• Anonym (Trött på väntan)

    Hur länge ska man dejta/vänta på nån som inte vill binda sig?

    Kan man verkligen älska någon om man efter över två år tillsammans inte vill binda sig eller bli seriös? Jag vill inte vänta längre. Jag älskar honom och vill flytta ihop och umgås som ett par med respektives vänner och familjer. Men han vill fortsätta dejta lite nu och då och "vänta och se". Om jag ställer ultimatum så är det tack och hej.
    Ska jag fortsätta vänta eller avsluta det här?
    Det känns inte rätt att jag ska behöva göra slut när det är jag som vill mer.

  • Svar på tråden Hur länge ska man dejta/vänta på nån som inte vill binda sig?
  • Lilia

    Gör slut. Ni vill ju uppenbarligen två helt olika saker.

  • Anonym

    Ni verkar ha helt olika syn på ert förhållande. Du kan inte tvinga fram en ändrign. Är du missnöjd så prata med din "partner". Kanske måste du gå vidare o hitta en partner med samma mål som du?

  • Anonym

    Been there done that och när jag sa att nej nu räcker det (efter 1 år) så fick jag till svar: Om jag hade velat ta detta vidare hade ja naturligtvis gjort det för länge sen.

    Så, han tycker det är bekvämt att ha det som nu, han får ligga och gosa när han har lust men slipper ansvaret och att bli låst som en del tycker med ett förhållande.
    Varför ska han sluta både äta kakan och ha den kvar?

  • Anonym (Lider me dig)

    Gåvidare, han verkar ha dig för att det är bekvämt, men det får inte kosta eller inverka på hans liv, du är ok när det passar honom. Lycka till

  • Spacefrog

    Alla här kommer svara dig det du kanske vill ha stöd i att få höra: "gör slut". (Vår kultur är sådan, att din fråga har ett självklart svar).

    I själva verket kan en naturligtvis självklart älska någon oerhört mycket, utan att vilja, som du kallar det "bli seriös", av den enkla anledningen att en har ett lite annorlunda sätt att förstå kärlek på. I vår kultur förknippar vi "riktig" och "seriös" kärlek med uppoffring, förbud och löften. Inte med frihet. Det gör att många har svårt att, som det heter, "binda sig". Inte konstigt alls. Det betyder INTE att personen inte älskar dig - som sagt, det är bara vår kulturellt betingade förståelse, som gör det självklart att tro att det är just så det hänger ihop.

    Jag kan inte veta om din partner älskar dig i det här fallet - men det är viktigt att förstå att hans ovilja att "bli seriös" och "binda sig" inte behöver ha någonting med kärlek till dig att göra över huvud taget. Utan snarare till de negativa (och i min mening, uppenbart idiotiska och skadliga) saker som vi oreflekterat associerar till "riktig" kärlek. Som, som sagt, förbud, tvång, uppoffring.

    Det är inte en slump att giftermål liknas vid fängelse, att folk är otrogna, och så vidare. Det är inte konstigt att någon "inte vill bli seriös" under de omständigheterna - särskilt som få eller inga alternativ finns - eller snarare: syns. För finns, gör de. Men det är svårt, mycket svårt, att förstå det om en inte har stött på det tidigare. Därav hans ovilja.

    Om kärlek fick förknippas med frihet istället för med - idiotiskt - "uppoffring" - så skulle det inte finnas någon "kostnad" med att bli seriös. Det skulle inte komma till ett pris. Men, som sagt, i vår kultur har vi den här grundmurade föreställning att kärlek minsann ska "kosta". Man "SKA" vara trogen, en "FÅR INTE" göra som en vill. Se dig bara omkring här på familjeliv, hur många som har problem med sin partner bara för att de vill åka bort en enda stackars vecka på hela året.

    Och det är vad folk här kallar "kärlek". Inte konstigt att han inte vill "bli seriös". Men älska dig, det kan han mycket väl göra. Obeskrivligt djupt.

  • Anonym (nöjd särbo)

    Ja du, själv är jag nöjd särbo sedan flera år tillbaka och tänker fortsätta på det viset. Det passar oss. Vi umgås när vi har tid o lust, träffar kompisar tillsammans eller enskilt men räknar oss som ett par och ingen av oss intresserar sig för att leta efter någon annan. Kanske kommer vi att bo tillsammans längre fram i livet, kanske inte, däremot har vi som avsikt att hålla ihop länge som par.

  • Spacefrog
    Anonym (nöjd särbo) skrev 2012-08-08 11:12:37 följande:
    Ja du, själv är jag nöjd särbo sedan flera år tillbaka och tänker fortsätta på det viset. Det passar oss. Vi umgås när vi har tid o lust, träffar kompisar tillsammans eller enskilt men räknar oss som ett par och ingen av oss intresserar sig för att leta efter någon annan. Kanske kommer vi att bo tillsammans längre fram i livet, kanske inte, däremot har vi som avsikt att hålla ihop länge som par.
    Tillåt mig parafrasera den gängse Familjeliv-moralen (som nog får ses som ganska representativ för det här landet):

    "Amen då älskar ni inte varandra!!!"
    "Amen då är ni inte seriösa!"
    "Det kanske funkar nu, men hur ska det bli när ni ska skaffa barn!?!?!?" (Observera självklarheten med vilken ni väntas komma att skaffa barn).
    "Amen ni vill inte vara ihop så länge till!"

    Och så vidare. Visst blir en trött efter ett tag. 
  • Spacefrog
    Anonym skrev 2012-08-08 10:54:00 följande:
    Varför ska han sluta både äta kakan och ha den kvar?
    Skulle du säga det till en kompis som du har, som inte vill flytta ihop och göra allt med dig 25/7? Som dessutom har mage att vilja träffa andra vänner. Att din kompis vill "både äta kakan och ha den kvar" när den vill vara vän med dig, men inte behöva offra halva livet för det? En fråga bara.
  • Anonym

    Om du vill ta ett steg till och han/hon inte vill de så få du ju ställa krav men vara berädd på att de tar slut.

Svar på tråden Hur länge ska man dejta/vänta på nån som inte vill binda sig?