• Liiinda01

Får ditt/dina barn två lagade mål mat om dagen?

Jag är uppvuxen med ett lagat mål om dagen. Men vill ge mina barn två mål om dagen.. 
    Dock händer det att vi fuskar med det och tar en smörgås eller yoghurt i stället.. Detta händer inte ofta men ibland!

Hur gör ni?  

(Med lagat mål mat menar jag exempelvis: Potatis, sås, grönsaker och någon köttbit eller liknande.) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-08 14:10
    Med "fuska" menar jag att ett av det lagade målen blir något enklare. Så att barnen får alltid garanterat ETT lagat mål om dagen, men oftast två..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-08 14:31
    Nej, precis! Jag menar inte att maten måste vara lagad på spisen utan kan vara en kall sallad eller liknande för att kallas "lagat mål"

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ditt/dina barn två lagade mål mat om dagen?
  • Puraaks

Min dotter får hemlagad mat 1 gång om dagen. 
    Och färdigköpt burkmat 1 gång om dagen.  

• Duckan

Alltid!

Att fuska för mig skulle kunna innebära att hon får pannkaka, varm smörgås eller dyl "lättare" till middag, men fil och smörgås? Aldrig. Det är frukost.

• Liiinda01
    Duckan skrev 2012-08-08 14:12:14 följande:
    Alltid!

Att fuska för mig skulle kunna innebära att hon får pannkaka, varm smörgås eller dyl "lättare" till middag, men fil och smörgås? Aldrig. Det är frukost.
    Okej! Tack för ditt svar! {#emotions_dlg.flower}

Jag bara undrar, Så det viktiga är att maten är varm? Eller? 
    För en smörgås med ost och skinka har samma näringsinnehåll varm som kall..?
  • Natulcien

Vår son (21 månader) får två mål mat om dagen, och med det avser jag två mål där det ingår grönsaker, kolhydrater och proteiner. Men det kan ju ibland vara t.ex. en pastasallad och det är ju inte lagad mat egentligen, men ändå en fullvärdig måltid s.a.s.
    Ibland kan det bli en skinkomelett med grönsaker och en brödbit till lunch t.ex.

Så visst får han s.k. "lättare" mat ibland och ibland kall sallad, men jag skulle ändå svara "ja" på frågan om han får två mål lagad mat, eftersom jag antar att man menar två riktiga fullvärdiga måltider..?

• Liiinda01
    Natulcien skrev 2012-08-08 14:18:45 följande:
    Vår son (21 månader) får två mål mat om dagen, och med det avser jag två mål där det ingår grönsaker, kolhydrater och proteiner. Men det kan ju ibland vara t.ex. en pastasallad och det är ju inte lagad mat egentligen, men ändå en fullvärdig måltid s.a.s.
    Ibland kan det bli en skinkomelett med grönsaker och en brödbit till lunch t.ex.

Så visst får han s.k. "lättare" mat ibland och ibland kall sallad, men jag skulle ändå svara "ja" på frågan om han får två mål lagad mat, eftersom jag antar att man menar två riktiga fullvärdiga måltider..?
    Absolut! Du har rätt! Solig

Vid "fusk" (eller vad man nu ska kalla det) menar jag att man tar smörgås, fil och så vidare... 
  • Natulcien
    Liiinda01 skrev 2012-08-08 14:23:52 följande:
    Absolut! Du har rätt! Solig

Vid "fusk" (eller vad man nu ska kalla det) menar jag att man tar smörgås, fil och så vidare... 
    Det var det jag misstänkte att du menade... Glad

Men då "fuskar" vi aldrig...
  • Duckan

Jag blir själv inte mätt och nöjd av en smörgås och fil till middag och anser inte att min tunntarm till unge heller blir det. Har alltid ätit 2 lagade mål om dagen förutom de dagar skolmaten var dålig.

• Duckan

Nej, det måste inte vara varm mat i den bemärkelsen ts eller lagad på en spis, matig sallad går bra för mig också.

• IsadorasMamma

Två mål.

Ett i skolan & ett hemma på eftermiddagen.
    På helger/lov äter vi också två lagade mål men det ena är ofta rester.
    Det händer att vi fuskar någongång beroende på hur länge vi sovit och
    om vi ska på utflykt eller liknande. Då kan det bli kalla pannkakor eller baguetter till ett av målen.

• Moflo

Här är det också två mål mat om dagen som gäller, ett i skolan och ett hemma. Fuskar jag så värmer jag på färdig risgrynsgröt eller nån annan "konserv".

På helger och lov blir det oftast rester till lunch, men middagen hoppar vi aldrig över.

Svar på tråden Får ditt/dina barn två lagade mål mat om dagen?