• Styrmansmamma

Kolla in mitt röda öga, ser detta illa ut eller?!

För typ 1½ vecka sedan körde jag lite grästrimmer i trädgården, en liten liten bit av skaftet på ett ogräs for rätt upp i ögat på mig och det tillsammans med växtsaften sved som satan i ögat, men det
    lugnade sig efter att jag sköljt ögat under rinnande vatten i några minuter..
    Sedan dess har det varit rött i ögat och men inte gjort ont. Så jag har inte kollat så noga på det röda..
    Men ikväll så tittade jag lite noga och borde det inte ha läkt och det röda försvunnit nu efter nästan 2 veckor? 

Någon som fått skit i ögat och sedan varit såhär röd så långt efter? Gick det bra?
    Eller kommer jag bli blind?

Känns lite sådär halvdrygt att gå till vårdcentralen för detta, men det kanske jag borde? 

• Svar på tråden Kolla in mitt röda öga, ser detta illa ut eller?!
  • Marie-anne

hm du borde nog ringa vårdupplysningen, det där ser illa ut, jag fick en humla i ögat när jag åkte moppe och jag såg inget på över en vecka

• Tainted

jag praktiserade på en ögonmottagning när jag var yngre, och vi fick in fall där det såg mycket mildare ut än såhär ibland. Då satt det fortfarande kvar partiklar av flis eller vad patienten nu fått i ögat från första början, dom sa att det e viktigt att komma in eftersom det annars kan bli infektion.

Men som sagt, det var en praktik flera år sedan och jag har ingen som helst vidare erfarenhet eller utbildning i området, jag hade dock sökt på vårdcentralen för att vara på den säkra sidan :) 

• Dr Evans

Vårdguiden! Eller sök direkt hos en ögonläkare. Det finns på de flesta större, privata läkarmottagningar och behöver inte gå via remiss. Du har kanske skadat hornhinnan som blivit irriterad. Antagligen behövs smörjande och antibaktetiella ögondroppar.

• Scream2

Har du skav eller annat obehag? Eller är det bara rött?

• LillaEmlaan

Ring 1177 !
    Det gjorde jag efter att jag fått en kartong i ögat (Ja, jag är klantig) och det inte blivit bra efter typ 2 veckor.
    Fick komma till en ögonläkare som sa att mitt öga tagit stryk och att det var uttorkat så jag fick nå ögondroppar + någon ögongel som var något slags tårsubstitut.

Man ska vara rädd om ögonen, så hellre att du hör av dig och det inte är något än att du struntar i det och kanske får en permanent skada :)

Svar på tråden Kolla in mitt röda öga, ser detta illa ut eller?!