• Anonym (=O)

Herrejesus, vilken sur sköterska på Sophiahemmet!

Jag bara måste skriva av mig lite, jag blev lätt förvånad över bemötandet i luren... Jag nådde mottagningen kanske två min före telefontiden gick ut, hade försökt ringa i en timme och det var bara upptaget! Kvinnan som svarar är väldigt kort i tonen, säkert stressad men det ursäktar inte att man är grinig mot kunder. Jag drog min historik, vi har försökt i ett år och under den tiden har jag fått tre st tidiga mf. Hon frågade hur tidiga, jag sa som det var; 7, 5, 6. Får till svar att det i vecka 5 inte räknas som mf. Nähe? Nä, för då har ägget knappt fäst, så då räknar man det inte.  "Så då räknas du inte in i gruppen, då gör vi ingen utredning." Inte ens om jag försökt ett år, frågade jag. Fick inget svar.  

Jag gick vidare till nästa grej, att jag tagit blodprov på sköldkörteln som visade på lite högre värden än normalt och vad som rekommenderas. Då tycker hon att jag ligger normalt, nästan LÅGT när jag har 2,3 på tsh och lagom på ft4, där har jag 10!! Berättar att min syster medicinerar och då ligger på 0,4 och på 18 på ft4 och där mår bra och är symptomfri och att jag kanske kräver lägre siffror än 2,3 för att må bra och kunna bli gravid? Då blev sköterskan nästan arg på mig och sen gick det verkligen utför, jag var verkligen inte välkommen. Då var jag dryg och påpekade att ny forskning visar att man ska ligga under 1, för att ha en välmående graviditet och att de kanske borde uppdatera sina dammiga kunskaper... Hon sa knappt hej då när vi avslutade, hon slängde bara på luren.

Jag blev faktiskt lite stukad av det här samtalet, ska man bli bemött såhär? Varför blir det så J*VLA sura när man kommer med info om tsh osv? Har de så dålig koll och inte kan erkänna det? En IVF-KLINIK som ska ha bra rykte och säger sig ha bra kunskaper! Ja, dit vill man ju inte gå nu iaf, de verkar ju inte ha koll på sköldkörtelproblematik iaf... Varför skryter man med sina mf-utredningar undrar jag. De har nog bara koll på själva fysiken, inte hormoner osv...

Nu har jag kräkts ur mig och ska ringa vidare. Glad   

• Svar på tråden Herrejesus, vilken sur sköterska på Sophiahemmet!
  • Anonym

Jag hade ringt eller skickat mail till klinikens chef och berättat vilket bemötande du fick.
    Det är naturligtvis inte ok.
    Dessutom är det väl en läkares uppgift att bedöma om ni ska genomgå en utredning eller inte?
    Ring igen och be om tid. Säg att du endast är intresserad av att diskutera vidare detaljer med en läkare.

• Anonym

Det är absolut inte ok att bli bemött så. Kontakta klinikchefen och berätta hur du blev bemött. Kom ihåg bara att vara lugn och saklig och inte brusa upp dej när du berätta.

Gör det för din skull, och för andra som kommer att drabbas av den hemska sköterskan.

• Anonym (=O)

Jag är faktiskt inte alls sugen på att gå till den kliniken längre, jag har en annan klinik som jag väntar på ska återkomma till mig nu... Lite trevligare sköterska där, så jag har gott hopp. Flört Men däremot ska jag nog mejla till kliniken, för det där är inte ok... Hon var jättekort i tonen och extremt bestämmande! Saknade empati helt. Man känner sig ju redan lite trasig som människa när man ringer och dessutom fläker ut hela sitt liv, så då kanske man vill prata med ngn som iaf behandlar en som en människa.

• Anonym (=O)

Jag var inte alls svår emot henne, tvärtom! Så jag hoppas jag lyckas igen. Glad Tack för era svar, jag ska höra av mig till dem! Ja, herregud, stackars nästa människa i kö, jag lär ju inte ha gjort henne gladare med min info... Jobbigt om man är en sån person som inte tål att andra kanske vet saker man själv inte har koll på. Då ska man nog inte ha ett jobb som kräver empati, sympati och förståelse.

• Anonym

Även om du varit svår mot henne så är det hennes jobb att vara neutral och korrekt mot dej. 

Maila gärna, men se i fall till att få ett direktmail till klinikchefen. Skickar du det till kliniken så är det risk att receptionisten öppnar mailet. Då lär det knappast gå vidare till klinikchefen.

• Anonym (Oproffsig)

Säkert första dagen efter semestern för henne. Inget försvar men en anledning till hennes agerande. Eller också trivs hon inte på jobbet, har jobbat där för länge och tappat "känslan" för patienter och deras problem. Detta spelar naturligtvis ingen roll för hennes agerande, man ska vara professionell i sitt jobb som sjuksköterska oavsett om man har den dålig dag .....eller whatewer.

Skriv ett mail och nämn där att du vänder dig till en annan klinik pga det inträffade. Om dom inte får veta hur personalen uppför sig så kan det heller inte bli någon förbättring samtidigt som den här sköterskan får en personlig tillsägelse om sitt sätt att vara.

Kram! 

• Anonym (=O)

Nä, men visst är det lustigt? Man känner sig ju redan rätt utsatt när man ringer och förväntar sig mer ngn som daddar med en än beter sig som hon gjorde. Förvånad

Jag har inte mejlat än, jag spånar lite hur jag ska formulera mig men ska absolut göra det.

Jag har iaf fått tid på en annan klinik redan där jag fick jättebra kontakt med sköterskan, så det kanske ledde till ngt bra iaf det här. Glad Inget ont utan ngt gott!

Tack för er input hörni och ha en bra kväll! {#emotions_dlg.flower}     

• Anonym

Var det på IVF eller Andrologen? För jag tycker att syster Marie på Andrologen är världens gulligaste... Alltid tid och lyssnar och är noga med att svara på alla frågor och reda ut frågetecken.

• Vickepicke

Vad tråkigt att du fick den upplevelsen. Jag går på Sophiahemmets IVF mottagning, och både läkarna och sköterskorna där är helt fantastiska tycker jag!

• Anonym (Jenny)
    Anonym skrev 2012-08-29 10:25:06 följande:
    Var det på IVF eller Andrologen? För jag tycker att syster Marie på Andrologen är världens gulligaste... Alltid tid och lyssnar och är noga med att svara på alla frågor och reda ut frågetecken.
    Håller med om Andrologen (och inte minst Marie), en helt fantastisk klinik!
Svar på tråden Herrejesus, vilken sur sköterska på Sophiahemmet!