Oj vad jobbigt! Jag letade efter bästa stället att placera min egen tråd på och hittade din. Har inte riktigt samma situation, men några saker har vi gemensamt.
Jag har också oerhört svårt att tänka mig abort. Det känns verkligen omöjligt. Har all respekt i världen för dem som kommer fram till att de måste, men det finns liksom inte på min karta. Så jag förstår dig! Självklart har ni en tuff situation och jag har respekt också för din man som känner att det blir väldigt tungt. Men det är klart att det GÅR. Vi bor i Sverige, året är 2012. Det mesta löser sig faktiskt. Klart att din chef kanske inte blir så himla glad, men det finns faktiskt ingen lag på hur och när man får skaffa barn. Bra att du har ett jobb, säger jag! Och det finns både för- och nackdelar med att få barnen tätt. De flesta tycker nog att fördelarna överväger.
Frågan är vad din man kan tänka sig att leva med. Och vad du kan tänka dig att leva med. Du vill ha barnet säger du. Kan du ta bort det för din mans skull? För om jag läser dig rätt så är det vad saken gäller. Men om du känner att du vill behålla det, kommer du att få med honom på tåget, eller står du där övergiven till slut för att han upplever att du "tvingade på honom" ett tredje barn? Ärligt talat så har jag svårt att se det framför mig. Du säger att era två barn inte varit planerade hittills. Och att han vill ha fler barn i framtiden. Då låter han trots allt som en ganska flexibel kille som klarar av att anpassa sig till de överraskningar som livet ibland bjuder på. Jag tycker att han ska följa med på ultraljudet och se pyret med egna ögon. Sen kanske han ändrar sig.
Själv är jag i v.9+3. Min man vet inget ännu och jag har ingen aning om hur jag ska presentera faktum för honom. Han har barn sen tidigare och vi har ett gemensamt. När vi träffades ville han ha hur många som helst. Det vill han inte längre. Jag är rädd att jag kommer att stå inför ett härligt utpressningsläge. "Varsågod och välj. Gör abort eller säg hej då till vårt äktenskap." Han kanske överraskar mig positivt, men jag tror inte det. Tyvärr. Men abort? Nej. Nej, nej, nej, det kan jag bara inte göra. Så är det för mig. Lite besvärligt, kan man väl konstatera.
Det viktigaste tycker jag att föregående talare redan har sagt. Följ ditt hjärta. Om det innebär att du vill behålla barnet så har ju mannen trots allt ganska många månader på sig att få spel och springa runt i panik som en nackad höna, lugna ner sig, komma fram till vad som är värt något och landa. Håller tummarna för dig!!