• Limpan82

Bertmarks förlag - skojfirma

Blev bjuden t en gammal tjejkompis på middag i höstas/vintras. En gubbe knackade på. En hemförsäljare. Göteborgare och bra på att snacka. Trevlig såklart, men gjorde sig lite väl hemmastadd och var oerhört påträngande. Jag tror att han blev kvar i 2 timmar. Vi blev aldrig av med honom. Redan där reagerar man ju över att han har mage att störa människor i deras vardagsbestyr / umgänge..

Väninnan köpte en prenumeration men jag tackade nej. Visst var böckerna fina, men skjortan så dyra.
    900 kr för en "årsbok"
    "Du kan få låna ett blädderex" meddelar säljaren. Jag skriver inte under och jag känner mig inte spec intresserad. Känner att hela hemförsäljningstaktiken inte biter på mig - om företaget går bra och är seriöst; varför använder man sig av hemförsäljning? Jag som konsument vill kunna vända mig till butiken/affären själv och själv välja vad jag ska beställa.

Månaderna går och "pang" så mottar jag en faktura. kontaktar säljaren och meddelar att jag inte vill ha boken. "Du har ingen ångerrätt längre"
    "Nej men jag hade inte tänkt köpa boken, heller" sa jag och inte har jag skrivit på något.

Månaderna går igen och boken är tillbakaskickad. Jag får ett inkassokrav på 2130 (?!)
    Kontaktar säljaren som blir direkt otrevlig: "Men snälla människa.. fy vad lågt av dig - du sa att du tyckte om böckerna och att du ville ha dem!"
    "Jaså?" sa jag. "Då tycker jag du kan ringa och fråga varför min väninna, som var vittne till allt du sa, också hävdar motsatsen - dvs att jag INTE ville ha boken"
    Jag har bestridit fakturan, inkasso och nu hela ärendet. Vänt mig till Konsumentverket, ARN och faktiskt även polisen.

Passa er för Bertmarks förlag.

Någon mer än mig som vet mer om dessa?

• Svar på tråden Bertmarks förlag - skojfirma
  • Zchimla

Hittills har jag inget negativt att säga om förlaget. Vi har köpt både årsböcker och två olika band.
    Och har varit väldigt nöjda.

Nu har vi däremot bestämt oss för att säga upp årsböckerna - så jag kanske återkommer med en annan inställning.

• Neeellie

Vet inte så mycket om dom men gått igenom samma sak. Fick krav ifrån dom rätt så nyligen på nästan 2500:-. När försäljaren var här sa vi klart och tydligt att vi inte ville ha böckerna och att vi inte hade råd. Men han svarade att alla har råd...böckerna är så billiga och man kan ta dom på avbetalning. Men vi höll inte med. Då fick vi ett provex att bläddra i och efter det har kraven börjat ramla in. Går heller inte få tag i någon på företaget. Jävkla skitföretag säger jag. 

Håller med dig! Se upp för dom! 

• Limpan82

Neeellie: hävdar de att ni skrivit under avtal? Jag blir inte av med dem.. Vem hälsade på hos er? Man/kvinna?

• Neeellie

Ja, det gör dom. Inte vi heller! En äldre man var det. Lite skämtsam men fruktansvärt påflugen!
    Hur går det för dig? 

• Limpan82
    Neeellie skrev 2012-08-10 13:07:54 följande:
    Ja, det gör dom. Inte vi heller! En äldre man var det. Lite skämtsam men fruktansvärt påflugen! Hur går det för dig? 

Det går inte alls bra tyvärr. Fick betala inkasso för att det inte skulle gå vidare t KF.. De har skickat mig en kopia på ett avtal och jag ser ju att det är min namnunderskrift, men jag har inget minne av att jag nånsin skrivit under el tackat ja t de där böckerna!! Det är det som är så hemskt! Jag har anmält säljaren t polis och Konsumentverket då jag hört flera liknande fall. Ringde säljaren som blev riktigt otrevlig utan att jag ens varit otrevlig själv. Påträngande göteborgare kring 60.. "Men snälla människa.., det här är så lågt att jag vet inte ens vad jag ska svara" snäste han. "Du tackade JA till mina böcker!!" Jag vet inte vad jag ska göra. Känner att jag mår oerhört dåligt av detta. Vad och hur har ni gjort?
  • Neeellie

Åh fy vad tråkigt!  Jag känner likadant. Och vi sa ändå flertalet gånger att vi inte har råd. Men hans svar var hela tiden "Alla har råd, dessutom kan man ta det på avbetalning"

Men alla har inte råd. Punkt slut.

Herregud, vilket oerhört oproffessionellt beteende av honom!

Nej, det vet inte vi heller. :( Vi har ringt till företaget och inkasso men vi kommer ingenstans med någon av dom. Får bara till svar att vi ska betala. Men jag vill inte betala för något jag inte vill ha eller ens kommer använda.
    Blir så fruktansvärt trött på hela situationen.  

• En glad tjej

Bertsmark förlag är seriösa, dock har du råkat ut för en oseriös säljare. Jag prenumererade på Årsböckerna i 10 år och när jag sa att jag inte ville fortsätta var det inget med det.

Hoppas det ordnar sig för dig.

• Lingonkex

Det är så sjukt med företag som lurar människor på det viset! Jag har själv haft problem med Bertmarks och spärrservice är också helt sjuka i huvudet, otrevliga också!

• Limpan82
    Lingonkex skrev 2012-08-10 16:11:39 följande:
    Det är så sjukt med företag som lurar människor på det viset! Jag har själv haft problem med Bertmarks och spärrservice är också helt sjuka i huvudet, otrevliga också!

Hur löste det sig för dig? (om det överhuvudtaget gick att lösa...?!)
  • Limpan82
    Neeellie skrev 2012-08-10 16:09:12 följande:
    Åh fy vad tråkigt!  Jag känner likadant. Och vi sa ändå flertalet gånger att vi inte har råd. Men hans svar var hela tiden "Alla har råd, dessutom kan man ta det på avbetalning" Men alla har inte råd. Punkt slut. Herregud, vilket oerhört oproffessionellt beteende av honom! Nej, det vet inte vi heller. :( Vi har ringt till företaget och inkasso men vi kommer ingenstans med någon av dom. Får bara till svar att vi ska betala. Men jag vill inte betala för något jag inte vill ha eller ens kommer använda. Blir så fruktansvärt trött på hela situationen.  

Notera att boken kostar 960 kr.. Hur i h-e kan de då få det till att kapitalbeloppet hos inkasso blir 1920 kr??? Det är helt klart en psykopat man råkat ut för.. Hur kan man annars ha sån brist på samvete att man blåser folk stup i ett? Bestred ni ärendet hos inkasso? Kundservice var sjukt otrevliga.. Menade på att "vi kommer inte att besvara dig mer i denna fråga"
Svar på tråden Bertmarks förlag - skojfirma