• Anonym (Kaffedraken)

    Låta styvpappan adoptera

    Jag är gift med världens underbaraste man men har ett barn sedan tidigare med ett pucko rent ut sagt. Jag och mannen har  pratat om att han ska adoptera min son istället. Nu till problemet, Sonens biopappa och jag har gemensamvårdnad.  Hur går man tillväga för att påbörja en adoption när vi har gemensamvårdnad? För att biopappan kommer sätta sig emot är jag 110% säker på.

    Och till alla er som läser det ni själva vill och drar förhastade slutsattser mm behöver inte besvära er att gnälla och leka duktiga i denna tråden. Jag vill bara ha enkel fakta på hur man går tillväga med en adoption när biopappan inte är den bästa pappan för barnet.

  • Svar på tråden Låta styvpappan adoptera
  • Anonym (Kaffedraken)
    Lexi skrev 2012-08-08 16:10:32 följande:
    Jag är gift med världens underbaraste man men har ett barn sedan tidigare med ett pucko rent ut sagt. Jag och mannen har  pratat om att han ska adoptera min son istället. Nu till problemet, Sonens biopappa och jag har gemensamvårdnad.  Hur går man tillväga för att påbörja en adoption när vi har gemensamvårdnad? För att biopappan kommer sätta sig emot är jag 110% säker på.

    Och till alla er som läser det ni själva vill och drar förhastade slutsattser mm behöver inte besvära er att gnälla och leka duktiga i denna tråden. Jag vill bara ha enkel fakta på hur man går tillväga med en adoption när biopappan inte är den bästa pappan för barnet.

    Yes, har ni gemensam vårdnad krävs biopappans samtycke för att adoptionen skall kunna gå igenom i domstol ....
  • Anonym (Kaffedraken)
    niagara skrev 2012-08-08 18:10:24 följande:
    Omöjligt utan faderns medgivande, vare sig ni har delad eller ensam vårdnad...

    Skillnaden är att pappans formella samtycke inte behövs om mamma har ensam vårdnad. Men den pappa som inte har del i vårdnaden skall dock höras om sin inställning ....
  • Anonym (Kaffedraken)
    Hannaluringen skrev 2012-12-23 20:23:43 följande:
    Vad menas med formella samtycke? Vad händer om biologiska pappan (utan vårdnad eller ens umgänge) sätter sig emot?
    Det är mycket svårt att få en adoption beviljad i domstol .....
Svar på tråden Låta styvpappan adoptera