• Anonym

    Foten svullnade upp utan anledning - vad kan det bero på?

    I helgen svullnade min högerfot plötsligt upp utan anledning. Jag har inte trampat snett eller slagit mig. Den är framför allt svullen på ovansidan, som en kudde under huden, och under den yttre fotknölen.
    Förra veckan gick jag mycket och ovanligt långa sträckor i backar och fick t.o.m. lite träningsvärk av det.

    Jag har haft ont i lederna under lång tid och är väldigt stel i kroppen men läkarna vet inte vad som är fel. De har tagit reumatester som inte visar något. Jag har tidigare haft svullnader nedanför inre fotknölarna på båda fötterna och i höger knä, alltså samma ben som nu. Då sa de att det var bursit i knät.

    Jag har också svullnat upp i ett finger utan anledning som blivit rött, varmt och ömt

    Jag tänkte gå ner till VC imorgon när de har 'drop-in'-tider men jag tar gärna emot teorier här också om någon känner igen det jag beskiver.  Ibland blir man ju inte mycket klokare av VC. Obestämd

  • Svar på tråden Foten svullnade upp utan anledning - vad kan det bero på?
  • MissMe83

    Ja blodpropp gör ont men set syns ofta en rodnad blir varmt och ömt. Tror inte det är vad ts har.
    Det låter som något inflamatoriskt.
    Ta om du trycker med ett finger på det svullna området blir det en grop som stannar kvar ett tag då? Låter som du samlat vätska i foten av någon anledning och det andra du beskriver som inflammationer i lederna

  • Anonym

    Foten är inte varm och inte särskilt öm. Det sticker och pirrar i den och ja, det blir en grop som stannar kvar ett tag när jag trycker på den. Vad är det ett tecken på?
    Varför samlar man vätska i foten tror du?
    Det jag tycker är konstigt är att det bara är ena foten och att det är på ovansidan, som mest precis ovanför tårna. 

    Reumatologen sa om svullnaderna under den inre fotknölen jag hade förut att det ser ut att "läcka ledvätska" om jag inte minns fel. Kan han ha sagt så? Han hade ingen förklaring utan tyckte att det var konstigt.

  • MissMe83

    Det låter ju som att vätskan samlas runt lederna, har du någon mer svullnad just nu?
    Vad händer efter att du har sovit en natt? Är svullnaden lika stor eller har den minskat under natten? Kommer det tillbaka under dagen?

    Jag har ofta svullen höger fot och vad men det är inte kopplat till leden utan beror på att klaffarna i mina blodkärl där har svårt att transportera upp blodet och vätskan igen.

  • Anonym
    MissMe83 skrev 2012-08-07 08:45:56 följande:
    Det låter ju som att vätskan samlas runt lederna, har du någon mer svullnad just nu?
    Vad händer efter att du har sovit en natt? Är svullnaden lika stor eller har den minskat under natten? Kommer det tillbaka under dagen?

    Jag har ofta svullen höger fot och vad men det är inte kopplat till leden utan beror på att klaffarna i mina blodkärl där har svårt att transportera upp blodet och vätskan igen.
    Ingen annan svullnad just nu. Det blir bättre när jag har sovit och ökar under dagen.

    Hur upptäcktes det här med klaffarna i dina blodkärl?

    Jag var på VC idag och de tog ett test för att se om det var en propp (minns inte vad det heter) men det var negativt. Läkaren skickade mig på slätröntgen av foten och ena handen där jag har haft svullna värkande leder.

    Hon kunde inte säga så mycket om det mer än att det fortfarande kan vara en begynnande propp som inte syns på testet - blir det värre ska jag åka till akuten - eller möjligen något reumatiskt. Blir det inte bättre skickar de en remiss till reumatologen. Men hon sa inget om blodkärlen.

    Jag har Raynauds fenomen och på vintern får jag fruktansvärt on i fingertopparna som blir helt vita om det är kallt. Jag fick vaskulit på tårna en gång också. Men läkarna kan inte förklara något av det. Kan det finnas en koppling tror du?
  • MissMe83

    Klaffarna har diagnosticerats med hjälp av symtom. Har man svullnad utan någon annan förklaring beror det till 99% av det enligt läkaren. Inget farligt men grymt jobbigt när jag flyger eller det är väldigt varmt.

    Just den sjukdomen kan jag inget om alla, aldrig hört talas om faktiskt.
    Proverna dom tog på dig var med största sannolikhet koagulations prover för å se om ditt blod koagulerar ovanligt fort. Gör det inte det är risken för propp minimal om man inte har hjärt problem som grundsjukdom vill säga.

    Jag är ju ingen läkare men jag tycker det låter som något ledrelaterat eftersom det verkar finnas andra symtom som tyder på det.

  • MissMe83

    Går du på några mediciner Föresten som du tar varje dag?
    Att svullnaden går ner under natten är typiskt för vätseansamlingar.

  • Martin Schlosser

    Hej!
    Har haft lite ont i foten och svulnaden. I 14 dagar .I 10 dagar har tagit tabletter
    Pronaxen och Omecat. dem hjälper inte. Har diabetes 2, och har lite psoriasis på rygen. Vad är problemet????? Distrikts läkare tog blodprover, inget svar efter 10 dagar. Vad gör jag??????
    Väntar på svar Tack. 

Svar på tråden Foten svullnade upp utan anledning - vad kan det bero på?