• Anonym (Anhörig)

Hur känner ni då ni läser detta? (rattfylla)

En anhörig står åtalad för grovt vållande till annans död, grov rattfylla och grov vårdslöshet i trafik.

Han har skrivit följande till rätten.
    Ni har inget annat väl än att döma mig som skyldig till samtliga åtalspunkter.

Grovt vållande till annans död, det stämmer, jag körde, min bror dog.

Grov rattfylla, stämmer också eftersom ingen kan anklaga mig att vara särskilt nykter med sån hög alkoholkoncentration i blodet.

Grov vårdslöshet, om en avkörning i uppskattningsvis 160 till 180 km/h inte beror på vårdslöshet, så vet jag inte vad ni bedömer som vårdslöshet.

I en framtid kommer jag förhoppningsvis ha körkort och bil. Vi har ett gemensat ansvar att inte medtrafikanterna skall behövas utsättas för ett fyllo med mordvapen.

Ni kan påverka det genom att tilldela mig:

* Villkorlig dom

* Samhällstjänst

* Behandling

På så sätt kan vi gemensamt döda den del i mig som har en tendens att utsätta mig själv och andra för stora risker.

Med behandling kan jag förhoppningsvis lära mig att kanalisera mitt riskbetéende till något konstruktivt.

Tack för att ni stod ut och lyssnade.

• Svar på tråden Hur känner ni då ni läser detta? (rattfylla)
  • AE77

Jag tycker att det är sorgligt!!! Men h*n verkar iallafall veta om att H*n gjort fel och är villig att ta sitt straff, det är ju positivt. Hoppas denna människa får den hjälp h*n vill ha och behöver.

Annars tycker jag att rattfyllon är riktiga idioter som försätter andras liv i livsfara!! Och gör man det gång på gång på gång då ska man banne mig inte ha nåt körkort!!!

• iolanthe

Jag tycker han ska få fängelse, han har dödat en människa. Att han var full är ingen förmildrande omständighet.

Om man kör ihjäl någon nykter så åtalas man för vållande till annans död eller liknande, men om en rattfyllerist har ihjäl nån, så då ska han ha mildare straff därför att han var full.

Att ha livet av nån är ett brott och att köra full är ett brott, borde vara strängare straff då än om man kör ihjäl nån nykter. Det är inte som i matematiken, två minus blir ett plus.

Vad tycker du själv?

• Anonym (Anhörig)

Jag som anhörig vill ha bort honom från vägarna, jag vill att hans döms hårt. det var min bror också.

Det är inte första gången han kör onykter, det är inte första gången han åker dit för det heller, men det verkar han ha glömt.

Jag önskar att man kunder sortera bland sina anhöriga, för den här brorsan är ingen jag vill ha.

• piffan

Jag tycker han ska in i fängelse,självklart ska han få hjälp o behandling men oxå ett fängelsestraff...

• Anonym (Anhörig)

Är det fler med åsikter?

• Meli

Bra att han i alla fall känner att han har gjort fel och att han vill ha hjälp. Då har han kommit en bit på väg.
    Usch, jobbig situation....
    Kram

• Meli

fast innan han får något av det han vill ha, så måste han tilldelas fängelse, det bara ska man ha om man kört ihjäl någon för att man varit full. Alla vet att man inte får, och att då ändå sätta sig bakom ratten....det måste bli fängelse, och jag hoppas att det blir det. Sen, vård helt klart, om han är alkoholist. Var han bara slarvig och struntade i att han druckit, så behövs nog ingen vård, då räcker nog fängelset som en läxa.

• Anonym (Anhörig)

Det här var inget slarv, det var en rent medveten rattfylla, han försökte dessutom köra ifrån polisen.

• tess3

Jag tycker han ska dömas till fängelse! Därefter kan han gå i behandling. Han har nog redan fått sitt största straff, att leva med att han har kört ihjäl en annan människa, sin bror. Usch, fruktansvärt! Återfallsrisken för rattfyllerister är alltför stor för att han ska få "släppas lös" med bara behandling. Det är min åsikt!

Svar på tråden Hur känner ni då ni läser detta? (rattfylla)