• Anonym

Får upprepade svampinfektioner av p-pillrena

Jag har ätit Diane i ett år, började med dom pga att jag hade/har PCOS. Det har hjälpt mot besvären jag fick som acne m.m. men istället lider jag av en svampinfektion nästan varje månad.
    Detta har lätt till att jag idag har riktigt skört underliv, kan inte ha sex utan att spricka på flera ställen. I hopp om att få ett normalt underliv igen så använder jag:

*ACOs intimtvål
    *Acos intimkräm (efter varje rakning)
    *Rakar med nya blad samt använder rakgelen "Gillette Satin Care Sensitive skin" (som ska förebygga utorkning och irritation på känslig hud)
    *Sover med trosor
    .. det hjälper lite grann men jag spricker fortfarande vid sex, tillochmed mellan skinkorna nu för tiden av någon konstig anledning.

Ska till läkare om en vecka, men tänkte läsa på lite på nätet först om detta. Jag har funderat på om jag ska testa Yasmine? Eller om det finns något annat på marknaden som fungerar mot PCOS? Jag vill ju inte behöva välja mellan PCOSbesvären eller svampinfektioner som förstör mitt underliv.

Sen tar jag gärna emot tips på vad som kan få mitt underliv normalt igen (förutom det jag redan har testat), börjar få smått panik nu när jag inte kan ha sex längre. Har hört talas om en kräm som ska stärka blygdläpparna som finns på apoteket, någon som vet vad den heter och om den hjälper?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-08 13:20
    Har föresten varit i kontakt med gyn som sagt att jag ska testa Pevaryl och allt vad det receptfria på apoteket heter, men jag vill inte eftersom jag hört skräckhistorier på nätet om hur dom där istället förstör underlivet ännu mer.

Och det är väll ändå ingen långsiktig lösning, eller? Kan ju inte använda det månad efter månad, om det nu mot förmodan skulle fungera.

• Svar på tråden Får upprepade svampinfektioner av p-pillrena
  • Hallonmumsan

Testa intim rakgel som finns på Apoteket. Avsluta varje rakning med olivolja och låt det gå nån vecka mellan rakningarna. Sen skulle jag testa Nova tto som finns på hälsokosten, den är en fuktgivande intimkräm. Sen skulle jag skippa alla intimtvålar och endast använda mandelolja eller olivolja vi tvätt. Mandeloljan finns bakom disk på Apoteket. Pevaryl skulle jag aldrig använda. Jag får själv ofta svamp och har sköra slemhinnor och använder jag pevaryl så får jag som nare i underlivet. Sen ska du vara noga vid sex att du är ordentligt uppmjukad och blöt, jag kör med ett glidmedel från Apoteket som är i en liten pump.

• Anonym (P-svampen)

Jag åt Yasmine i flera år och hade konstant svamp. Inget hjälpte ordentligt, pevaryl, canesten, diflucan mm. Bytte till andra p-piller men svampen fortsatte.

Först när jag slutade med p-piller helt så försvann svampen. Har inte haft det på tre år.

Dvs det kan ju vara hormontillskottet som är problemet. Dvs p-piller generellt.

• Anonym
    Anonym (P-svampen) skrev 2012-08-08 13:38:45 följande:
    Jag åt Yasmine i flera år och hade konstant svamp. Inget hjälpte ordentligt, pevaryl, canesten, diflucan mm. Bytte till andra p-piller men svampen fortsatte.
    Först när jag slutade med p-piller helt så försvann svampen. Har inte haft det på tre år.
    Dvs det kan ju vara hormontillskottet som är problemet. Dvs p-piller generellt.
    Det är det jag är rädd för, men då betyder det att jag måste stå ut med acnen m.m. som jag får av pcon? Om det inte finns något annat på marknaden?
    Hallonmumsan skrev 2012-08-08 13:32:40 följande:
    Testa intim rakgel som finns på Apoteket. Avsluta varje rakning med olivolja och låt det gå nån vecka mellan rakningarna. Sen skulle jag testa Nova tto som finns på hälsokosten, den är en fuktgivande intimkräm. Sen skulle jag skippa alla intimtvålar och endast använda mandelolja eller olivolja vi tvätt. Mandeloljan finns bakom disk på Apoteket. Pevaryl skulle jag aldrig använda. Jag får själv ofta svamp och har sköra slemhinnor och använder jag pevaryl så får jag som nare i underlivet. Sen ska du vara noga vid sex att du är ordentligt uppmjukad och blöt, jag kör med ett glidmedel från Apoteket som är i en liten pump.
    Jag rakar bara en gång i veckan. Använder ACOs intimkräm nu, men kanske Nova tto bättre? Angående mandeloljan så vet jag inte riktigt .. jag testade ACOS intimolja innan jag gick över till ACOs intimtvål och det blev ju så kladdigt i duschen, på kroppen osv och jag har inte märkt någon skillnad.

• Hallonmumsan

Olivolja har ju nått i sig som motverkar svamp. Jag har en liten reseflaska från Apoteket som man lätt droppar lite med så blir det inte i duchen. Läs om Nova tto på nätet, den är lite dyr men väldigt dryg. Jag slutade med p-piller bl.a. För svampen och får nu också stå ut med acne så jag vet vad du menar.

• Anonym

Jaha okej, det visste jag inte om olivoljan, jag kanske ska ge den ett försök i alla fall och Nova tto kommer jag köpa när den här krämen är slut för jag googlade på den lite och den verkar väldigt omtyckt. Men måste du fortsätta med allt detta jobb om du slutat med p-piller? Blev inte underlivet bra direkt när du slutade? :/ Finns det något annat man kan använda mot acnen när det är pga hormonerna?

• Hallonmumsan

Mina problem med svamp började när jag var gravid med andra barnet så det är inte av p-pillren men när jag åt dom så var jag torrare där nere och fick lättare att få svamp så därför slutade jag. Jag måste inte hålla på så ihärdigt som innan med oljor och så men gör det tex efter sex och dusch för att det är bra att ha balans där nere ändå.

• Labolina

Innan dusch använder jag alltid decubal kräm i underlivet. Detta tips från sesam på KS.

Svar på tråden Får upprepade svampinfektioner av p-pillrena