• Anonym

Sjukskrivning igen?

Hej! Jag har varit sjukskriven i 3 veckor på grund av diverse krämpor, sjukskrivningen går ut idag 8/8.
    Är enligt schema ledig 7 dagar efter den 8/8, så min fråga är vad händer om jag fortfarande är sjuk och inte kan komma tillbaka till jobbet om 7 dagar när jag ska börja arbeta igen?

Räknas det som en ny sjukperiod där min arbetsgivare betalar sjuklön?

Eller ska jag skicka in en nytt sjukintyg till f-kassan?
    Gör det i sådant fall något att det är ett "glapp" på sju dagar mellan sjukskrivningarna? Alltså att jag varit sjukskriven fram till 8/8, ledig 1 vecka, sedan blir sjukskriven igen?

• Svar på tråden Sjukskrivning igen?
  • Försäkringskassan

Hej,

Handlar det om tjänstledighet som du återinsjuknar efter blir det ingen ny sjuklöneperiod från arbetsgivaren utan du ansöker om ersättning från Försäkringskassan från första dagen.

Om det handlar om semester i en vecka och du fortfarande är sjuk när du skall tillbaka till arbete kan jag inte ge dig något bra svar i dagsläget, frågan är just nu under utredning.

Du kan läsa mer på vår hemsida:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk

Hälsningar
    Sigrid, handläggare

• Anonym

Hej igen! Det handlar om att mitt schema ser ut så att jag arbetar 7 dagar och är ledig 7 dagar, alltid. Är alltså nu ledig en vecka enligt schema efter sjukskrivningen.

Diagnosen jag har går lite upp och ner, är därför orolig för att jag inte är frisk nog att arbeta om en vecka, hade därför behövt veta hur jag gör om jag blir fortsatt sjuk Obestämd har det någon betydelse att jag varit ledig en vecka utan sjukskrivning mellan sjukskrivningarna?

• Försäkringskassan

Hej!

Eftersom det verkar som om det är din normala arbetstid och du inte har något läkarintyg på de 7 dagarna som du är ledig så återinsjuknar du inte inom fem dagar vilket gör att det i så fall blir en ny sjukperiod ifrån arbetsgivaren.

Återinsjuknanderegeln kan du läsa mer om under länken jag skickade med tidigare.

Hälsningar,
    Sigrid, handläggare 

Svar på tråden Sjukskrivning igen?