• Anonym

Migrationsverket

Hej! Jag flyttade till min pojkväns hemland förra året och vi gifte oss då också, flyttade dit pga att vi inte har kunnat träffas under tiden vi var tillsammans(kan tillägga att jag rymde till min man)men jag meddelade inte skatteverket om att jag flyttar(visste inte om jag skulle vara där i 1 år) så jag är fortfarande folkbokförd i Sverige. Snart ska min man söka uppehållstillstånd och jag undrar om migrationsverket inte tror på att jag har flyttat dit för att jag fortfarande är skriven i Sverige, kan de tro det?

• Svar på tråden Migrationsverket
  • aurora1827

Det hjälper ju att ha något bevis på att ni har bott i det andra landet - hyreskontrakt, foton, räkningar i ditt namn osv.
    Det gäller att beskriva tydligt precis hur det har varit och helst ha lite grejer som stöder det man säger, flygbiljetter kanske?

• Anonym (anställd)

jag jobbar på migrationsverket, inte med sådana frågor som uppehållstillstånd på anknytning men ändå. för det första är det som spelar roll om ni varit gifta i och bott tillsammans i utlandet. och om ni i så fall kan bevisa det genom äktenskapsintyg/foton etc. för det andra spelar det roll vilket land din man kommer från; eruropa eller inte. för det tredje kan din man flytta till sverige utan att ni är gifta eller har bott tillsammans innan så länge ni planerar att bli sambos i Sverige. om han inte är europeisk medborgare så har du i så fall försörjningsstöd och måste kunna visa genom inkomstsbevis etc att du har råd att försörja honom.

• Anonym
    Anonym (anställd) skrev 2012-08-08 19:43:07 följande:
    jag jobbar på migrationsverket, inte med sådana frågor som uppehållstillstånd på anknytning men ändå. för det första är det som spelar roll om ni varit gifta i och bott tillsammans i utlandet. och om ni i så fall kan bevisa det genom äktenskapsintyg/foton etc. för det andra spelar det roll vilket land din man kommer från; eruropa eller inte. för det tredje kan din man flytta till sverige utan att ni är gifta eller har bott tillsammans innan så länge ni planerar att bli sambos i Sverige. om han inte är europeisk medborgare så har du i så fall försörjningsstöd och måste kunna visa genom inkomstsbevis etc att du har råd att försörja honom.

Jag är folkbokförd i huset min man och hans familj bor i, har vigselbevis foton och video från bröllop också. Han är icke europeisk medborgare, jag är ju svensk medborgare så försörjningsstöd gäller ju inte mig. Är det kanske bättre att skriva ut sig så att det inte blir något krångel?
  • Anonym (anställd)

det jag menade är att om han inte är europé så måste du visa att du kan försörja honom för att han ska kunna få uppehållstillstånd som din sambo. men nu är ni ju gifta och då är det ju en helt annan sak. jag tror inte att det ska spela någon roll vart du är skriven så länge du kan visa att ni bott tillsammans i utlandet. det kan bero lite på hur länge ni bott tillsammans i utlandet också och hur länge sedan det är ni gifte er eftersom man i bedömningen tar hänsyn till hur "genuin och seriös" relationen är. i vilket fall som helst kommer din man att få ett tillfälligt tillstånd på två år och om ni fortfarande är gifta och bor ihop efter två år i sverige så görs en ny prövning och tillståndet övergår till att bli permanent.

• Anonym

Vi har bott tillsammans i 10 månader,vi gifte oss samma månad jag kom dit

Svar på tråden Migrationsverket