• Ruggugglan

När ska kamremsbyte ske på en Citroen C5 Hdi 138 -07?

Vi har köpt en Citroen C5 Hdi 138 årsmodell -07. Den har snart gått 12.000 mil och vi trodde att det var dags för kamremsbyte. Men nu får vi höra helt olika svar på när kamremmen ska bytas! Vi har googlat och varit i kontakt med verkstäder. Några säger att kamremmen ska bytas efter 12.000 mil. Andra att den ska bytas efter 16.000 mil och nu säger en annan verkstad att den ska bytas efter 10år eller 24.000 mil.

Så vad är det EGENTLIGEN som gäller?! Varken jag eller sambon är bilkunniga.

• Svar på tråden När ska kamremsbyte ske på en Citroen C5 Hdi 138 -07?
  • April barn

Ni borde ringa en citroen verkstad som kan just den bilen och lita på vad de säger. Det kan nog variera bland märken och modeller. Vår vw bytte de vid 16 tror jag.

• Frontline

Står det inte i din manual till bilen?

Har läst att man ska byta vid 16000 mil men läst att en del rekommenderar man byter redan vid 12000 mil
    Så jag skulle nog ta det säkra före det osäkra att byta tidigare..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Ruggugglan
    Frontline skrev 2012-08-06 16:09:33 följande:
    Står det inte i din manual till bilen?

Har läst att man ska byta vid 16000 mil men läst att en del rekommenderar man byter redan vid 12000 mil
    Så jag skulle nog ta det säkra före det osäkra att byta tidigare..
    Det är svärfar som ägt bilen tidigare och han har förlagt manual och servicebok och ska leta fram den. Men jag tror att vi kommer att ta det säkra före det osäkra. Vore ju taskigt läge om kamremmen ryker sönder...
  • Rabarbapuppa

Ring Cittra.
    Men som vanligt gäller att den byts på miltal ELLER ålder. Om bilen har låga mil men är många år gammal är det dags att byta.  Jag har en bil som är 10 år gammal men bara gått 9000 mil. När vattenpumpen gick var det självklart att passa på att ta kamremmen också.

• MR Brage

vet gammal tråd men fick upp den på google när jag sökte så jag svarar på frågan i min instruktionsmanual står det vid normala förhållanden 240000 km eller 10 år vid dåliga förhållanden 160000km Citroen C5 Hdi 138 07

Svar på tråden När ska kamremsbyte ske på en Citroen C5 Hdi 138 -07?