• Jeppe7­7
    Äldre 6 Aug 11:33
    10053 visningar
    2 svar
    2
    10053

    Skiftjobbande (blivande) pappa, vad att tänka på?

    Hej

    Skall i slutet av året bli farsa för första gången Nu börjar ju frågorna att ploppa upp och en utav dom är hur man på bäst sätt kan fördela sina pappadagar då jag jobbar skift. Jobbar må-ti och sedan varannan helg, vilket innebär att jag varannan vecka är ledig on,to,fr,lö,sö och sedan nästa vecka jobbar må,ti,fr,lö,sö,må,ti

    Hur hade ni gjort för att varit lediga så mycket som möjligt? Tagit ut varannan må,ti för att på så sätt vara ledig 9 dagar varannan vecka, eller hade ni saftat på med att ta ledigt varje 5 dagars period och på så sätt varit lediga 12 dagar? 

    Första dagarna efter födseln så har man rätt till 10dagars ledighet. Är dessa 10 kalenderdagar eller är det 10 arbetsdagar? Om jag lyckas passa in så att bebben kommer ut en onsdag på kortvecka så skulle jag kunna vara ledig 25 dagar om man bara räknar 10 arbetsdagar 

    Som sagt var, en massa tankar som börjar snurra i skallen nu.

          

  • Svar på tråden Skiftjobbande (blivande) pappa, vad att tänka på?
  • JJ
    Äldre 6 Aug 15:03
    #1

    Kul att du snart är pappa! Grattis! :)

    De 10 dagarna är arbetsdagar och de måste du ta ut inom 2 månader från födseln. Eller, så var det för min sambo när vi fick sonen förra året :)

    Nu har de ju även ändrat så att ni kan vara hemma dubbeldagar, alltså att ni tar ut fp båda två samtidigt. Men det vet jag inte hur det funkar...

    Ring och prata med fk annars :)

    Se till att ta tillvara på första tiden, vårda inte bara bevisen utan även er själva och er relation!

    Lycka till!

  • Äldre 6 Sep 21:52
    #2

    Hej!
    Hoppas allt går bra vid förlossningen. Det gör det säkert.

    När det gäller de 10 första dagarna får du plocka ut dom när du vill under de första 2 mån.
    Jag jobbade vanlig 8-17.00 mån-fre så det är ju inte samma som för dig men Jag gjorde så här: 

    Vår son föddes på fredagen.
    Mån - fre 5  dagar efterföljande vecka tog jag ut.
    Efter det var det
    arbete mån - ons
    pappaledig tors-fre
    2 veckor körde vi så.
    Sen tog jag en fredag till.

    På det viset blev arbetsveckorna korta och det kändes som dom 10 dagarna varade länge.
    I ditt fall blir det helt sjukt bra att köra så du får 25 lediga dagar. Att kunna få vara i sin lilla familjebubbla i lugn och ro är så fint.
    Körde samma upplägg när vi fick vårt andra barn.

    Just det! En sak till...
    Försäkringskassan vill att man ska ringa första dagen man tar ut dom där 10 dagarna. 
    Helt galet lätt att glömma att göra det! MEN, det är inte hela världen om man glömmer. Jag har glömt det på båda våra barn.
    Det enda dom ville var att man skrev i på något ställe varför man anmälde det sent. 
    Jag skrev " för att vi just kommit hem med vår son och jag tänkte på honom då och glömde bort att tänka på försäkringskassan" 
    Det är ju en helt ok anledning tycker dom såklart :)

    Sköt om er! 

Svar på tråden Skiftjobbande (blivande) pappa, vad att tänka på?