• Meno

Gammal svamp!

Hej!

Idag lagade jag en kantarellsmörgås till lunch, svampen var ca 3 veckor gammal men torr och fin och luktade bra. Jag tillagade den noga och den smakade bra men nu får jag ändå lite panik! Kan det vara farligt för barnet, är i v. 20

/Meno 

• Svar på tråden Gammal svamp!
  • Zanzie
    Meno skrev 2012-08-07 11:40:16 följande:
    Hej!

Idag lagade jag en kantarellsmörgås till lunch, svampen var ca 3 veckor gammal men torr och fin och luktade bra. Jag tillagade den noga och den smakade bra men nu får jag ändå lite panik! Kan det vara farligt för barnet, är i v. 20

/Meno 
    Nej, inga skadliga bakterier ska överleva om du upphettade den ordentligt. På samma sätt kan du äta mögelost och rökt lax om du hettar upp den.
  • La Lola
    Zanzie skrev 2012-08-07 11:45:24 följande:
    Nej, inga skadliga bakterier ska överleva om du upphettade den ordentligt. På samma sätt kan du äta mögelost och rökt lax om du hettar upp den.
    Fast rökt lax är ok iaf. Den kan man äta som den är (står i kostråden).
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Zanzie
    La Lola skrev 2012-08-07 13:16:03 följande:
    Fast rökt lax är ok iaf. Den kan man äta som den är (står i kostråden).
    Mnja, det beror på hur man läser kostråden och jag tror du har läst dem lite optimistiskt.

Det står "OBS - Gravad, rökt fisk och sushi:
    ät nygjorda eller nyförpackade
    produkter. Kontrollera förpackningsdatum.
    " i kostrådet. www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/kostrad/gravida/

Den ska alltså vara nyförpackad för att vara ok enligt kostråden och det är i stort sett aldrig laxen i affärer eller på andra ställen där den är helt nyrökt. Här finns en undersökning av listeria i bland annat rökt fisk och beroende på årstid kan alltså upp till 23% av all kallrökt fisk innehålla listeria:

www.slv.se/upload/dokument/rapporter/bakterier_virus_mogel/rplisteriarapport.pdf

• Zanzie
    Zanzie skrev 2012-08-07 20:44:48 följande:

Den ska alltså vara nyförpackad för att vara ok enligt kostråden och det är i stort sett aldrig laxen i affärer eller på andra ställen där den är helt nyrökt.

där den INTE är helt nyrökt skulle det ju så klart stå...
  • La Lola
    Zanzie skrev 2012-08-07 20:44:48 följande:
    Mnja, det beror på hur man läser kostråden och jag tror du har läst dem lite optimistiskt.

Det står "OBS - Gravad, rökt fisk och sushi:
    ät nygjorda eller nyförpackade
    produkter. Kontrollera förpackningsdatum. " i kostrådet. www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/kostrad/g.../

Den ska alltså vara nyförpackad för att vara ok enligt kostråden och det är i stort sett aldrig laxen i affärer eller på andra ställen där den är helt nyrökt. Här finns en undersökning av listeria i bland annat rökt fisk och beroende på årstid kan alltså upp till 23% av all kallrökt fisk innehålla listeria:

www.slv.se/upload/dokument/rapporter/bakterie...

Du vet att man kan röka o grava själv också va?

Jag vet vad kostråden säger.
  • Zanzie
    La Lola skrev 2012-08-07 20:56:59 följande:

Jag vet vad kostråden säger.
    Om du hade vetat det tror jag att du hade förstått vad jag menade i mitt första inlägg. ;)
  • La Lola
    Zanzie skrev 2012-08-07 20:59:48 följande:
    Om du hade vetat det tror jag att du hade förstått vad jag menade i mitt första inlägg. ;)
    Jag förstod till 100%.
  • La Lola
    La Lola skrev 2012-08-07 21:00:55 följande:
    Jag förstod till 100%.
    Att jag inte höll med till 100% är en annan sak.
  • Zanzie
    La Lola skrev 2012-08-07 21:01:13 följande:
    Att jag inte höll med till 100% är en annan sak.
    Du sa faktiskt 100% rakt emot det jag sagt - nämligen att man kan äta all rökt lax utan att hetta upp den. Och det är, till skillnad från något jag sagt, felaktigt. Så jag tror du har svårt att rädda upp det här på något sätt som gör att jag inte kommer tycka att du är ganska underhållande. Men försök gärna! ;)
  • La Lola
    Zanzie skrev 2012-08-07 21:11:38 följande:
    Du sa faktiskt 100% rakt emot det jag sagt - nämligen att man kan äta all rökt lax utan att hetta upp den. Och det är, till skillnad från något jag sagt, felaktigt. Så jag tror du har svårt att rädda upp det här på något sätt som gör att jag inte kommer tycka att du är ganska underhållande. Men försök gärna! ;)
    Ja man kan ju äta rökt lax utan att hetta upp den.
    Fortfarande så finns det människor röker egen fisk och som garanterat äter den färsk.

Sen finns det en ökad risk för listeria i förpackad fisk men det innebär ju inte att all rökt fisk är smittad.

• Signelanta

De flesta röker ju INTE sin lax själva utan köper förpackad i affären.

• La Lola
    Signelanta skrev 2012-08-08 21:27:49 följande:
    De flesta röker ju INTE sin lax själva utan köper förpackad i affären.
    Ja.....?
  • Signelanta

Sen finns det en ökad risk för listeria i förpackad fisk men det innebär ju inte att all rökt fisk är smittad.

Två rader från dina inlägg. Jag tror inte att jag måste förklara mig.

• La Lola
    Signelanta skrev 2012-08-08 21:41:56 följande:

Två rader från dina inlägg. Jag tror inte att jag måste förklara mig.

Ja det är möjligt att det inte framgår hur jag menar....
Svar på tråden Gammal svamp!