• yndig

Seriöst företag som säljer måttanpassade köksluckor+inst. dem?

Vi vill byta ut köksluckorna i vårt gamla kök men det verkar vara stört omöjligt att hitta ett SERIÖST företag som gör detta. Det vi är ute efter är alltså ett företag som kommer hem och mäter vårat kök för att sedan bygga luckorna och installera dem. Vi har kollat olika firmor, bl.a. Toppkök och Drömkök men de båda har fått usel kritik om man googlar dem. Vill ha det gjort snarast så lite hjälp hade vart tacksamt. (Vi bor i Halland.)

Obs! Vi är inte intresserade av att måla om befintliga luckor eller att köpa ett helt nytt kök.

Tack!     

• Svar på tråden Seriöst företag som säljer måttanpassade köksluckor+inst. dem?
  • broglo

Vi gjorde det i vintras och nyttjade Härjedalskök. Jag var lite stressad innan allt var klart för när man kollade på nätet så hade även de en hel del negativa omdömen, men för oss funkade allt precis som utlovat och köket blev jättefint. Jag tror att det kan ha en del med säljarna att göra: krånglar säljaren eller mäter upp köket slarvigt så krånglar väl allt sedan. Vi bor i Gbg så jag kan tänka mig att det blir samma säljare för er ifall ni bor i Halland (men det är ju inte säkert så klart). Även montören gjorde ett bra jobb och klarade det på utlovad tid.

• yndig
    broglo skrev 2012-08-06 21:30:23 följande:
    Vi gjorde det i vintras och nyttjade Härjedalskök. Jag var lite stressad innan allt var klart för när man kollade på nätet så hade även de en hel del negativa omdömen, men för oss funkade allt precis som utlovat och köket blev jättefint. Jag tror att det kan ha en del med säljarna att göra: krånglar säljaren eller mäter upp köket slarvigt så krånglar väl allt sedan. Vi bor i Gbg så jag kan tänka mig att det blir samma säljare för er ifall ni bor i Halland (men det är ju inte säkert så klart). Även montören gjorde ett bra jobb och klarade det på utlovad tid.
    Tack, ska kolla upp dem lite noggrannare än jag redan gjort då. Ja, det borde ju vara samma säljare som ni fick. Bytte ni även lådinsatser eller bara luckorna?
  • yndig
    broglo skrev 2012-08-07 18:28:48 följande:
    Vi bytte rubbet samt bytte även en del av underskåpen mot sådana där utdragbara lådor (som det är i modernare kök). Det kostade mer men blev så himla bra! Har stommar byggda -60, så med dessa lådor nyttjar vi djupet i stommarna mycket bättre än med de gamla, djupa skåpen där allt försvann längst in bakom vartannat.

Ett tips är att ha pratat igenom precis hur ni vill ha det och vad ni har för budget innan säljaren kommer på hembesök för han kommer att vilja locka med rabatt om ni skriver på vid sittande bord. (En del av deras säljstrategi, så gör de alltid). 
    Okej, ja det vore nog inte så dumt för vi har också ett sånt gammalt kök därunderskåpen är väldigt djupa och opraktiska. Kollade dock hemsidan och det stod att deras lilla variant kostade runt 30000 kr, kan det verkligen stämma? De andra firmorna vi kollat har legat mellan 15-20000. Vi ska byta vitvarorna också så det rusar ju iväg massa annars.
  • broglo
    yndig skrev 2012-08-07 20:29:40 följande:
    Okej, ja det vore nog inte så dumt för vi har också ett sånt gammalt kök därunderskåpen är väldigt djupa och opraktiska. Kollade dock hemsidan och det stod att deras lilla variant kostade runt 30000 kr, kan det verkligen stämma? De andra firmorna vi kollat har legat mellan 15-20000. Vi ska byta vitvarorna också så det rusar ju iväg massa annars.
    Hm, ja det var inte billigt. Minns inte riktigt vad slutnotan blev (förträngning...), men tror att vi betalade mer än 30000. Kändes svindlande då minns jag, så det är tur att vi blev nöjda. 
  • Lenasv

För allt i värden köp inte vitvaror på Ikea, de är bra på mkt men inte vitvaror. Vi har flera vänner som köpt dem där och det är rena skräpet.

Vi köpte i våras ett Ikeakök men vitvarorna köpte vi från Siemens och bänkskivor köpte vi från Agelito. 

• yndig
    Lenasv skrev 2012-08-09 10:25:43 följande:
    För allt i värden köp inte vitvaror på Ikea, de är bra på mkt men inte vitvaror. Vi har flera vänner som köpt dem där och det är rena skräpet.

Vi köpte i våras ett Ikeakök men vitvarorna köpte vi från Siemens och bänkskivor köpte vi från Agelito. 

