• nozpa

Höst & vinterkläder? Lista tack!

Hej på er.

Har en dotter på 13 månader, tänkte börja handla lite varmare kläder till henne nu. Alltså sådant hon faktiskt kan behöva, och inte bara för att jag tycker att det är fint.
    Förra året handlade jag nog på mig höst och vinterkläder för ett helt dagis. Vilket resulterade i dyra pengar och massa oanvända kläder.

I år tänkte jag vara mer "sparsam" och bara köpa det som kan behövas. Så vad behövs för en 16-18 månaders tjej till framförallt vintern. Vilka märken ska jag satsa på? Förra året köpte jag upp allt ifrån p.op vilket visade sig totalt onödigt såklart. Men iår behövs det ju bra grejer. Hon går inte på dagis, kommer inte börja förrens tidigast slutet på januari. (Eller inte alls). Vi är väl ute allt mellan 1-3 timmar/dag.

Så lista på skor/kläder/märken som är bra inför höst och vinter.

Tack!       

• Svar på tråden Höst & vinterkläder? Lista tack!
  • RasSam

Hej, jag köpte en overall från kappahls kaks till min då 16 månaders son.
    Den var/är verkligen super bra! Ska köpa en likadan i år igen.

Behövde nästan bara ha vanliga kläder under hela vintern och långkallingar i ull från åhlens dom kallaste dagarna.
    Vinterskor i goretex från din sko, kommer inte ihåg vad dom hette, med en ullsocka i.
    Sedan hade vi ett par fodradegummistövlar också.
    Fingervantar i ull från pop, och en varmate tumvante över dom när det var kallare. Tycker det var omöjligt med vantar på honom han ville ju pilla på allt han hittade och det gick inte med tjocka stora vintervantar.

Tycker kappahls kläder är riktigt bra och prisvärda, bra kvalitet, slitstarka och håller barnen varma och goa!  
    Visserligen hade vi ju en ganska mild vinter men jag hoppas på en likadan iår igen :)

• nozpa
    RasSam skrev 2012-08-07 19:51:40 följande:
    Hej, jag köpte en overall från kappahls kaks till min då 16 månaders son.
    Den var/är verkligen super bra! Ska köpa en likadan i år igen.

Behövde nästan bara ha vanliga kläder under hela vintern och långkallingar i ull från åhlens dom kallaste dagarna.
    Vinterskor i goretex från din sko, kommer inte ihåg vad dom hette, med en ullsocka i.
    Sedan hade vi ett par fodradegummistövlar också.
    Fingervantar i ull från pop, och en varmate tumvante över dom när det var kallare. Tycker det var omöjligt med vantar på honom han ville ju pilla på allt han hittade och det gick inte med tjocka stora vintervantar.

Tycker kappahls kläder är riktigt bra och prisvärda, bra kvalitet, slitstarka och håller barnen varma och goa!  
    Visserligen hade vi ju en ganska mild vinter men jag hoppas på en likadan iår igen :)

Tack! Ska absolut kolla på det. :) Har överdrags byxor ifrån kaks och tycker att dom varit bra.
  • broglo

Mössor i ett par olika tjocklekar är ju också bra. Någon rejäl som går att knäppa och som går ner ordentligt över öronen och ner i pannan, någon tunnare i bomull och någon lite mittemellan. En fleecemössa tycker jag är bra för den stöter bort vätan i blötsnö/duggregn.

• Busbellan

Min favoritoverall är nog Molos frost, smidig att röra sig i och samtidigt varm, vet dock inte i hur liten storlek den finns.
    På fötterna hade jag valt superfit om barnet har ganska smala fötter, har inte híttat några bättre än dom. På lite bredare fötter viking. Inte lika smidiga som superfit men varma och vattentäta dom också 

Mamma till Nora, August och Ella
  • JohBo

Jag hade en overall från Åhlens när min var i den åldern, den var inte bra tyckte jag. Har annars alltid kört POP vinteroveraller och varit nöjd med dem.
    Vinterskor i goretex är ett måste tycker jag, och kläder av 100% ull närmast kroppen. Brukar räcka med ganska tunna ullkläder under overallen - behövs inga tjocktröjor om det inte är riktigt kallt och man är ute länge. Ullkrage kan också vara bra att ha - den skyddar också halsen om man måste knäppa upp overallen lite när det blir för varmt.
    När det gäller mössor brukar jag köra fleecemössa när det är riktigt kallt - annars tunnare ullmössa som inte blir lika svettigt.

• Busbellan

Angående mössa så älskar jag molos stickade rånisar när det är kallt, och tunnare rånisar i bomull när det inte är så kallt. Då slipper man ha något extra i halsen, mina barn har alltid vägrat det ;)

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Höst & vinterkläder? Lista tack!