• Gustie

Sockerersättning i kaffe

Jag försöker bli av med några extrakilon och undrar om någon vet om man kan ha något annat i kaffet istället för socker, som inte är så onyttigt?
    Jag drack ju cappuccino förr, med mjölk och choklad i, men tänkte gå över till vanligt kaffe nu, men helt utan socker kan jag inte vara, då är det ju inte ens gott....

• Svar på tråden Sockerersättning i kaffe
  • miss sara

Jag har lärt mig att dricka kaffe utan socker. Kan ju säga dig att dom 2-3 första kopparna smakar inte gott. Men sen kommer du tycka det e gott. Många använder Hermezetas i sitt kaffe. Men jag har hört att det bättre lära sig dricka kaffe utan socker.

• Gustie

Jo, jag vet att man kan lära sig...men jag har försökt så många gånger och jag tycker inte det är gott.

Problemet är väl att man sitter på jobb och blir lite godissugen, och då vill jag kunna ta en kopp kaffe istället...och tycker man då inte kaffet är gott så faller ju hela saken

Är det något med Hermezetas som inte är bra eller?

• sweetpea

Det finns ju olika sötningsmedel, Hermesetas och Canderel och Suketter, och säkert andra. Många av dem finns i strö-variant också, att använda i desserter och sånt.

Sötningsmedel är ju inte särskilt nyttigt enligt forskningen, och man får väl fråga sig vad som är värst - några kilos övervikt eller cancerrisken som vissa sötningsmedel medför. Det är nog omdiskuterat hur mycket sötningsmedel man måste inmundiga för att det ska vara farligt, dock. Det finns en hel del skrivet i ämnet, och många olika åsikter. Sök på Google!

• Gustie

OK, tack för svaret. Det var det jag undrade, just om sötningsmedel inte är bra...

Å andra sidan så är ju snart allt ätbart onyttigt på nåt sätt känns det som

Nä, dags att lära sig dricka kaffe utan socker, annars får jag väl dricka te...

Svar på tråden Sockerersättning i kaffe