Tack för tipset!
  • deecember
    Lenasv skrev 2012-08-09 10:25:43 följande:

Instämmer! Vi budgetrenoverade vår lägenhet (med tanke på vad de förstagångsköpare som förmodas köpa lgh efter oss har att röra sig med) och har därför IKEA Whirpool diskmaskin...
    Gah! Sicket junk.
    Efter ganska exakt ett år pajar aquastoppet - det som SKA hindra översvämning.. Resultat - vattenskada i det nyrenoverade köket. Får en utbytesmaskin då servicefirman vägrade laga utan begärde ut en ersättning.
    På dagen ett år efter att den nya maskinen är installerad, då pajar den igen.. Vattenflödesmätaren denna gång..
    Dessutom är IKEA otroligt osmidiga att ha att göra med, trots att jag satt med kvittot, "hittade" inte kundtjänst numret i datorn så det tog 3 dagar innan vi faktiskt fick ett servicenummer på garantin, och otaliga telefonsamtal på det..
  • yndig
    deecember skrev 2012-08-14 16:06:50 följande:
    Instämmer! Vi budgetrenoverade vår lägenhet (med tanke på vad de förstagångsköpare som förmodas köpa lgh efter oss har att röra sig med) och har därför IKEA Whirpool diskmaskin...
    Gah! Sicket junk.
    Efter ganska exakt ett år pajar aquastoppet - det som SKA hindra översvämning.. Resultat - vattenskada i det nyrenoverade köket. Får en utbytesmaskin då servicefirman vägrade laga utan begärde ut en ersättning.
    På dagen ett år efter att den nya maskinen är installerad, då pajar den igen.. Vattenflödesmätaren denna gång..
    Dessutom är IKEA otroligt osmidiga att ha att göra med, trots att jag satt med kvittot, "hittade" inte kundtjänst numret i datorn så det tog 3 dagar innan vi faktiskt fick ett servicenummer på garantin, och otaliga telefonsamtal på det..
    Men usch vilket krångel!! Är väldigt tacksam för tipsen då vi tänkte köpa vitvarorna där, nu gör vi inte det.
  • yndig
    Fryspåse skrev 2012-08-14 16:06:49 följande:
    Puustelli
    Kvick
    Electrolux home
    Ballingslöv
    Marbrodal
    HTH

Tack! Ska kollas
  • yndig
    Lenasv skrev 2012-08-14 20:45:59 följande:
    Vad ska du ha för bänkskivor?
    Behåller de gamla, de är inte så många år gamla och är i massiv ek.
  • legba

Mitt tips är att du hör med ett lokalt snickeri. När man väl börjar leta brukar det finnas gott om dem. Lokala småföretagare brukar vara måna om sitt rykte. Jag bytte luckor och satte in nya lättrullande lådor i våras och anlitade en lokal firma. Det blev perfekt utfört och dessutom till ett lägrepris än tex Härjedalskök.

• yndig
    legba skrev 2012-08-26 22:17:34 följande:
    Mitt tips är att du hör med ett lokalt snickeri. När man väl börjar leta brukar det finnas gott om dem. Lokala småföretagare brukar vara måna om sitt rykte. Jag bytte luckor och satte in nya lättrullande lådor i våras och anlitade en lokal firma. Det blev perfekt utfört och dessutom till ett lägrepris än tex Härjedalskök.
    Bra idé! Ska kollas.
  • Muffinsfabriken

Även om det här är ett sent inlägg så vill jag varna andra som läser tråden för måttanpassade köksluckor.
    Härjedalskök använder sig av säljtekniken att kunden inte får någon betänketid. Två säljare kom hem till oss, presenterade köksluckor som i min smak var omoderna. De visade sedan en film på datorn om deras företag som man var tvungen att titta på. Sedan skulle vi lämna köket för att efter en stund bli inkallade för presentation av pris. Tackar du ja på plats får du 20 000 kr i rabatt. Gå inte på denna säljteknik. Det riktiga priset är det rabatterade! Annars skulle de förlora på att kunden svarade på en gång Vi valde inte detta bolag utan Täby Köksentre  vilket var ett stort misstag också.
    Varnar alla starkt för att välja TÄBY KÖKSENTRE. De förstörde vårt kök genom att ROLLA samtliga stommar och snickerier -  det blev helt knottrigt, färgslint med pensel, färgdropp etc. Vi tog in en opartisk besiktningsman som kunde bekräfta att målningen inte var fackmässigt utfört. Efter fyra månader har vi fortfarande inte fått köksluckorna. Täby köksentre gör det yttersta för att göra kunden missnöjd. De använder heller inte bra offertmallar och följer inte konsumenttjänstlagen. VARNING VARNING för Täby köksentre.

Svar på tråden Seriöst företag som säljer måttanpassade köksluckor+inst. dem?