• MEMFS

Kanin och marsvin tillsammans?

För och nackdelar på detta?

♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
  • Svar på tråden Kanin och marsvin tillsammans?
  • MEMFS

Erfcarenheter eftersöks.

• minafinastebarn

Vi har haft dom ihop, inomhus!
    Ett marsvin kan inte bo ute på samma vis som kaniner, de är känsliga för drag.
    Marsvin behöver oxå d-vitamin, vilket kaniner inte behöver.

• MoaElis

Dom bör inte vara tillsammans alls. Dels för att kaninen lätt kan skada marsvinet med sina kraftiga bakben. Kaniner kan också ha en naturlig bakterie i sina luftvägar som är skadligt för marsvin.

Kaniner & marsvin pratar inte samma språk/använder inte samma kroppsspråk, dom har med andra ord inget utbyte av varandra. Däremot är det lag på att marsvin ska vara minst två & två, då dom är flockdjur.

• MEMFS
    minafinastebarn skrev 2012-08-08 21:02:41 följande:
    Vi har haft dom ihop, inomhus!
    Ett marsvin kan inte bo ute på samma vis som kaniner, de är känsliga för drag.
    Marsvin behöver oxå d-vitamin, vilket kaniner inte behöver.
    Har det funkat bra? Vad har ni haft för kanin/er?
    MoaElis skrev 2012-08-08 21:11:15 följande:
    Dom bör inte vara tillsammans alls. Dels för att kaninen lätt kan skada marsvinet med sina kraftiga bakben. Kaniner kan också ha en naturlig bakterie i sina luftvägar som är skadligt för marsvin.

Kaniner & marsvin pratar inte samma språk/använder inte samma kroppsspråk, dom har med andra ord inget utbyte av varandra. Däremot är det lag på att marsvin ska vara minst två & två, då dom är flockdjur.
    Jag vet att marsvin ska vara två och två men vi har haft ett x-antal honom till vår hona och alla har mobbat och retat henne, senaste nu attackerar henne så henne ska vi lämna tillbaka idag. Därför jag efterfrågar om man kan ha kanin och marsvin.
  • MoaElis
    MEMFS skrev 2012-08-09 08:45:35 följande:
    Har det funkat bra? Vad har ni haft för kanin/er?
    Jag vet att marsvin ska vara två och två men vi har haft ett x-antal honom till vår hona och alla har mobbat och retat henne, senaste nu attackerar henne så henne ska vi lämna tillbaka idag. Därför jag efterfrågar om man kan ha kanin och marsvin.
    Det är helt normalt att dom bråkar ibörjan men tillslut så brukar dom bli sams, om du bara låter dom vara. Kan också vara så att du har en för liten bur... Väldigt, väääldigt få marsvin passar inte ihop med andra marsvin, dom är som sagt flockdjur. Att byta ut ett marsvin mot en kanin är ingen bra ide alls , dom har som sagt inte något som helst utbyta av varandra. Hoppas du inte testar det, för marsvinets skull.
  • minafinastebarn
    MoaElis skrev 2012-08-08 21:11:15 följande:

Funkade jättebra med våra.. lugna o harmoniska va dom.

Detta va många år sedan.. kommer inte ihåg rasen på kaninen, lite ras iaf. Marsvinet va ett virvel. 
  • MoaElis
    minafinastebarn skrev 2012-08-09 09:30:24 följande:

Funkade jättebra med våra.. lugna o harmoniska va dom.

Detta va många år sedan.. kommer inte ihåg rasen på kaninen, lite ras iaf. Marsvinet va ett virvel. 
    Ja, såklart det KAN gå bra. Jag skulle dock inte ta risken. Som sagt, det är ingen som helst mening med det för marsvinets skull. Dom pratar inte samma språk -Har inget utbyta av varandra.
  • MEMFS

Jag har läst allt och provat allt och buren är inte för liten! Jag ska rådfråga där vi köpte marsvinen samt lämna tillbaka marsvinet ikväll så får vi se. Jag bad som sagt av erfarenheter här! Sen att det står ditt och datt om marsvin och  kanin vet jag, jag har en kanin också men han sitter i en annan bur då det är en sur gammal gubbe som det inte ens är värt att testa med. Har dock läst att är det två ungar ska det gå bra. Många som har det ihop.

