• Helen 1984

Kan man få utslag i nacken av uppsatt hår?

Jag har fått utslag i bakre delen i huvudet, mot nacken. Det kliar lite men inte jättemycket. De senaste månaderna har jag haft håret uppsatt nästan hela tiden, även på nätterna. Detta eftersom jag har en bebis, så på dagarna är det för att hon inte ska få det på sig och på nätterna för jag svettats så mycket och det har underlättat lite. Kan utslagen bero på det? Någon som varit med om nått liknande? Annars är jag rädd för att det är en allergisk reaktion på hårfärg, har googlat men inte hittat så mycket om det, nu är det nog 3 v sen jag färgade sist, men kommer inte ihåg ifall utslagen kom innan eller efter det. Nån som har nån tanke på vad det kan va?

• Svar på tråden Kan man få utslag i nacken av uppsatt hår?
  • läkarstudent

Hur ser utslagen ut? Om håret är hårt uppsatt kan hårstrån i nacken slitas av och då kan hårsäckarna bli irriterade så att man får små röda prickar (så som det kan bli efter att man vaxat benen).

• Elsis

Brukar du sätta upp håret när det är vått efter dusch? Det tycker iaf jag kan göra att de kliar i nacken, och kliar man sog kan det väl lätt bli rött och irriterat. Värmeutslag kanske?

• Helen 1984

Jag bad min sambo ta en bild och de ser små ut, men jag känner dem med handen så de är nog större än sådana man får om man vaxar.

Är oftast torrt när jag sätter upp det. Möjligtvis lite fuktigt.

• liloohana

Säger löss också. Tyvärr vanligaste orsaken. Och nej, det behöver inte klia särskilt. Kamma håret över handfatet och kolla alla prickar som landar där med förstoringsglas.

• Helen 1984

Har kammat håret nu men inga löss. Får ringa vårdcentralen och kolla vad de kan va.

• Flurpa

Jag får sådana utslag i nacken varje gång jag flätat in lite löshår... blir så efter ngr dagar. Tror det beror på att jag har känslig hårbotten, den tål inte att det liksom dras i den från flätorna (det är spännt, tyngre el ngt). Så fort jag tar bort flätorna så går utslagen tillbaka efter ngr dar. Prova att ha utsläppt ett par dagar och se om det blir bättre?

• Helen 1984

Jag har haft det utsläppt nu så mycket som möjligt och det har faktiskt blivit bättre.

Svar på tråden Kan man få utslag i nacken av uppsatt hår?