hade försökt ringa i en timme och det var bara upptaget! Kvinnan som svarar är väldigt kort i tonen, säkert stressad men det ursäktar inte att man är grinig mot kunder. Jag drog min historik, vi har försökt i ett år och under den tiden har jag fått tre st tidiga mf. Hon frågade hur tidiga, jag sa som det var; 7, 5, 6. Får till svar att det i vecka 5 inte räknas som mf. Nähe? Nä, för då har ägget knappt fäst, så då räknar man det inte. "Så då räknas du inte in i gruppen, då gör vi ingen utredning." Inte ens om jag försökt ett år, frågade jag. Fick inget svar.
Jag gick vidare till nästa grej, att jag tagit blodprov på sköldkörteln som visade på lite högre värden än normalt och vad som rekommenderas. Då tycker hon att jag ligger normalt, nästan LÅGT när jag har 2,3 på tsh och lagom på ft4, där har jag 10!! Berättar att min syster medicinerar och då ligger på 0,4 och på 18 på ft4 och där mår bra och är symptomfri och att jag kanske kräver lägre siffror än 2,3 för att må bra och kunna bli gravid? Då blev sköterskan nästan arg på mig och sen gick det verkligen utför, jag var verkligen inte välkommen. Då var jag dryg och påpekade att ny forskning visar att man ska ligga under 1, för att ha en välmående graviditet och att de kanske borde uppdatera sina dammiga kunskaper... Hon sa knappt hej då när vi avslutade, hon slängde bara på luren.
Jag blev faktiskt lite stukad av det här samtalet, ska man bli bemött såhär? Varför blir det så J*VLA sura när man kommer med info om tsh osv? Har de så dålig koll och inte kan erkänna det? En IVF-KLINIK som ska ha bra rykte och säger sig ha bra kunskaper! Ja, dit vill man ju inte gå nu iaf, de verkar ju inte ha koll på sköldkörtelproblematik iaf... Varför skryter man med sina mf-utredningar undrar jag. De har nog bara koll på själva fysiken, inte hormoner osv...
Nu har jag kräkts ur mig och ska ringa vidare.