• Dino78

"Farligt" med pommes frites?

Åt i helgen pomfritt och hamburgare hemma på kvällen och min dotter norpade snabbt som attan åt sig en pommes-bit. Hon mumsade glatt i sig den och fick en till och hon älskade det! Det var inget salt eller ketchup eller något på. Hon åt väl totalt en sådär 10 bitar kanske. Hon är jätteliten i maten för det mesta så det var ju kul att hon åt någonting men nu blir jag lite orolig över att det kankse inte är så nyttigt med det? Har ju inte tänkt ge henne pommes frites varje dag alltså men är det ok ge det någon gång då och då med typ små korvbitar eller så? Hon kan ju äta det själv och det är väl mycket det som gör att hon gillar det.
    Kan tillägga att hon är 9½ månad!

• Svar på tråden "Farligt" med pommes frites?
  • anders sara

När min son var i den åldern var det hans STORA favorit! Han är nu snart 14 månader och har utökat favvo listan och överlevt sitt "stora" intag av pommes i 9 månaders åldern :)

Ett tips bara om du vill att han äter både korven och pommes - ge korven innan du tar fram pommesen... Så gör jag om min kille får hamburgare - då får han den först och sen pommes. Annars blir det bara pommes i stora lass..... :)

• mammatilldig

beror ju på. var de hemma gjorda eller köpta? vilken olja användes i de köpta så är det ju annat än potatis. Personligen så skulle jag aldrig ge ett sådant litet barn friterad/stekt mat för att det inte är bra.

• Saltlakrits

Hej..
    Jag tror inte alls det är någon fara så länge man inte äter det varje dag. Min dotter älskar pommes med ketchup, så vi har det ibland som "festmat" till henne, med t.ex korv till som du skrev. T.ex på helgen. Då är hon i sjunde himlen...

• Dino78

Jag hade tänkt göra precis så¨, typ varannan helg eller nåt. Man kan ju testa göra egen klyftpotatis och så med. Är så kul att hon äter liksom! Nu äter hon dock pannkaka, det går ju oxå att smaska i sig

• Saltlakrits

har du provat att göra pommes i ugnen? Kanske inte lika gott men man slipper ju den feta oljan. Det funkar bra på min dotter då hon i och för har ketchup till.. Annars tycker ju jag att klyftpotatis är en riktig höjdare...

• Dino78

Jag har alltid pommesen i ugnen...om jag nu fattade vad du menade? Jsag köper en påse och slänger in pommesen i 20 minuter.
    Har aldrig gjort egna.
    Känner mig dum om jag missförstod!

• Family 5

Min son hade infektionsastma när han var liten. Och då dög ingenting tills den dagen vi åt friterade pommesfritt hemma. han var också några månader då. Och varje gång han blev sjuk och matvägra så visste man att det va bara till att fritera lite pommes så skulle ungen få i sig lite grann att äta. Och läkarna sa att det va bättre än ingen mat alls.

• vårsol

En grej som kan vara bra att tänka på är att pommes frites är mycket mera näringsfattigt än kokt potatis.

• låjsan1

Märkligt det där med pommes, min son var (och är till viss del fortfarande) urdålig på att äta. Visst är det så att dom äter om dom är hungriga men ens egen själ blir så lycklig när man ser dom äta. Mycket riktigt så var det pommes som kunde få honom att sitta länge ätandes vid bordet. Jag gav honom inte det dagligen men efter att hon som jag har på BVC sa att hon var uppfödd på pommes och leverpastej kände jag att -skit samma bara han är glad och nöjd!

• Fluffisarna

låjsan1: Det är just därför jag är uppväxt på pannkaka. Min föräldrar var så glada när jag åt!

Min dotter gillar åsså pommes o korv.
    Egen ugnsgjord potatis kanske är bättre. I köpt fryst pommes har de väl andra saker än bar potatis, eller...?

• Beckasin

Det är väl inte farligt att äta pommes frites, däremot inte så bra att äta bara det. Min pojke gillar också det men korv tycker han ännu mer om.

• Fluffisarna

Hur är det med korven då?
    Är den "farlig"? Det är väl massa salt och så i!

(sorry, lite ot)

• anders sara

låjsan1: vilken bra BVC tant du har :)

Vi gav/ger ju inte vår kille pommes varje dag heller - men som ngn skriver i samband med sjukdom och så - om det är det enda de vill ha - kanon - bättre än inget :)

Nu för tiden är föresten blodkorv stor favoriten här - testa det på era små "matkinkiga"... gott och nyttigt. Laga i micro så slipper ni stekyta.

Svar på tråden "Farligt" med pommes frites?