• Mia m Rasmus

Vart är bäst att ta temperaturen på sig själv, Örat eller under armen?

För tar jag örontempen så visar den 37,8 och under armen 36,6. Vilken visar rätt?

• Svar på tråden Vart är bäst att ta temperaturen på sig själv, Örat eller under armen?
  • Majblomma12

Örontempen är mer säker än den man tar under armen. Örontempen fungerar så att den läser av trummhinnans temp, trumhinnan är känslig för kroppens temperaturökning.

Under armen måste man lägga till 0,5 grader för att få ett ungefärligt resultat. Det kan ändå spela spratt om man t ex är svettig i armhålan, för då sänks ju temperaturen av vätan.

• Skusan

Rektal visar mest rätt
    Tar du under armen ska du lägga till 0.5 grader, tar du i munnen ska du lägga till 0.3 grader men i örat vet jag inte... Hmm... Dom kan vara svåra att få helt rätt resultat med också för man måste sikta precis rätt in mot trumhinnan för att det ska mäta korrekt. Jag har totalnobbat örontempar.

• Danbala

Jag lyssnade på "Kropp och Själ" förra veckan, det handlade om feber.

Där var en sjuksköterska (tror jag att det var) med som sa att örat är bäst.

Men, det viktigaste är ju att ha koll på vad ens standardtemp är, var man än mäter. Normal kroppstemperatur kan tydligen variera mellan 34 och 38 grader, så om man har feber eller inte beror ju inte på vad termometern visar, utan på vad den visar jämfört med vad den brukar visa... Okej, det vet du säkert redan, jag känner mig lite babblig så här på morgonkvisten bara.

(Muntermometer tyckte hon var obra för det är så svårt att ta den rätt, i alla fall. Jag, som har en enorm käft, har aldrig haft problem med sådan. )

• Bebistokig

örontermometern tycker jag visar väldigt olika beroende på hur hårt man trycker in den. Jag vet inte hur hårt man ska trycka för att den ska visa den rätta tempen.

• ung mamma 18

hej jag skulle tagit i örat.. kram

• Bast

Jag har läst att örontemp är det mest pålitliga, under förutsättning att örongången är så pass stor att det går att få in den ordentligt. Kan alltså vara svårt på riktigt små bebisar, men på lite större barn funkar det.

Fördelen med örontemp är att temperaturskillnader märks väldigt snabbt. Vissa säger att rektal är mest pålitligt, men låt säga att man varit ute och sprungit (eller rört på sig) och på så sätt höjt kroppstemperaturen, då dröjer det längre innan rektaltempen stiger, samt att det dröjer längre innan den går ner igen. Man kan alltså ha börjat få feber som visar sig på örontemp, men ännu inte syns på rektaltemp, och självklart tvärtom, att tempen gått ner.

Muntemp beror så på att man får den rätt, den får inte komma åt tänderna samt att man måste tänka på vad man ätit/druckit innan.
    Armhåletemp tycker jag inte att man ens borde överväga i annat fall än då annan temp inte går att ta.

• blunda

Hörde oxå programmet om feber i p1 förra veckan, med en örontemp mäter man närmast kroppens "termostat" dvs hypotalamus och därför är det mest tillförlitligt att mäta där.
    I ändtarmen är tempen alltid lite högre än i övriga kroppen pga de bakterier som finns där. därmed är inte den temperaturen den pålitligaste.

Svar på tråden Vart är bäst att ta temperaturen på sig själv, Örat eller under armen?