• Joico

Sängproblem!

Vi köpte en säng på IKEA när vi flyttade ihop för ungefär 4 år sen.
    Det tog inte lång tid förrän det blev som en grop i mitten, vilket gör att vi rullar in i varandra. Sängen är redan smal, 120cm, så det är lite irriterande. Dessutom har jag ganska breda höfter vilket gör att jag sjunker ner i hålet och sover allmänt inte-jättebra. 
    Min sambo håller med om att det är en liten grop i mitten men i övrigt tycker han sängen är skön.
    Vi bor i en etta med sovalkov gjord för 120-säng så något alternativ att ha varsin säng funkar inte. Jag skulle dock önska en 140, den får väl sticka ut lite.

Men problemet är att min sambo har ingen lust att köpa en ny säng. Visst kan jag slänga ut 5 papp själv, men det känns ju lite jättekul. Tips? Tomte 
    Det vore skönt att sova liite bättre. 

• Svar på tråden Sängproblem!
  • lotus01

Ikea har garanti rätt många år på sängar. Kolla om ni kan få en ny.

• En struts

Fan vad jag läst om många som råkat ut för dessa gropar i IKEA sängarna.
    Och grejen är att JAG SJÄLV för ett antal år sen råkade ut för det men en relativt dyr (5 papp som du säger) IKEA-säng. Jag hade en besiktningsman från IKEA som kom fram och tillbaka för att granska min säng, då jag ringt och klagat och klagat. Nej, de vägrade inse problemet. Till slut åkte jag dit med sängjäveln till deras kundtjänst och de bara tog emot den då.

Så mitt råd är klaga och klaga (Fan jag hatar "Jan Johansson" på piano då han spelar "Visa från Utanmyra" för den låten spelades precis hela tiden när man ringde in och fick vänta och vänta i deras växel! ), och sen bara åka dit och lämpa tillbaka sängen. Om ni orkar?

Sen strax efter jag hävt tillbaka den där sängen, så kom min bekant och sa att han funderade på att köpa en IKEA-säng. Jag avrådde honom. "Det BLIR en grop i mitten på den" sa jag.
    Han köpte en ändå.
    Vad tror du han kom och klagade på efter ett par månader? "Den är skön, men det blir en grop i mitten på den!"

• En struts

Och, det finns fler på familjeliv som har klagat tidigare, om dessa gropar som blir i mitten, på IKEA-sängar.

• Joico

Sängen vi har nu kostade runt en tusenlapp, så det känns inte helt värt att utnyttja någon garanti om det innebär att man måste ha hit en besiktningsman. Vi har ändå 10mil till närmaste IKEA, ska dom skicka hit en snubbe därifrån då? Tungan ute
    Det blir lite jobbigt att lasta en säng och åka 10mil för att få höra att dom inte tänker ta emot den.

Sängen jag hade tänkt att vi skulle köpa istället, den kostar 4000kr+madrass 1000kr. Tänkte att det kanske skulle vara något bättre med en dyrare säng. 

• En struts
    Joico skrev 2012-08-07 11:47:41 följande:
    Sängen vi har nu kostade runt en tusenlapp, så det känns inte helt värt att utnyttja någon garanti om det innebär att man måste ha hit en besiktningsman. Vi har ändå 10mil till närmaste IKEA, ska dom skicka hit en snubbe därifrån då? Tungan ute
    Det blir lite jobbigt att lasta en säng och åka 10mil för att få höra att dom inte tänker ta emot den.

Sängen jag hade tänkt att vi skulle köpa istället, den kostar 4000kr+madrass 1000kr. Tänkte att det kanske skulle vara något bättre med en dyrare säng. 
    Det förstår jag verkligen. Det skulle nog inte jag heller ge mig på. Speciellt inte när jag inte har bil . Nä, här handlar det ju om att jag bor i Stockholm och inte har så långt till Kungens kurva. Men det var ganska jobbigt att leja någon bara den sträckan när man inte har bil.
    Besiktningsmannen står IKEA för, men han behöver ju inte åka så långt i Stockholm.
    Men som sagt, en 1000-kronorssäng. Jo, då hamnar ju saken i annat läge.
    Har sett på nätet att många är nöjda med sina IKEA Sultan-sängar också. Men som sagt. Jag har taskig erfarenhet av dem, så jag skulle nog inte våga mig på en IKEA-säng.
Svar på tråden Sängproblem!