• Anonym (Bebissugen!)

    Kan man testa sin fertilitet?

    Hej! Jag har bara en undran om det finns några tester man kan köpa för att kolla hur fertil man är osv? Jag och killen ska inte börja försöka förrän 2013-14, men man är ju något sugen redan, och nyfiken framför allt! Vore skönt att kunna veta lite hur man bäst kan förbereda sig innan bebisbaket. :) Vore tacksam för svar!

  • Svar på tråden Kan man testa sin fertilitet?
  • Anonym (Bebissugen!)

    Tack för svar! Ska kolla in det.

  • Pimpinellan

    Nej,inte ens inom sjukvården finns tester som definitivt kan säga om man är fertil eller inte. De kan ge en fingervisning,men aldrig nånsnin säga om en enskild kvinna kan få barn i framtiden eller inte. Äl-tester visar egentligen bara att lh finns i kroppen,de är inget bevis att äggen verkligen släpper och säger heller inget om äggkvaliteten eller om det finns passage i äggledarna.  F.ö är det vid infertilitet lika vanligt att felet sitter hos mannen så då ska båda testas.

    Har man regelbunden mens,inte är fet,inte röker,inte dricker alkohol annat än i väldigt små mängder,mannen inte röker och inte är fet och ingen av er haft klamydia har man större skäl att tro att man åtminstone är normalfertil,men även såna med alla yttre förutsättningar att kunna få barn är ibland infertila ändå. Man vet inte alls förrän man försökt!

  • Anonym (Bebissugen!)

    Ok. Jag har alltid haft oregelbunden mens.. Man får hoppas att det inte betyder att det kommer göra det svårt för oss. Ingen av oss är överviktiga, röker eller har några sjukdomar. Så vi får hoppas att det går bra ändå.. Jag antar det bästa sättet att förbereda sig är att försöka vara aktiv och folsyra ska väl också vara bra inför graviditeten? Tacksam för era svar! :)

  • Pimpinellan
    Anonym (Bebissugen!) skrev 2012-08-07 10:02:41 följande:
    Ok. Jag har alltid haft oregelbunden mens.. Man får hoppas att det inte betyder att det kommer göra det svårt för oss. Ingen av oss är överviktiga, röker eller har några sjukdomar. Så vi får hoppas att det går bra ändå.. Jag antar det bästa sättet att förbereda sig är att försöka vara aktiv och folsyra ska väl också vara bra inför graviditeten? Tacksam för era svar! :)

    Det beror ju lite på hur oregelbunden du är och varför och hur ofta du ändå har ägglossning. Uteblir den ibland vilket är ett vanligt skäl till oregelbunden mens blir det förstår svårare för du får färre chanser,men har man PCO är man oftast mer fertil när man väl har äl så då kan det gå jättelätt ändå om man råkar pricka in just den ägglossningen. Vissa har äl en gång per år och prickar de den och blir gravida på ett försök verkade det ju lätt,men var ren tur.

    Folsyra ska du ta tre månader innan ni börjar försöka och hela tiden sen. Ökar inte chanserna,men minskar risken för fosterskador. Du kan även nu innan prova äta rosenrot eller munkpeppar och se om det ger dig mer regelbunden mens och/eller tydligare äl,det kan faktiskt hjälpa.
  • Anonym (Bebissugen!)

    Jag ska definitivt prova rosenrot eller munkpeppar och se om det kan uppmuntra en mer regelbunden menscykel. Så vitt jag vet så brukar jag kunna känna av ägglossning.. Råkade vara hos gyn gång då jag hade ägglossning, vilket hon glatt berättade, haha. Tack för svar igen!

Svar på tråden Kan man testa sin fertilitet?