• Anonym (hjälp)

Vad tycker ni, vad tycker socialen?

Vår dotter börjar förskolan för första gången, är ca 2 år gammal.
    Vi är separerade sen hon var en baby, jag har alltid haft ensam vårdnad.
    I år beslutade jag att vi flyttar till en annan kommun, lite över en timma bort med bil och med buss lite över två timmar är det mellan barnet och pappan.
    Saken är den, att pappan kräver att jag ska hämta barnet på förskolan, åka halva vägen och så hämtar han därifrån.
    Jag anser att det är inte hennes bästa att uppleva en separation från mig på morgonen innan förskolan och sen att jag hämtar henne på förskolan för att åka halva vägen till sin pappa och att hon är borta i tre dagar! Det skulle även innebära att hon är framme först på kvällen om vi körde halva vägen.
    Kan jag kräva att han sköter hämtningen på torsdag och att vi kan mötas halva vägen på söndagen? Alt att jag kan ibland åka hela vägen, givetvis ge han kompensation halva vägen om han skulle hämta hela vägen.
    Varför jag också vill att han ska hämta är för att han skulle få vara delaktig i förskolan, i hennes liv.
    Vad tycker ni? Vad tycker socialen? Har jag rätt att säga nej att ställa upp på halva vägen? Eller skulle det räknas som att jag hindrar honom att träffa sitt barn, dvs umgängesbrott?

• Svar på tråden Vad tycker ni, vad tycker socialen?
  • Anonym

Om du verkligen vill "att han ska få vara delaktig i förskolan, i hennes liv" så kanske du inte skulle ha flyttat?

Men ett tips är att han sköter hämtning, hela vägen, och att du sen hämtar, hela vägen på söndag.

• Neelah

Det enklaste och minst traumatiska för er dotter är väl om han hämtar på dagis på torsdagen och att du sen hämtar dottern hos pappan på söndagen. Ni får ju fortfarande lika långa resor, hälften var, och barnet slipper en extra separation varje torsdag.

Om pappan absolut vill ha det så som du har skrivit och du vägrar så kan det nog anses som försvårande av umgänge.

Följ dina drömmar var de än leder
  • Anonym (hjälp)
    Anonym skrev 2012-08-08 09:26:06 följande:
    Om du verkligen vill "att han ska få vara delaktig i förskolan, i hennes liv" så kanske du inte skulle ha flyttat?

Men ett tips är att han sköter hämtning, hela vägen, och att du sen hämtar, hela vägen på söndag.
    finns olika orsaker varför jag flyttat och jag gör så gott jag kan för deras relation.
  • Anonym (hjälp)
    Neelah skrev 2012-08-08 09:31:30 följande:
    Det enklaste och minst traumatiska för er dotter är väl om han hämtar på dagis på torsdagen och att du sen hämtar dottern hos pappan på söndagen. Ni får ju fortfarande lika långa resor, hälften var, och barnet slipper en extra separation varje torsdag.

Om pappan absolut vill ha det så som du har skrivit och du vägrar så kan det nog anses som försvårande av umgänge.

Jag ska lägga fram förslaget och hoppas han godtar det.
Svar på tråden Vad tycker ni, vad tycker socialen?