• Anonym (lärare)

Lärare 75%, arbetstider?

Jag jobbar som lärare och har alltid jobbat heltid, men nu under hösten ska jag gå ner i tid och jobba 75%. Jag ska vara ledig en dag i veckan. Men min fundering är vad som gäller första veckan? Innan eleverna börjar så har ju vi massor att göra, och då jobbar alla 8-16 varje dag. För min del kan jag tänka mig att göra det, och då kanske ta ut "övertiden" i kompledigt längre fram. Hur gör ni andra som jobbar deltid som lärare?

• Svar på tråden Lärare 75%, arbetstider?
  • Anonym (lärare)

Ingen lärare som jobbar deltid, som kan svara på hur det ser ut för er på dessa dagar?

• Vitamin

När jag jobbade i skolan var det lite olika hur deltidarna gjorde.

Några som t ex var sjukskrivna deltid anpassade sin arbetstid för varje dag, andra valde att vara med på all förberedelsetid och spara ihop komptid.
    Och någon annan valde att räkna ut hur mycket hen skulle vara på plats och bestämde sig för att på fredag (t ex) är inte jag här, eftersom jag bara jobbar xx%.

Mycket individuellt. Så tänk igenom vad som skulle passa dig själv bäst och hur förberedelsedagarnas upplägg ser ut. Kanske du vill lägga din tid på individuell planering före en konferensdag med hela kollegiet? Kickoffen med brännboll kanske känns mer angelägen än planeringsmötet med arbetslaget?
    Och sen får komma överens med ditt arbetslag och rektorn.

• Anonym

Tänk på att det brukar vara svårt att ta ut komptid som lärare. Dessutom ska du väl vara ledig mer än 1 dag i veckan, annars jobbar du 80%.

• Vitamin
    Anonym skrev 2012-08-11 10:52:23 följande:
    Tänk på att det brukar vara svårt att ta ut komptid som lärare. Dessutom ska du väl vara ledig mer än 1 dag i veckan, annars jobbar du 80%.
    Ja, komptid kan typ aldrig tas ut under lektionstid.

Möjligtvis under planeringstiden. Men den behöver man ju så väl, så då måste man jobba in den tiden åt sig själv i alla fall...