• MoaElis
    MEMFS skrev 2012-08-09 10:13:48 följande:
    Jag har läst allt och provat allt och buren är inte för liten! Jag ska rådfråga där vi köpte marsvinen samt lämna tillbaka marsvinet ikväll så får vi se. Jag bad som sagt av erfarenheter här! Sen att det står ditt och datt om marsvin och  kanin vet jag, jag har en kanin också men han sitter i en annan bur då det är en sur gammal gubbe som det inte ens är värt att testa med. Har dock läst att är det två ungar ska det gå bra. Många som har det ihop.

Jag vill bara marsvinet väl, tyvärr så vill dom flesta djuraffärer bara sälja djur. Som sagt det kan fungera, men för marsvinets skull är det ingen mening att köpa en kanin... Men det kanske inte är för marsvinet skull du vill ha kanin & marsvin ihop. Synd om det skulle vara så.
  • cattus

Har haft både marsvin och kaniner i över 20 år, jag kan inte ftta varför det finns folk som säger att man inte skall ha dom tillsammmans. om de inte kommer överens så är det ju en sak. Det finns tom marsvin som plockar pälsen av kaninerna, då skall de ju inte vara tillsammans, men de flesta gångerna så kan de tom ligga och "mysa" med varandra.
    bättre en kanin och ett marsvin ihop som fubnkar än att de är helt ensamma. och kan de inte komma överens med artfränder då skall man inte sätta ihop dom med någon som de hela tiden bråkar med, det är ännu mer plågsamt.  

• MoaElis
    cattus skrev 2012-08-10 20:39:18 följande:
    Har haft både marsvin och kaniner i över 20 år, jag kan inte ftta varför det finns folk som säger att man inte skall ha dom tillsammmans. om de inte kommer överens så är det ju en sak. Det finns tom marsvin som plockar pälsen av kaninerna, då skall de ju inte vara tillsammans, men de flesta gångerna så kan de tom ligga och "mysa" med varandra.
    bättre en kanin och ett marsvin ihop som fubnkar än att de är helt ensamma. och kan de inte komma överens med artfränder då skall man inte sätta ihop dom med någon som de hela tiden bråkar med, det är ännu mer plågsamt.  
    Även om dom inte bråkar kan det hända olyckor, kaniner kan också ha en bakterie i sina luftvägar som är skadligt för marsvin. Tycker det är otroligt dumt att ha dom ihop, men alla gör ju som dom vill. Det är dock inget jag skulle rekommendera någon, då det inte är det bästa för djuren ifråga...

Sen är det som jag förstår det inte TS marsvin som bråkar, utan kompisen. Vilket måste vara för att dom gör upp rangordningen, helt normalt & tillslut kommer dom vara sams. Även om dom förmodligen kommer bråka ibland, det gör alla marsvin.
  • Dr Mupp

Nej inte bra. Kaniner och marsvin talar inte samma språk och ska inte äta samma mat. Kaniner kan allvarligt skada marsvin med sina starka bakben och så har de även en bakterieflora som kan vara skadlig för marsvin. 

Är det svårt att få en kompis till marsvinet pga bråk så kan det vara en lösning att ställa två burar bredvid varandra. Då kan marsvinen hälsa och prata med varandra, men kommer inte åt att slåss. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • elsaaaa

Ska man skaffa kanin och marsvin tillsammans ska man nog avvakta pch se ifall de kommer överens. Men oftast brukar det funka!

Svar på tråden Kanin och marsvin tillsammans?