• Pollygirl

Hur många borstar tänderna på era katter?

Jag måste börja borsta tänderna på min kattunge, jag vill inte att hon ska få hål i tänderna,
    för visst kan jag ge henne lite glass, eller att hon får slicka av lite grädde på min talrik ibland, eller nåt litet annat inte så tandvänligt.

Vart köper ni tandkrämen? Vad heter den? Också undrar jag hur ofta ni borstar tänderna på era katter? Tror ni det räcker med 1 gång i veckan? Jag menar katternas tänder är ju gjorda så att dom inte så lätt ska få hål, så det kan väl inte behövas borstas varje dag?

• Svar på tråden Hur många borstar tänderna på era katter?
  • Mya1

Oj... det känns som överkurs.. borsta tänderna?!
    Min ena katt är 17 år o har aldrig fått sina tänder
    borstade.. fast iofs har hon tappat hörntänderna..
    Min yngsting är 7 månader o skulle nog behöva en
    borst.. luktar inte så himla gott.. är nog tandsten
    kanske..

• MimmiLina

Borsta tänderna på en katt...?

Det behöver du inte bemöda dig med att göra. Hon kommer att klösa dig sönder och samman. Djur behöver inte tandborstning, dom har en annan slags saliv än vi människor.

• Pollygirl

Jag har läst att det är en myt att man inte behöver borsta tänderna på sin katt, ingen som gör det?

• timberhochmandie

Hon är en vanlig huskatt, va? De har i regel bättre tandhälsa än många raskatter, läste jag på www.katt.nu. Jag har aldrig borstat tänderna på mina katter, men om du nu vill göra det så hör med veterinären. De har säkert både tandborstar och tandkräm till försäljning. Såg i min egen katt-bok (engelsk) att det finns nån sorts fingerborstar som kanske är enklare att använda än en vanlig. Vet dock inte om de finns i Sverige...

*kram*

• milimina

nä, det behövs absolut inte. se bara till att hon har ett bra torrfoder så sköter hon tandhälsan själv.

men, katter är laktosintoleranta så du borde inte ge henne glass och grädde av den anledningen. många får diarré men även om det inte märks i lådan för hon troligen ont i magen om du ger henne ofta.

• Sandreli

Min Pelle hade gingivit (tandköttsinflammation), och behövde behandling med Corsodyl, vilket han såklart hatade, han borde ha behövt tandborstning med, men hade inte en chans att lyckas med det, han var redan så anti att man grävde i hans mun.
    Nuvarande pissen Sebastian luktar ju som katter gör i munnen, men funderar på att skaffa tandborste och tandkräm med vaddetnuvar för smak/doft som de tydligen gillar, såg den hos veterinären. Där finns även en tandborste som man trär som en fingerborg på fingret, kanske lättare att borsta med sådan?

• Pollygirl

gå in här www.agria.se välj katt och sen munhälsa, där står det
    Myt: Hundar och katter får inte hål i tänderna. och massa annan information.

Jag vill inte att min älskling ska behöva ha tandvärk någon gång, så jag tänker försöka vänja henne vid att jag borstar tänderna på henne ibland.

• timberhochmandie

Sandreli: Ah, så då finns det fingerborstar i Sverige? Jag såg nånstans att Lever var fin smak på tandkräm för katter... Man måste nog vänja dem vid tandborsten när de är små för att de ska gå med på det senare - ungefär som med bebisar!

*kram*

• Sandreli

Timber: ja, de finns i Sverige, har inte sett dem hos det stora Djursjukhuset som ligger här, däremot såg jag att de fanns på en liten veterinärpraktik. Så visst borde du kunna hitta dem Ja, lever, nästan säker på att det var den tandkrämen jag såg!

Svar på tråden Hur många borstar tänderna på era katter?