• Juaern

Min dotter är 19 månader och säger i te ord....

Min dotter är 19 månader och säger inte ett enda ord. Bara bababa, mmmmmmmm och andra konstiga ljud hela tiden. Vi läser mycket för henne, pratar med henne, sjunger mm men inte ett enda ord. Hon skall börja på förskolan i slutet av augusti, kan språket komma då? Vi är visserligen en tvåspråkig familj, kan det ha betydelse? Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Min dotter är 19 månader och säger i te ord....
  • Stampan

Vi är en tvåspråkig familj och min dotter sa inte mycket alls när hon var 19 månader. Nu ska hon fylla 3 i november och språket börjar lossna och hon har börjat säga mycket efter sommaren fast det är fortfarande mycket vokaler bara som hon säger. Av de andra tvåspråkiga

• KMW

Det där är ju så olika. Oroa dig inte, det kommer. Tvåspråkigheten har betydelse för vissa barn och för andra inte.
    Vår son blir 19 månader nu i dagarna, är tvåspråkig och för honom har talet exploderat senaste månaden.
    Lugn, det kommer!

• aysn

Våra barn är också tvåspråkiga, sonen sa heller knappt något tills han var 20/21 månader. Men sedan tog det fart! Innan dess var det mest baba och gaga samt djurljud.

• Stampan

Oj... Fortsätter då

Tvåspråkiga barnen jag känt så har de också varit sena och börjat prata mer vid 3. Vi har också läst mycket och pratat mycket men det är väl svårt för dem att sortera språken och orden i början.

• Nano07

Vår dotter började prata när hon var 2 år prick och jag var aldrig orolig (fast vissa släktingar och vänner var det ;)). Visserligen kunde hon kanske 8 ord men hon använde dom väldigt sparsamt. Och då har vi ett språk hemma, har ni två språk så är det "regel" att det tar längre tid än det gjorde för oss.

• Juaern

Ja, vi läser ju böcker på båda språk, så hon kanske blir förvirrad. Hoppas hon börjar prata snart. Man å andra sidan, så gick hon när hon var 11 månader och hon har varit tidig med allt som har med motoriken att göra. Så språket är nog ingen prioritet för hennes del. Jag vill så gärna att hon ska säga mamma iaf innan hon skall börja på förskolan om 3 v, men det ser inte ljust ut.

• MeandHim

Min äldsta sa heller inte så mkt förutom mamma och pappa och daaa till allt. När han blev 2 år började det lossna.
    Nu är han 4 1/2 och i princip aldrig tyst! han pratar dessutom väldigt rent med tydliga R osv. Mkt renare än alla hans kompisar.

• Stampan

Min dotter gick också då, på 11-månadersdagen och var tidig med motoriken som hoppa, klättra, åka sparkcykel och sånt så är hon som vår dotter så tar det som sagt några månader till. Vissa ord översätter hon t.ex till mig ibland för hon inte tror jag förstår som doggie och vovve. Det är väldigt intressant att se hur mycket de faktiskt lagrat i minnet innan det kommer ut i ord.

• Paisley

Hur är utvecklingen i övrigt? Hur är ögonkontakten och det sociala samspelet?

Jag har också en 19 månaders som inte säger något än, men han har andra problem som vi ska utreda, just det här med den sociala utvecklingen.

För mig gör det mig inte direkt lugn att någon säger ta det lugnt, mitt barn hade bara 8 ord vid den åldern. Mitt barn har inga ord alls och det är skillnad.

TS jag säger inte att det behöver vara någon fara, men finns det andra symptom så borde det kollas upp. Börja med BVC i så fall.      

Detaljerna är helheten
  • Juaern
    Paisley skrev 2012-08-12 23:47:19 följande:
    Hur är utvecklingen i övrigt? Hur är ögonkontakten och det sociala samspelet?

Jag har också en 19 månaders som inte säger något än, men han har andra problem som vi ska utreda, just det här med den sociala utvecklingen.

För mig gör det mig inte direkt lugn att någon säger ta det lugnt, mitt barn hade bara 8 ord vid den åldern. Mitt barn har inga ord alls och det är skillnad.

TS jag säger inte att det behöver vara någon fara, men finns det andra symptom så borde det kollas upp. Börja med BVC i så fall.      

För övrigt så är hon normal. Hon är väldigt social. Hon vet precis vad alla ord betyder, säger jag till henne "hämta gummi stövlarna" så springer hon iväg och hämtar dem, mm. Sedan hon började på dagis (för ca 1 månad sedan) så har hon börjat säga "nej", "tack" "äpple" men just för tillfället så har en tyst period. Eller snarare sagt en period där hon pratar sitt eget språk. Hon fyller 2 år om 2v så hoppas det lossnar då :)
  • Flickan och kråkan
    Juaern skrev 2012-10-24 11:07:23 följande:

För övrigt så är hon normal. Hon är väldigt social. Hon vet precis vad alla ord betyder, säger jag till henne "hämta gummi stövlarna" så springer hon iväg och hämtar dem, mm. Sedan hon började på dagis (för ca 1 månad sedan) så har hon börjat säga "nej", "tack" "äpple" men just för tillfället så har en tyst period. Eller snarare sagt en period där hon pratar sitt eget språk. Hon fyller 2 år om 2v så hoppas det lossnar då :)
    Om hon förstår bra och kommunicerar på andra sätt så skulle jag inte oroa mig. Min äldsta sa egentligen ingenting förrän han var 2 år. Han hade 5 ord då, sedan började det lossna. Han har alltid förstått väldigt bra - tidigt - men han var tyst. Han är idag 4,5 år och pratar mycket och läser även själv. Knäckte läskoden för drygt ett år sedan. Han har en konstaterad uttalsförsening för han kan inte forma de bakre ljuden k och g (vi går hos logoped för detta), men han är för övrigt språkligt tidig. Han är inte tvåspråkig, utan var bara tyst .
Svar på tråden Min dotter är 19 månader och säger i te ord....