Bertmarks förlag - skojfirma
Blev bjuden t en gammal tjejkompis på middag i höstas/vintras. En gubbe knackade på. En hemförsäljare. Göteborgare och bra på att snacka. Trevlig såklart, men gjorde sig lite väl hemmastadd och var oerhört påträngande. Jag tror att han blev kvar i 2 timmar. Vi blev aldrig av med honom. Redan där reagerar man ju över att han har mage att störa människor i deras vardagsbestyr / umgänge..
Väninnan köpte en prenumeration men jag tackade nej. Visst var böckerna fina, men skjortan så dyra.
900 kr för en "årsbok"
"Du kan få låna ett blädderex" meddelar säljaren. Jag skriver inte under och jag känner mig inte spec intresserad. Känner att hela hemförsäljningstaktiken inte biter på mig - om företaget går bra och är seriöst; varför använder man sig av hemförsäljning? Jag som konsument vill kunna vända mig till butiken/affären själv och själv välja vad jag ska beställa.
Månaderna går och "pang" så mottar jag en faktura. kontaktar säljaren och meddelar att jag inte vill ha boken. "Du har ingen ångerrätt längre"
"Nej men jag hade inte tänkt köpa boken, heller" sa jag och inte har jag skrivit på något.
Månaderna går igen och boken är tillbakaskickad. Jag får ett inkassokrav på 2130 (?!)
Kontaktar säljaren som blir direkt otrevlig: "Men snälla människa.. fy vad lågt av dig - du sa att du tyckte om böckerna och att du ville ha dem!"
"Jaså?" sa jag. "Då tycker jag du kan ringa och fråga varför min väninna, som var vittne till allt du sa, också hävdar motsatsen - dvs att jag INTE ville ha boken"
Jag har bestridit fakturan, inkasso och nu hela ärendet. Vänt mig till Konsumentverket, ARN och faktiskt även polisen.
Passa er för Bertmarks förlag.
Någon mer än mig som vet mer om dessa?