• Kurtevert

    Varför kastrera en hankanin?

    Vi har en liten killkanin på 3 månader och jag har hört lite löst att man kan kastrera en kanin. Varför skulle man göra det? Är det för att lugna ner en aggressiv kanin, eller...? 

    Tack för svar!!  

  • Svar på tråden Varför kastrera en hankanin?
  • lykantrophona

    Främsta anledningen till att kastrera bör väl alltid vara för att undvika oönskade ungar, eller? Eller planerar du att hålla kaninen helt isolerad från andra kaniner?

    Hos hanar kan kastrering i tidig ålder minska revirvaktandet (med urinstänk etc), men det är inte garanterat vilka beteendemässiga effekter det har. Dessutom, som vid alla medicinska ingrepp, finns det alltid en liten risk för biverkningar etc.

  • cattus

    det har blivit mycket vanligare med kastrering pga av att jordbruksverket i sina nya regler förordar att kaniner skall leva två och två vilket inte är det bästa alla gånger. Antingen för att två (okastrerade) hanar slåss eller för att en hona som kompis hela tiden skulle bli med ungar vilket inte heller är önskvärt.

  • Lilia

    Jag har gjort det två gånger, båda gångerna för att de inte ska få ungar med sina tjejkompisar. =) Kaniner ska man ju helst inte ha ensamma. Sedan kissar de inte överallt då. Din kanin kommer börja med det då han blir könsmogen om några månader.

  • BookLady

    Vi hade inte tänkt kastrera vår hanne men när han blev könsmogen gick han från att vara supersnäll till ett vilddjur som försökte sätta på min arm hela tiden när jag klappade honom, och när han inte fick det blev han skitsur och bet mig i armen istället :-/. Efter kastreringen blev han snäll som ett lamm igen och är nu världens goaste .

  • bustjejen

    Ska er kanin vara ensam så behöver ni egentligen inte kastera alls. Dock kan okastrerade hankaniner ha en tendens att jucka på allt möjligt och att skvätta kiss lite överallt.
    Kastrerade hanar har inte alls de tendenserna.
    Jag har 2 kastrerade hanar i hop,  de är supergoa och snälla med varandra.  

  • Gretella

    Vi kastrerade vår kanin eftersom att han skvätte överallt. Gick vi förbi så märkte han oss med en redig stråle..
    Det beteendet försvann när han kastrerades.

  • Dr Mupp

    Vi ska kastrera vår kanin eftersom han inte ska gå i avel och jag inte vill ha några tjuvpaningar. Det räcker med att vi ha okastrerade avelskaniner. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • XcsM

    Vi kastrerade vår förre hankanin som var ensam, han blev helt annorlunda från när han var okastrerad eller hur man säger.. Åt mycket, blev väldigt stor, tappade intresset av att leka, tappade intresse av oss, osv :-/ Det var riktigt sorgligt att se. Antar att han blev deprimerad.
    Nu har vi en ny hankanin och en hona och de märker revir genom att kissa när de är ute, vilket är vansinnigt jobbigt. Men jag vill verkligen inte kastrera med tanke på hur vår förre hane reagerade på det.

    Hur har era hankaniner reagerat när ni kastrerat dem?
    Är det här vanligt eller hade vi kanske bara en väldig otur när vi kastrerade vår förre hane? 

  • iMHotEP
    XcsM skrev 2013-01-07 12:02:53 följande:
    Vi kastrerade vår förre hankanin som var ensam, han blev helt annorlunda från när han var okastrerad eller hur man säger.. Åt mycket, blev väldigt stor, tappade intresset av att leka, tappade intresse av oss, osv :-/ Det var riktigt sorgligt att se. Antar att han blev deprimerad.
    Nu har vi en ny hankanin och en hona och de märker revir genom att kissa när de är ute, vilket är vansinnigt jobbigt. Men jag vill verkligen inte kastrera med tanke på hur vår förre hane reagerade på det.

    Hur har era hankaniner reagerat när ni kastrerat dem?
    Är det här vanligt eller hade vi kanske bara en väldig otur när vi kastrerade vår förre hane? 
    Min hane blev bara lugnare, slutade bita mig i benen och jucka mot mina fötter, och pinka på mig. Annars är han oförändrad, kanske lite mer rund än innan, men det kan lika gärna ha att göra med att han inte får vara ute lika mycket sen vi flyttade.
Svar på tråden Varför kastrera en hankanin?