• Lovisa09

Kaxs vinterkläder, hjälp med storlek!

Skulle behöva lite råd angående storlek på vinterkläder till min dotter. Köpte idag på kappahl deras vinterkläder av märket kaks. Hade samma märke förra året och vi är så nöjda. Dottern är två år och två månader nu. I maj var hon 90 cm lång och jag köpte 98 i storlek på jacka och byxa, tycker ju att efter jag provat på dottern att det ser jättestort ut, i varje fall jackan men testade utan några kläder på, hon var i bara blöjan. Men det är ju några månader kvar tills det ska användas och hon är säkert nu 92 cm lång. Vad har era barn haft för storlek när de varit lika stora, hon väger ca 13 kg. Mer långsmal av sig. Tacksam för råd!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-06 22:04
    I vanliga kläder har hon nu 92 i både tröjor och byxor.

• Svar på tråden Kaxs vinterkläder, hjälp med storlek!
  • Paincake

Hellre för stort än för litet. Jag hade nog köpt 98 i din sits. Då kanske hon kan ha kläderna ända fram på vårkanten också

Är lite i samma sits, har en 2,5-åring som precis börjat nosa på stl 98. Just nu växer han som sjutton (känns det som) och jag kommer nog köpa stl 104 i skal- och vinterkläder. 

• Queen Of Darkness

Jag tycker att du ska köra på 98:a.

Jag har visserligen köpt kaxs overall till alla mina tre men jag har valt såhär utifrån storlek på barn

Dotter 5 år och 4 månader (5 år och 11 månader i mars då jag hoppas vi kan byta till skalkläder)
    Nu cirka 111 cm och 18½ kg - stl 122, kommer utan tvekan räcka hela vintern. 116 i vanliga kläder, fungerar med 122 oxå dock.

Dotter 3 år och 10 mpnader (4 år och 5 månader i mars då jag hoppas vi kan byta till skalkläder)
    Nu cirka 90 cm och 12 kg. - Stl 98, vi provade en 104 först men den var PÅ TOK FÖR STOR. Vi tog 98 då hon precis börjat med tillväxthormon och därmed förhoppningsvis skjuter ganska bra i längden. 98:an är stor, men när hon stod upp i 104:an stack fötterna inte ut, utan det var minst en decimeter ben kvar innan fötterna skulle sticka ut. Precis börjat med 98 i vanliga kläder.

Son 16 månader (23 månader i mars då jag hoppas vi kan byta till skalkläder)
    Nu cirka 80 cm och 12 kg. - Stl 92. Vågade inte chansa att han kan ha en 86:a hela vintern, men overallen fungerar okej trots att den är lite stor. Han går dock inte men skulle han börja med det skulle overallen nog trots allt inte störa honom. 86 i vanliga kläder.

♥ Amanda, Isabella & Casper ♥
  • pp08

Min tjej var 91 cm vid 2 års ålder; nu 101 cm vid 3 års åldern. Barn brukar växa mest under våren/sommaren. 

Vinter inträffar vid 2,5 resp 3.5 års ålder. Köpte förra året 104 till henne. Liite stor men inte för stor! Speciellt när man har ett mellanlager under. Hon hade en annan overall hon kunde använda vid tidig vinter men eftersom det inte blev riktigt kallt och kom ingen snö förran årsskiftet klarade vi oss med skalkläder + fleece och sedan denna stora overallen. Skulle hon inte haft den andra overallen skulle 98 ha passat hela vintern då hon va ca 2.5 år och kanske 96 cm. 

Nu vet jag inte om denna overall (som användes kanske 1-2 mån) fortf passar. Vi fick samtidigt en Didrikssons stl 100 i present och den är mycket större. Så om inte KAXs overallen passar har vi denna. 

♀ 090619 och MF feb 2011, MA april 2012
  • pp08

Så till TS: en 98 KAXs borde vara bra för er.

♀ 090619 och MF feb 2011, MA april 2012
  • Lovisa09

Tack för svar! Efter mycket fundering hemma tig jag med dottern till affären. Provade både tvådelat och overall i både stl 92

• Lovisa09

Och 98. Efter att ha rådfrågat personal och att de sagt att kläderna är stora i storlek blev det en stl 92 som passade bäst. Armarna blev exempelvis på tok för långa i stl 98. Dottern är smal så hon fyller inte ut kläderna vilket gör att det blir hängigt. De trodde absolut att hon skulle kunna overallen hela säsongen. Så det får vi hoppas=)

Svar på tråden Kaxs vinterkläder, hjälp med storlek!